Westerscheldetunnel vanaf 2025 tolvrij voor personenauto’s, vrachtverkeer blijft betalen

Tol • Het Rijk stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar om het wegvallen van de tolinkomsten te dekken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: RDW).

De Westerscheldetunnel wordt vanaf 1 januari volgend jaar definitief tolvrij voor personenauto’s en motorrijders, zo heeft de Provinciale Staten van Zeeland unaniem besloten. Dit betekent een besparing voor automobilisten en motorrijders die gebruik maken van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. Voor vrachtwagens blijft de tol echter ongewijzigd op 25 euro per rit. Diverse partijen zetten zich nog steeds in om ook vrachtverkeer tolvrij te maken.

In een eerdere overeenkomst tussen de provincie Zeeland en voormalig minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat was afgesproken de tunnel pas in 2033 tolvrij te maken. Een meerderheid van de Tweede Kamer besloot echter in 2022 dat dit uiterlijk per 2025 al moest gebeuren voor auto’s en motoren. Het Rijk stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar om het wegvallen van de tolinkomsten te dekken.

Inspanning

Ondanks de inspanningen van gedeputeerde Harry van der Maas en belangenorganisaties zoals Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VNO-NCW, blijft de tol voor vrachtwagens voorlopig in stand. Van der Maas heeft aangegeven te willen onderhandelen met de nieuwe minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat om ook voor vrachtverkeer een tolvrije passage te realiseren.

De Provinciale Staten zijn van mening dat het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren een belangrijke stap is. Echter, de zorgen over mogelijke extra verkeersdrukte en stikstofemissies blijven bestaan, vooral gezien de tunnel al als een alternatief wordt gebruikt voor routes via Antwerpen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Westerscheldetunnel vanaf 2025 tolvrij voor personenauto’s, vrachtverkeer blijft betalen | Fleet&Mobility

Westerscheldetunnel vanaf 2025 tolvrij voor personenauto’s, vrachtverkeer blijft betalen

Tol • Het Rijk stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar om het wegvallen van de tolinkomsten te dekken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: RDW).

De Westerscheldetunnel wordt vanaf 1 januari volgend jaar definitief tolvrij voor personenauto’s en motorrijders, zo heeft de Provinciale Staten van Zeeland unaniem besloten. Dit betekent een besparing voor automobilisten en motorrijders die gebruik maken van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. Voor vrachtwagens blijft de tol echter ongewijzigd op 25 euro per rit. Diverse partijen zetten zich nog steeds in om ook vrachtverkeer tolvrij te maken.

In een eerdere overeenkomst tussen de provincie Zeeland en voormalig minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat was afgesproken de tunnel pas in 2033 tolvrij te maken. Een meerderheid van de Tweede Kamer besloot echter in 2022 dat dit uiterlijk per 2025 al moest gebeuren voor auto’s en motoren. Het Rijk stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar om het wegvallen van de tolinkomsten te dekken.

Inspanning

Ondanks de inspanningen van gedeputeerde Harry van der Maas en belangenorganisaties zoals Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VNO-NCW, blijft de tol voor vrachtwagens voorlopig in stand. Van der Maas heeft aangegeven te willen onderhandelen met de nieuwe minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat om ook voor vrachtverkeer een tolvrije passage te realiseren.

De Provinciale Staten zijn van mening dat het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren een belangrijke stap is. Echter, de zorgen over mogelijke extra verkeersdrukte en stikstofemissies blijven bestaan, vooral gezien de tunnel al als een alternatief wordt gebruikt voor routes via Antwerpen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.