VVN: de politiek moet Uber aanpakken

Maarten Maarten
• Laatste update:
Het bekijken van de app tijdens het rijden veroorzaakt problemen (foto: Shutterstock)

In de afgelopen vijf weken vonden in Nederland vier dodelijke ongevallen plaats met taxi’s van Uber. Gisteren werd een meisje van 9 jaar door een Uber-chauffeur in Amsterdam aangereden, waarna de chauffeur doorreed. Het meisje is ernstig gewond.

“Uber zaait dood en verderf”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, tegen Automotive. “Met zoveel doden en nu doorrijden na een ongeval is het goed om na te gaan of het model van Uber wel houdbaar is.”

Het probleem ligt volgens VVN in het verdienmodel van de chauffeurs. “De verdiensten per rit zijn laag en de chauffeurs zitten de hele dag, ook tijdens het rijden, op hun app te kijken om te zien waar ze de volgende rit op kunnen pikken. Dat is vragen om problemen”, vindt Stomphorst.

Behoorlijke boterham

De oplossing ligt volgens VVN allereerst bij mono – niet op je app kijken tijdens het rijden, maar enkel als je even ergens op een parkeerplaats staat. Daarnaast vindt VVN dat het verdienmodel van de Uber-chauffeurs niet deugt. “Mensen verdienen per rit heel weinig en moeten dus heel veel rijden om een behoorlijke boterham te verdienen. Het zou goed zijn als Uber een marktconform tarief ging berekenen aan klanten, de chauffeurs meer betaald kregen per rit en er per chauffeur een maximum aantal ritten per dag kwam. Tien bijvoorbeeld. In feite willen we dat ze onder de gewone taxivergunning vallen.”

VVN is tevreden dat wethouder Dijksma van Amsterdam inmiddels met de Nederlandse directie van Uber in gesprek is gegaan. “Wij voegen daar nu deze oproep aan toe. Het is een call for action”, zegt Stomphorst. “Laten we hopen dat er nu echt iets gaat veranderen.”

In 2017 vielen er 613 verkeersdoden in Nederland. Het is niet bekend hoeveel doden er jaarlijks worden veroorzaakt door chauffeurs van Uber.

VVN: de politiek moet Uber aanpakken | Fleet&Mobility

VVN: de politiek moet Uber aanpakken

Maarten Maarten
• Laatste update:
Het bekijken van de app tijdens het rijden veroorzaakt problemen (foto: Shutterstock)

In de afgelopen vijf weken vonden in Nederland vier dodelijke ongevallen plaats met taxi’s van Uber. Gisteren werd een meisje van 9 jaar door een Uber-chauffeur in Amsterdam aangereden, waarna de chauffeur doorreed. Het meisje is ernstig gewond.

“Uber zaait dood en verderf”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, tegen Automotive. “Met zoveel doden en nu doorrijden na een ongeval is het goed om na te gaan of het model van Uber wel houdbaar is.”

Het probleem ligt volgens VVN in het verdienmodel van de chauffeurs. “De verdiensten per rit zijn laag en de chauffeurs zitten de hele dag, ook tijdens het rijden, op hun app te kijken om te zien waar ze de volgende rit op kunnen pikken. Dat is vragen om problemen”, vindt Stomphorst.

Behoorlijke boterham

De oplossing ligt volgens VVN allereerst bij mono – niet op je app kijken tijdens het rijden, maar enkel als je even ergens op een parkeerplaats staat. Daarnaast vindt VVN dat het verdienmodel van de Uber-chauffeurs niet deugt. “Mensen verdienen per rit heel weinig en moeten dus heel veel rijden om een behoorlijke boterham te verdienen. Het zou goed zijn als Uber een marktconform tarief ging berekenen aan klanten, de chauffeurs meer betaald kregen per rit en er per chauffeur een maximum aantal ritten per dag kwam. Tien bijvoorbeeld. In feite willen we dat ze onder de gewone taxivergunning vallen.”

VVN is tevreden dat wethouder Dijksma van Amsterdam inmiddels met de Nederlandse directie van Uber in gesprek is gegaan. “Wij voegen daar nu deze oproep aan toe. Het is een call for action”, zegt Stomphorst. “Laten we hopen dat er nu echt iets gaat veranderen.”

In 2017 vielen er 613 verkeersdoden in Nederland. Het is niet bekend hoeveel doden er jaarlijks worden veroorzaakt door chauffeurs van Uber.