Deventer stelt invoering zero-emissiezone uit, grote steden houden vast aan 2025

Zero-emissiezone • Ondanks het uitstel in Deventer, houden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag vast aan de geplande invoering van zero-emissiezones in 2025.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Foto: Shutterstock

De gemeente Deventer heeft besloten om de invoering van de zero-emissiezone uit te stellen tot 1 januari 2028. Het oorspronkelijke plan was om deze milieuzone al per 2025 in te voeren. De gemeente geeft aan dat de “randvoorwaarden voor een succesvolle en realistische invoering” nog niet aanwezig zijn.

Volgens het college ontbreekt een goede tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, wat essentieel is voor ondernemers in de regio die gewend zijn tweedehands voertuigen te kopen. Daarnaast is het door het overvolle elektriciteitsnetwerk nog niet voor iedereen mogelijk om hun voertuigen op te laden.

Het college benadrukt dat ze ervoor had kunnen kiezen om de invoering door te laten gaan met lokale maatregelen, maar dat dit ondernemers langer in onzekerheid zou laten. Door de invoering uit te stellen, wordt volgens de gemeente duidelijkheid en transparantie geboden aan alle ondernemers in Deventer.

Grote steden houden vast aan 2025

Ondanks de plannen van de regeringspartijen om de invoering van zero-emissiezones uit te stellen, hebben de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag bevestigd dat zij per 1 januari 2025 doorgaan met de invoering. Deze beslissing wordt genomen om ondernemers die al geïnvesteerd hebben in schone voertuigen zekerheid te bieden.

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht stelt: “Ondernemers willen graag duidelijkheid over de regels. Al vanaf 2014 werken we aan de voorbereiding van de zero-emissiezone in 2025.” Ook Den Haag benadrukt het belang van consistent beleid voor ondernemers: “Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid.”

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft eerder aangegeven dat uitstel voor ondernemers onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen kan betekenen. Volgens VNG hebben veel bedrijven al geïnvesteerd in voorbereiding op de zero-emissiezones, en moeten deze plannen doorgang vinden om de beoogde verduurzaming te realiseren.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Deventer stelt invoering zero-emissiezone uit, grote steden houden vast aan 2025 | Fleet&Mobility

Deventer stelt invoering zero-emissiezone uit, grote steden houden vast aan 2025

Zero-emissiezone • Ondanks het uitstel in Deventer, houden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag vast aan de geplande invoering van zero-emissiezones in 2025.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Foto: Shutterstock

De gemeente Deventer heeft besloten om de invoering van de zero-emissiezone uit te stellen tot 1 januari 2028. Het oorspronkelijke plan was om deze milieuzone al per 2025 in te voeren. De gemeente geeft aan dat de “randvoorwaarden voor een succesvolle en realistische invoering” nog niet aanwezig zijn.

Volgens het college ontbreekt een goede tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, wat essentieel is voor ondernemers in de regio die gewend zijn tweedehands voertuigen te kopen. Daarnaast is het door het overvolle elektriciteitsnetwerk nog niet voor iedereen mogelijk om hun voertuigen op te laden.

Het college benadrukt dat ze ervoor had kunnen kiezen om de invoering door te laten gaan met lokale maatregelen, maar dat dit ondernemers langer in onzekerheid zou laten. Door de invoering uit te stellen, wordt volgens de gemeente duidelijkheid en transparantie geboden aan alle ondernemers in Deventer.

Grote steden houden vast aan 2025

Ondanks de plannen van de regeringspartijen om de invoering van zero-emissiezones uit te stellen, hebben de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag bevestigd dat zij per 1 januari 2025 doorgaan met de invoering. Deze beslissing wordt genomen om ondernemers die al geïnvesteerd hebben in schone voertuigen zekerheid te bieden.

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht stelt: “Ondernemers willen graag duidelijkheid over de regels. Al vanaf 2014 werken we aan de voorbereiding van de zero-emissiezone in 2025.” Ook Den Haag benadrukt het belang van consistent beleid voor ondernemers: “Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid.”

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft eerder aangegeven dat uitstel voor ondernemers onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen kan betekenen. Volgens VNG hebben veel bedrijven al geïnvesteerd in voorbereiding op de zero-emissiezones, en moeten deze plannen doorgang vinden om de beoogde verduurzaming te realiseren.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.