Den Haag zet in op deelmobiliteit: deelauto of deelbakfiets in elke straat
Den Haag wil in de komende jaren flink inzetten op deelmobiliteit. Het gemeentebestuur streeft ernaar om in elke straat een deelauto of deelbakfiets beschikbaar te maken. Hiermee wil de gemeente ruimte besparen en de CO2-uitstoot verminderen, zo blijkt raadsvoorstel dat vorige week gepubliceerd werd
Het college van burgemeesters en wethouders wil de huidige subsidieregeling voor autodeelbedrijven uitbreiden naar mensen die een bakfiets willen delen. Tegelijkertijd worden deeltweewielers zoals fietsen en scooters strenger gereguleerd. In drukke wijken mogen deze voertuigen alleen nog in mobiliteitshubs geparkeerd worden.
Daarnaast onderzoekt Den Haag de mogelijkheid om deelaanbieders te verplichten data te delen. Dit moet een voorwaarde worden voor het verkrijgen van een parkeervergunning voor deelauto’s en een vergunning voor deeltweewielers.
“We gaan deelmobiliteit breder toegankelijk maken, door gerichte verbeteringen op de vijf onderdelen beschikbaarheid, betaalbaarheid, begrijpelijkheid, bruikbaarheid en beleving”, aldus het gemeentebestuur.
Het voorstel is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs, waarvoor jaarlijks twee miljoen euro beschikbaar is. De gemeenteraad bespreekt het voorstel binnenkort.