Onderzoek naar keurmerk voor leasebranche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gerard van Geffen van MarketConnect: “De mobiliteitsbranche is erg aan het veranderen. Uit de markt horen wij geluiden dat de behoeftes van fleetwoners en wagenparkbeheerders niet altijd meer aansluiten bij wat leasemaatschappijen bieden.” Het onderzoek naar ‘het Nieuwe Leasen’ wordt geleid door audit- en kwaliteitsbureau Brand Compliance. Het bureau toetst nu in de markt of er behoefte is aan een keurmerk in de branche en hoe dat er dan uit zou moeten zien.

Zoltán de Rover van Brand Compliance en projectleider van het onderzoek: “Het onderzoek richt zich nadrukkelijk op een aantal toekomstscenario’s, waarbij mobiliteitsoplossingen en ketensamenwerking centraal staan. Zodra de behoeftes bekend zijn, kunnen we de criteria voor het keurmerk bepalen en kan het gelabeld worden. De meest ideale situatie zou zijn als een keurmerk voordeel kan bieden bij tenders voor leasemaatschappijen.” Na de uitrol gaat Brand Compliance ook het keurmerk toetsen.

De Rover: “De inhoud moet nog worden bepaald. We beginnen met de grootste leasemaatschappijen.” Van Geffen voegt daar aan toe: “Het onderzoek is tweeledig, want ook in ketenoptimalisatie is nog veel winst te behalen. Met ketenoptimalisatie zijn waarschijnlijk nog heel wat kostenbesparingen te realiseren. We willen met de betreffende marktpartijen zoals leasemaatschappijen en fleetowners in gesprek om te bepalen hoe de toekomst van de leasebranche eruit gaat zien en onze ideeën toetsen.”