Fietsgebruik woon-werkverkeer daalt door slecht weer
Het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer nam vorig jaar iets af. In het vierde kwartaal vorig jaar vertegenwoordigde de fiets een kwart van alle woon-werkritten, een daling van 4 procent. Het minder gunstige weer speelde hierbij vermoedelijk een rol. Dat blijkt uit de deze week verschenen Fietsmonitor Jaarrapportage 2023, die is opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
āWaarschijnlijk spelen de slechte weersomstandigheden een rol bij de afname van fietsgebruikā, schrijven onderzoekers van databureau Dat.mobility in het verslag. Hoewel het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer onder werkenden van 35-49 jaar steeg, lieten werkenden van 20 tot 34 jaar en 50 tot 74 jaar in bijna alle kwartalen van 2023 een lager fietsgebruik zien dan in 2022.
Afstand
Opmerkelijk genoeg lag in de tweede helft van 2023 de gemiddelde afstand van fietsritten in het woon-werkverkeer hoger dan in dezelfde periode van 2022. Dit kan worden toegeschreven aan een toename van het bezit van e-bikes en een grotere woon-werkafstand, suggereren de auteurs.
Hoewel het absolute aantal fietsforenzen toenam, met 110 duizend tegenover het referentiekwartaal (het tweede kwartaal van 2022), benadrukken de onderzoekers dat het lagere aantal fietsforenzen in de periode april-juni 2022 werd beĆÆnvloed door de nasleep van coronamaatregelen. Het recente toenamecijfer kan daarom gezien worden als een terugkeer naar een meer ānormaalā niveau.
Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.