Subsidiepot voor elektrische trucks na één dag al bijna leeg

Subsidie • Brancheorganisaties waarschuwen al geruime tijd dat er een tekort aan laadpalen is, mede veroorzaakt door de beperkte capaciteit van het overvolle elektriciteitsnet.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zero-emissie truck. (Foto: RAI Vereniging)

Een subsidiepot van ruim 22 miljoen euro voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens was binnen één dag bijna leeg, zo maakte de RAI Vereniging woensdag (2 oktober) bekend. Met dit budget kunnen ongeveer 300 zware vrachtwagens worden gesubsidieerd. Op dit moment resteert nog zo’n 800.000 euro aan beschikbare subsidie.

Deze subsidiepot is eerder dit jaar al eens opgehoogd nadat de vorige pot van 46,5 miljoen euro ook binnen twee dagen werd overschreden.

“Dit laat de grote vraag naar zero-emissietrucks in de transportsector zien, mede door de invoering van uitstootvrije zones in verschillende Nederlandse steden. Voor veel ondernemers is financiële steun essentieel om de overstap naar zero-emissievoertuigen mogelijk te maken”, meldde de brancheorganisatie. Volgens RAI is subsidie noodzakelijk omdat een elektrische truck drie keer zo duur is als een dieseltruck. Alle grote vrachtwagenfabrikanten bieden tegenwoordig ook volledig elektrische trucks aan.

Zero-emissiezones

Veel ondernemers maken zich zorgen over de invoering van de zero-emissiezones volgend jaar omdat bestelwagens en trucks met een verbrandingsmotor dan veel binnensteden niet meer in mogen. Brancheorganisaties waarschuwen al geruime tijd voor een tekort aan laadpalen, mede door de beperkte capaciteit van het overvolle elektriciteitsnet.

Momenteel rijden er in Nederland ruim ongeveer 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Subsidiepot voor elektrische trucks na één dag al bijna leeg | Fleet&Mobility

Subsidiepot voor elektrische trucks na één dag al bijna leeg

Subsidie • Brancheorganisaties waarschuwen al geruime tijd dat er een tekort aan laadpalen is, mede veroorzaakt door de beperkte capaciteit van het overvolle elektriciteitsnet.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zero-emissie truck. (Foto: RAI Vereniging)

Een subsidiepot van ruim 22 miljoen euro voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens was binnen één dag bijna leeg, zo maakte de RAI Vereniging woensdag (2 oktober) bekend. Met dit budget kunnen ongeveer 300 zware vrachtwagens worden gesubsidieerd. Op dit moment resteert nog zo’n 800.000 euro aan beschikbare subsidie.

Deze subsidiepot is eerder dit jaar al eens opgehoogd nadat de vorige pot van 46,5 miljoen euro ook binnen twee dagen werd overschreden.

“Dit laat de grote vraag naar zero-emissietrucks in de transportsector zien, mede door de invoering van uitstootvrije zones in verschillende Nederlandse steden. Voor veel ondernemers is financiële steun essentieel om de overstap naar zero-emissievoertuigen mogelijk te maken”, meldde de brancheorganisatie. Volgens RAI is subsidie noodzakelijk omdat een elektrische truck drie keer zo duur is als een dieseltruck. Alle grote vrachtwagenfabrikanten bieden tegenwoordig ook volledig elektrische trucks aan.

Zero-emissiezones

Veel ondernemers maken zich zorgen over de invoering van de zero-emissiezones volgend jaar omdat bestelwagens en trucks met een verbrandingsmotor dan veel binnensteden niet meer in mogen. Brancheorganisaties waarschuwen al geruime tijd voor een tekort aan laadpalen, mede door de beperkte capaciteit van het overvolle elektriciteitsnet.

Momenteel rijden er in Nederland ruim ongeveer 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.