Column Heleen Elbert: Ik kan geen zero-emissie meer horen

Auto & Fiscus • Er zijn meerdere wegen die naar zero-emissie leiden. En die zijn het onderzoeken meer dan waard, want CO2-uitstoot kan flink in de papieren lopen, zo schrijft Heleen Elbert.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Heleen Elbert

Zoals u vast wel weet, draait het in belastingland ­tegenwoordig om zero-­emissie. Een van de zaken waar we per 1 januari 2025 mee te maken krijgen, is dat zero-emissievervoer niet zozeer goedkoper wordt, maar dat men – als schatkistvriendelijk alternatief – ervoor gekozen heeft om alles wat niet zero-emissie is duurder te maken. De term ‘alles’ is natuurlijk wat overdreven, maar koop of leaset u als ondernemer in 2025 een nagelnieuwe bestelauto uit datzelfde jaar, dan kunt u de bpm-ondernemersvrijstelling vergeten. Die wordt per 1 januari afgeschaft. Het gevolg is dat u voor een bestelauto gewoon bpm moet gaan betalen. In plaats van een vast percentage, wordt de bpm berekend op basis van de CO2-uitstoot, dus voor een zero-emissie betaalt u dan zero bpm. Komt er wel wat emissie aan te pas, dan moet u gewoon bpm gaan betalen. Hoe meer CO2, hoe hoger de bpm-rekening. Dat kan dus – afhankelijk van uw wensen en smaak – dus behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Bent u daardoor nog niet overtuigd, dan zijn er andere manieren om u richting zero-emissie te leiden. Per 1 januari 2025 (waarschijnlijker: per 1 januari 2026) kom je veel binnensteden een ‘gewone’ bestelauto niet meer door de invoering van zero-emissiezones voor bestel- en vracht­auto’s. Mocht uw klantenbestand of zelfs uw bedrijf binnen zo’n zero-emissiezone vallen, dan is dat dus even een ‘dingetje’. U hoeft er overigens nog geen nachtmerries over te hebben want er komen tig uitzonderingen. Zo kun je in een milieuvriendelijke diesel- of benzineversie nog een paar jaar de binnenstad in, mits deze uit 2024 of eerder is.

Daarnaast heb ik al gehoord over uitzonderingen wanneer zo’n emissieloze bestelauto nog niet in de voor u benodigde versie bestaat, wanneer u verhuisplannen heeft, wanneer u geldzorgen heeft of wanneer u maar af en toe in een bepaalde binnenstad moet zijn. Gelukkig heeft het nieuwe kabinet in het afgelopen voorjaar al aangekondigd dat ze dat soort ­uitzonderingen landelijk gaan bepalen en dat u voor de aanvraag daarvan bij een landelijk loket terechtkunt. Je moet er toch niet aan denken dat elke binnenstad zijn eigen uitzonderingen en loketten heeft…

Scrabble

Mocht u al aan de zero-­emissie zitten, dan heb ik nog een leuk voordeel voor u om de column mee af te sluiten: de SPRILA. Ooit van gehoord? Ik denk niet dat het veel punten ­oplevert bij Scrabble – het is per slot van rekening een ­afkorting – maar hebt u als ­ondernemer een eigen ­terrein waarop u laadpalen wilt gaan zetten, dan zou ik zeker eens op de RVO.nl website naar deze ­afkorting gaan ­zoeken. U krijgt namelijk niet alleen subsidie op de ­laadpalen en andere laadinfrastructuur, maar ook op het advies daarover. De ingangsdatum voor de ­aanvraag is 24 ­september en op is op. Het nieuwe kabinet schijnt niet meer zo scheutig te ­willen zijn met fiscale ­subsidies, dus hup, haast u naar de website van RVO. De rest van dit magazine kunt u een andere keer nog wel lezen.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda auto- belastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).
Column Heleen Elbert: Ik kan geen zero-emissie meer horen | Fleet&Mobility

Column Heleen Elbert: Ik kan geen zero-emissie meer horen

Auto & Fiscus • Er zijn meerdere wegen die naar zero-emissie leiden. En die zijn het onderzoeken meer dan waard, want CO2-uitstoot kan flink in de papieren lopen, zo schrijft Heleen Elbert.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Heleen Elbert

Zoals u vast wel weet, draait het in belastingland ­tegenwoordig om zero-­emissie. Een van de zaken waar we per 1 januari 2025 mee te maken krijgen, is dat zero-emissievervoer niet zozeer goedkoper wordt, maar dat men – als schatkistvriendelijk alternatief – ervoor gekozen heeft om alles wat niet zero-emissie is duurder te maken. De term ‘alles’ is natuurlijk wat overdreven, maar koop of leaset u als ondernemer in 2025 een nagelnieuwe bestelauto uit datzelfde jaar, dan kunt u de bpm-ondernemersvrijstelling vergeten. Die wordt per 1 januari afgeschaft. Het gevolg is dat u voor een bestelauto gewoon bpm moet gaan betalen. In plaats van een vast percentage, wordt de bpm berekend op basis van de CO2-uitstoot, dus voor een zero-emissie betaalt u dan zero bpm. Komt er wel wat emissie aan te pas, dan moet u gewoon bpm gaan betalen. Hoe meer CO2, hoe hoger de bpm-rekening. Dat kan dus – afhankelijk van uw wensen en smaak – dus behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Bent u daardoor nog niet overtuigd, dan zijn er andere manieren om u richting zero-emissie te leiden. Per 1 januari 2025 (waarschijnlijker: per 1 januari 2026) kom je veel binnensteden een ‘gewone’ bestelauto niet meer door de invoering van zero-emissiezones voor bestel- en vracht­auto’s. Mocht uw klantenbestand of zelfs uw bedrijf binnen zo’n zero-emissiezone vallen, dan is dat dus even een ‘dingetje’. U hoeft er overigens nog geen nachtmerries over te hebben want er komen tig uitzonderingen. Zo kun je in een milieuvriendelijke diesel- of benzineversie nog een paar jaar de binnenstad in, mits deze uit 2024 of eerder is.

Daarnaast heb ik al gehoord over uitzonderingen wanneer zo’n emissieloze bestelauto nog niet in de voor u benodigde versie bestaat, wanneer u verhuisplannen heeft, wanneer u geldzorgen heeft of wanneer u maar af en toe in een bepaalde binnenstad moet zijn. Gelukkig heeft het nieuwe kabinet in het afgelopen voorjaar al aangekondigd dat ze dat soort ­uitzonderingen landelijk gaan bepalen en dat u voor de aanvraag daarvan bij een landelijk loket terechtkunt. Je moet er toch niet aan denken dat elke binnenstad zijn eigen uitzonderingen en loketten heeft…

Scrabble

Mocht u al aan de zero-­emissie zitten, dan heb ik nog een leuk voordeel voor u om de column mee af te sluiten: de SPRILA. Ooit van gehoord? Ik denk niet dat het veel punten ­oplevert bij Scrabble – het is per slot van rekening een ­afkorting – maar hebt u als ­ondernemer een eigen ­terrein waarop u laadpalen wilt gaan zetten, dan zou ik zeker eens op de RVO.nl website naar deze ­afkorting gaan ­zoeken. U krijgt namelijk niet alleen subsidie op de ­laadpalen en andere laadinfrastructuur, maar ook op het advies daarover. De ingangsdatum voor de ­aanvraag is 24 ­september en op is op. Het nieuwe kabinet schijnt niet meer zo scheutig te ­willen zijn met fiscale ­subsidies, dus hup, haast u naar de website van RVO. De rest van dit magazine kunt u een andere keer nog wel lezen.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda auto- belastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).