‘Effect VW-schandaal op restwaarde beperkt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volkswagen is al de hele week groot in het nieuws omdat de fabrikant in de VS dieselauto’s heeft voorzien van software die de uitstoot van NOx (stikstof) bij laboratoriumtests lager laat uitkomen dan wanneer er in de praktijk met de auto’s wordt gereden. Wereldwijd zijn er in ieder geval 11 miljoen auto’s met de ‘sjoemelsoftware’ verkocht, maar waar die op de markt zijn gekomen, is nog onbekend. Ook wordt er binnen de VAG-groep onderzocht of er bij andere merken deze software is geïnstalleerd. Seat wordt daarbij genoemd.

Dat auto’s in de praktijk vervuilender zijn dan de fabrieksopgave, blijkt al jaren uit verschillende onderzoeken. Fleet&Mobility deed een rondgang langs verschillende partijen met de vraag wat de verwachte gevolgen van het schandaal zijn voor de leasebranche. Een aantal wacht af tot er meer informatie beschikbaar is. Zo vindt VNA-directeur Renate Hemerik het nog te vroeg om een inhoudelijke reactie te geven. Ook Leaseplan vindt het te vroeg om te reageren.

Geen restwaardestrop
Anderen zeggen dat ze verwachten dat de gevolgen voor de restwaarde zeer beperkt zullen zijn. “Ik denk niet dat de ontstane situatie in Nederland tot een restwaardestrop zal leiden”, zegt Henk Vonhof, directeur operations bij Terberg Leasing, desgevraagd.

Zo ook Luuk van Halder van Alphabet: “Op dit moment verwachten wij niet dat de waarde van een gebruikte Volkswagen negatief beïnvloed wordt. Dat was ook na alle voorgaande schandalen bij andere merken niet het geval. Uiteraard heeft het vertrouwen in de Duitse industrie wel een flinke deuk opgelopen, maar dat zal geen enorme invloed hebben op de restwaarde van Volkswagens. De aantijging gaat immers uitsluitend over gemanipuleerde uitstootgegevens tijdens testfases, en zegt niets over de echte verbruikscijfers. Over het algemeen zijn de Volkswagen dieselproducten in de praktijk immers erg zuinig, en dat is van grotere invloed op de populariteit van een gebruikte Volkswagen.”

Ook restwaarde-expert Gerard ten Buuren verwacht vooralsnog geen effect op de restwaarde van VW-diesels. “Bij de meeste particulieren is de prijs van de auto bepalender dan de uitstoot. Ik verwacht dan ook dat dit nieuws uiteindelijk geen invloed heeft op de aanschaf. Daarnaast spelen diesels op de Nederlandse markt een kleine rol, ze zijn vooral aantrekkelijk voor de export.”

‘Effect VW-schandaal op restwaarde beperkt’ | Fleet&Mobility

‘Effect VW-schandaal op restwaarde beperkt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volkswagen is al de hele week groot in het nieuws omdat de fabrikant in de VS dieselauto’s heeft voorzien van software die de uitstoot van NOx (stikstof) bij laboratoriumtests lager laat uitkomen dan wanneer er in de praktijk met de auto’s wordt gereden. Wereldwijd zijn er in ieder geval 11 miljoen auto’s met de ‘sjoemelsoftware’ verkocht, maar waar die op de markt zijn gekomen, is nog onbekend. Ook wordt er binnen de VAG-groep onderzocht of er bij andere merken deze software is geïnstalleerd. Seat wordt daarbij genoemd.

Dat auto’s in de praktijk vervuilender zijn dan de fabrieksopgave, blijkt al jaren uit verschillende onderzoeken. Fleet&Mobility deed een rondgang langs verschillende partijen met de vraag wat de verwachte gevolgen van het schandaal zijn voor de leasebranche. Een aantal wacht af tot er meer informatie beschikbaar is. Zo vindt VNA-directeur Renate Hemerik het nog te vroeg om een inhoudelijke reactie te geven. Ook Leaseplan vindt het te vroeg om te reageren.

Geen restwaardestrop
Anderen zeggen dat ze verwachten dat de gevolgen voor de restwaarde zeer beperkt zullen zijn. “Ik denk niet dat de ontstane situatie in Nederland tot een restwaardestrop zal leiden”, zegt Henk Vonhof, directeur operations bij Terberg Leasing, desgevraagd.

Zo ook Luuk van Halder van Alphabet: “Op dit moment verwachten wij niet dat de waarde van een gebruikte Volkswagen negatief beïnvloed wordt. Dat was ook na alle voorgaande schandalen bij andere merken niet het geval. Uiteraard heeft het vertrouwen in de Duitse industrie wel een flinke deuk opgelopen, maar dat zal geen enorme invloed hebben op de restwaarde van Volkswagens. De aantijging gaat immers uitsluitend over gemanipuleerde uitstootgegevens tijdens testfases, en zegt niets over de echte verbruikscijfers. Over het algemeen zijn de Volkswagen dieselproducten in de praktijk immers erg zuinig, en dat is van grotere invloed op de populariteit van een gebruikte Volkswagen.”

Ook restwaarde-expert Gerard ten Buuren verwacht vooralsnog geen effect op de restwaarde van VW-diesels. “Bij de meeste particulieren is de prijs van de auto bepalender dan de uitstoot. Ik verwacht dan ook dat dit nieuws uiteindelijk geen invloed heeft op de aanschaf. Daarnaast spelen diesels op de Nederlandse markt een kleine rol, ze zijn vooral aantrekkelijk voor de export.”