Carpoolen? Alleen als het echt moet…

Redactie Redactie

Er is in dit onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen leaserijders en autobezitters. Opvallend is dat er in diverse leeftijdscategorieën duidelijk verschillend gedacht wordt over het uitlenen van de auto. Zo wil 33 procent van de jongeren tussen 18 en 34 jaar de auto niet uitlenen. Dat is bij automobilisten tussen de 50 en 65 jaar maar liefst 55 procent. Overigens willen die jongeren hun auto vrijwel uitsluitend uitlenen aan mensen die ze vertrouwen. Toch heeft 13 procent van deze ‘oudere’ categorie er helemaal geen probleem mee om de auto uit te lenen, tegenover 9 procent van de jongste categorie.

Vergoeding voor ov
Ook is de bereidheid voor het gebruik van openbaar vervoer gemeten bij de respondenten. Daarvan zegt 38 procent onder geen enkele omstandigheden het ov te willen gebruiken. Als het werk beter bereikbaar is, stapt 36 procent over op ov en 10 procent als ze er een vergoeding voor krijgen.

De prijzen aan de pomp bepalen voor een deel het gebruik van de auto. Zo neemt een op de drie Nederlanders zich voor minder vaak de auto te pakken als de brandstofprijzen nog verder stijgen. Twaalf procent van de ondervraagden zegt bewuster te gaan tanken, maar het merendeel blijft gewoon doorrijden met de auto.

 

Carpoolen? Alleen als het echt moet… | Fleet&Mobility

Carpoolen? Alleen als het echt moet…

Redactie Redactie

Er is in dit onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen leaserijders en autobezitters. Opvallend is dat er in diverse leeftijdscategorieën duidelijk verschillend gedacht wordt over het uitlenen van de auto. Zo wil 33 procent van de jongeren tussen 18 en 34 jaar de auto niet uitlenen. Dat is bij automobilisten tussen de 50 en 65 jaar maar liefst 55 procent. Overigens willen die jongeren hun auto vrijwel uitsluitend uitlenen aan mensen die ze vertrouwen. Toch heeft 13 procent van deze ‘oudere’ categorie er helemaal geen probleem mee om de auto uit te lenen, tegenover 9 procent van de jongste categorie.

Vergoeding voor ov
Ook is de bereidheid voor het gebruik van openbaar vervoer gemeten bij de respondenten. Daarvan zegt 38 procent onder geen enkele omstandigheden het ov te willen gebruiken. Als het werk beter bereikbaar is, stapt 36 procent over op ov en 10 procent als ze er een vergoeding voor krijgen.

De prijzen aan de pomp bepalen voor een deel het gebruik van de auto. Zo neemt een op de drie Nederlanders zich voor minder vaak de auto te pakken als de brandstofprijzen nog verder stijgen. Twaalf procent van de ondervraagden zegt bewuster te gaan tanken, maar het merendeel blijft gewoon doorrijden met de auto.