Tweede Kamer wil verhoging van maximumsnelheid uitstellen

Regeerakkoord • In het hoofdlijnenakkoord staat dat de snelheid alleen omhoog kan als dit ook daadwerkelijk mogelijk is binnen de stikstofnormen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de snelweg staat opnieuw ter discussie. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een motie aangenomen die stelt dat eerst alle boeren zonder natuurvergunning, de zogenaamde PAS-melders, gelegaliseerd moeten worden. Ook garnalenvissers moeten eerst een natuurvergunning krijgen. De motie, ingediend door de ChristenUnie en het CDA, werd gesteund door coalitiepartijen VVD en NSC​.

Het legaliseren van PAS-melders is al jarenlang een politiek probleem. Voor de uitspraak van de Raad van State in 2019 was het voor boeren voldoende om hun stikstofuitstoot alleen te melden. Sinds de uitspraak is een vergunning verplicht, maar door de beperkte stikstofruimte zijn deze nauwelijks te verkrijgen. Volgens de laatste schattingen gaat het nog om ongeveer 2.500 boeren zonder vergunning.

Beperkte stikstofruimte

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zou al een lastige opgave worden vanwege de beperkte stikstofruimte. In 2019 werd de snelheid verlaagd naar 100 kilometer per uur om de stikstofuitstoot te verminderen. In het hoofdlijnenakkoord staat dat de snelheid alleen omhoog kan als dit ook daadwerkelijk mogelijk is binnen de stikstofnormen.

Eerder deze week meldde RTL op basis van eigen onderzoek dat het momenteel nergens mogelijk is om de snelheid te verhogen vanwege de beperkte stikstofruimte.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Tweede Kamer wil verhoging van maximumsnelheid uitstellen | Fleet&Mobility

Tweede Kamer wil verhoging van maximumsnelheid uitstellen

Regeerakkoord • In het hoofdlijnenakkoord staat dat de snelheid alleen omhoog kan als dit ook daadwerkelijk mogelijk is binnen de stikstofnormen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de snelweg staat opnieuw ter discussie. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een motie aangenomen die stelt dat eerst alle boeren zonder natuurvergunning, de zogenaamde PAS-melders, gelegaliseerd moeten worden. Ook garnalenvissers moeten eerst een natuurvergunning krijgen. De motie, ingediend door de ChristenUnie en het CDA, werd gesteund door coalitiepartijen VVD en NSC​.

Het legaliseren van PAS-melders is al jarenlang een politiek probleem. Voor de uitspraak van de Raad van State in 2019 was het voor boeren voldoende om hun stikstofuitstoot alleen te melden. Sinds de uitspraak is een vergunning verplicht, maar door de beperkte stikstofruimte zijn deze nauwelijks te verkrijgen. Volgens de laatste schattingen gaat het nog om ongeveer 2.500 boeren zonder vergunning.

Beperkte stikstofruimte

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zou al een lastige opgave worden vanwege de beperkte stikstofruimte. In 2019 werd de snelheid verlaagd naar 100 kilometer per uur om de stikstofuitstoot te verminderen. In het hoofdlijnenakkoord staat dat de snelheid alleen omhoog kan als dit ook daadwerkelijk mogelijk is binnen de stikstofnormen.

Eerder deze week meldde RTL op basis van eigen onderzoek dat het momenteel nergens mogelijk is om de snelheid te verhogen vanwege de beperkte stikstofruimte.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.