Netbeheerders en laadaanbieders lanceren pilot voor netbewust thuisladen

Laadpalen • De toename van elektrische voertuigen, warmtepompen en andere apparaten zorgt voor een hogere belasting van het stroomnet, vooral tijdens piekuren tussen 17.00 en 21.00 uur.
Sander van Vliet Sander van Vliet
De lader van Easee is beschikbaar in vijf kleuren en wordt verkocht tegen een adviesprijs van 849 euro inclusief btw.
(foto: Easee)

Netbeheerders Enexis en Liander zijn samen met laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility een pilot gestart voor het ‘netbewust thuisladen’ van elektrische auto’s. Met deze proef worden consumenten gestimuleerd om hun laadgedrag af te stemmen op de beschikbare capaciteit van het stroomnet. Door het opladen buiten piekuren te verplaatsen, wordt het lokale stroomnet efficiënter benut en kunnen consumenten kosten besparen. Dat melden de bedrijven.

De toename van elektrische voertuigen, warmtepompen en andere apparaten zorgt voor een hogere belasting van het stroomnet, vooral tijdens piekuren tussen 17.00 en 21.00 uur. De pilot richt zich daarom op het verplaatsen van laadmomenten naar tijden waarop het net minder belast is, zoals ’s nachts. Consumenten kunnen hun auto op een later moment of langzamer opladen, zonder dat dit invloed heeft op het tijdstip waarop de accu vol moet zijn.

Energiebedrijf Zonneplan experimenteert volop met flexibel thuisladen. Volgens het bedrijf levert deze manier van laden jaar 2.000 gratis kilometers op. Lees hier meer.

Dynamische energiecontracten

Een belangrijk doel van de pilot is inzicht krijgen in de vereisten om netbewust thuisladen op grote schaal uit te rollen. Er wordt gekeken naar slimme laaddiensten en de mogelijkheden voor dynamische of vaste energiecontracten. Met apps kan het laadproces automatisch worden aangepast om piekuren te vermijden, wat het stroomnet ontlast zonder dat consumenten extra moeite hoeven te doen. Ook wordt onderzocht welke incentives effectief zijn om consumenten te motiveren hun laadgedrag aan te passen.

De pilot loopt vanaf deze maand tot februari 2025 en richt zich op huishoudens in de verzorgingsgebieden van Enexis en Liander.

Ook bij publieke laadpalen wordt geëxperimenteerd met dynamische tarieven om het stroomnet te ontlasten. Zo riep netbeheerder Stedin eerder dit jaar laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in de stedelijke gebieden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Laadgedrag en Slim laden

Netbeheerders en laadaanbieders lanceren pilot voor netbewust thuisladen | Fleet&Mobility

Netbeheerders en laadaanbieders lanceren pilot voor netbewust thuisladen

Laadpalen • De toename van elektrische voertuigen, warmtepompen en andere apparaten zorgt voor een hogere belasting van het stroomnet, vooral tijdens piekuren tussen 17.00 en 21.00 uur.
Sander van Vliet Sander van Vliet
De lader van Easee is beschikbaar in vijf kleuren en wordt verkocht tegen een adviesprijs van 849 euro inclusief btw.
(foto: Easee)

Netbeheerders Enexis en Liander zijn samen met laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility een pilot gestart voor het ‘netbewust thuisladen’ van elektrische auto’s. Met deze proef worden consumenten gestimuleerd om hun laadgedrag af te stemmen op de beschikbare capaciteit van het stroomnet. Door het opladen buiten piekuren te verplaatsen, wordt het lokale stroomnet efficiënter benut en kunnen consumenten kosten besparen. Dat melden de bedrijven.

De toename van elektrische voertuigen, warmtepompen en andere apparaten zorgt voor een hogere belasting van het stroomnet, vooral tijdens piekuren tussen 17.00 en 21.00 uur. De pilot richt zich daarom op het verplaatsen van laadmomenten naar tijden waarop het net minder belast is, zoals ’s nachts. Consumenten kunnen hun auto op een later moment of langzamer opladen, zonder dat dit invloed heeft op het tijdstip waarop de accu vol moet zijn.

Energiebedrijf Zonneplan experimenteert volop met flexibel thuisladen. Volgens het bedrijf levert deze manier van laden jaar 2.000 gratis kilometers op. Lees hier meer.

Dynamische energiecontracten

Een belangrijk doel van de pilot is inzicht krijgen in de vereisten om netbewust thuisladen op grote schaal uit te rollen. Er wordt gekeken naar slimme laaddiensten en de mogelijkheden voor dynamische of vaste energiecontracten. Met apps kan het laadproces automatisch worden aangepast om piekuren te vermijden, wat het stroomnet ontlast zonder dat consumenten extra moeite hoeven te doen. Ook wordt onderzocht welke incentives effectief zijn om consumenten te motiveren hun laadgedrag aan te passen.

De pilot loopt vanaf deze maand tot februari 2025 en richt zich op huishoudens in de verzorgingsgebieden van Enexis en Liander.

Ook bij publieke laadpalen wordt geëxperimenteerd met dynamische tarieven om het stroomnet te ontlasten. Zo riep netbeheerder Stedin eerder dit jaar laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in de stedelijke gebieden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Laadgedrag en Slim laden