Leasebedrijven met elkaar in gesprek: ‘Wij moeten niet met de wolven meehuilen’

Rondetafel • Zeven ceo’s van lease­maatschappijen bespreken in een rondetafelsessie de staat van de Nederlandse leasewereld. Het septet is het eens dat het goed gaat met leasing, al is het zeker niet allemaal koek en ei.
Redactie Redactie
De deelnemers aan de rondetafelsessie. V.l.n.r.: Pieter Wimmers, Arjan Schenk, Bas van Vliet, Robin Bloemendaal, Paul van der Meulen, Arno van Hattem en Karel Vaal. (Foto: Marcel Cazemier)

Het Nederlandse leasepark groeit al jaren, in de maanden januari tot en met juli met 2,2 procent, waarmee er nu ruim 1,3 miljoen leasevoertuigen zijn. Het resulteert in tevreden blikken aan tafel bij het ‘captain’s dinner’ in het Gelderse Klarenbeek, waar zeven topmannen van Nederlandse leasemaatschappijen acte de présence geven.

Tijdens het exclusieve rondetafelgesprek, georganiseerd door AM samen met Johan Lammers van de Lammers Support Group, sparren de zeven ceo’s over de ontwikkelingen in de leasewereld. Bas van Vliet, algemeen directeur van ALMN, trapt de sessie af door te beamen dat het beter dan ooit gaat met de binnenlandse autoleasemarkt. “Vroeger was leasing een besmet woord, nu heeft het een goede naam. Veel bedrijven hebben er ervaring mee. Leasing is een begrip in Nederland.”

Pieter Wimmers: “Het gaat eigenlijk in alle gelederen goed. Er valt voor klanten echt wat te kiezen.”

Paul van der Meulen: “Kijk naar de aantallen, dan kun je niet ontkennen dat het goed gaat met leasing, wat overigens niet automatisch betekent dat het goed gaat met leasemaatschappijen. Dan speelt rendement ook een rol. De afgelopen jaren waren de resultaten goed, maar we staan nu voor uitdagingen.”

Van Vliet: “We moeten het positieve beeld inderdaad in perspectief zien. Wij zijn verwend geraakt door schaarste die ontstond door tekorten en door de oorlog in Oekraïne. Die luxe-positie vervaagt.”

Wie zitten aan tafel bij het ‘captain’s dinner’? –
Robin Bloemendaal (34) is algemeen directeur van leasemaatschappij That’s Lease. Hij nam anderhalf jaar geleden het stokje over van oprichter Henk Griffioen. Bloemendaal werkte daarvoor bij verhuurder Sixt.

Paul van der Meulen (41) startte op 1 oktober 2023 als nieuwe algemeen directeur van MHC Mobility. Hij nam de leiding over van Gert Veenstra.
Pieter Wimmers (59)
 heeft de leiding over FGD Lease, het bedrijf dat in 2017 is opgericht als universele en niet-bankgebonden autoleasemaatschappij.

Arjan Schenk (48) is algemeen directeur bij Leasys Nederland. Leasys ondergaat een transformatie en focust zich op de zakelijke leasemarkt.

Arno van Hattem (43) is sinds medio 2021 algemeen directeur van Wittebrug Lease, onderdeel van Riva Groep. Hij was daarvoor al bij het bedrijf werkzaam, als algemeen manager.

Karel Vaal (43) staat aan het hoofd van Vision Car Lease, een merkonafhankelijke leasemaatschappij verbonden aan dealerholding Pala Group.

Bas van Vliet (46) is sinds september 2019 directeur van ALMN en De Waal Auto­verhuur.

De heren zijn unaniem: als Van der Meulen en Van Vliet over uitdagingen spreken, knikken de andere vijf instemmend. Al snel komen de gedaalde restwaarden van elektrische auto’s aan bod. MHC Mobility blijkt de leasemaatschappij aan tafel met de meeste Tesla’s in de vloot, en zegt dat onder andere daar een uitdaging ligt.

Staat elektrificatie onder druk door de dalende restwaarden?

Karel Vaal: “De dalende restwaarden bedreigen de elektrificatie niet. De elektrificatie staat onder druk door fluctuaties van de overheid, zowel nationaal als Europees. Al lijden wij weinig verlies op elektrische auto’s. Wij hebben de restwaarden op voorhand al goed ingeschat en raken onze ex-leaseauto’s goed kwijt.”

Van Vliet: “Volgens mij zetten de dalende restwaarden van elektrische auto’s de elektrificatie wel degelijk onder druk. Leasemaatschappijen schatten de restwaarden van elektrische auto’s voortaan een stuk lager in waardoor de leasetarieven van elektrische auto’s stijgen. Het gevolg is dat de klant zegt: ‘doe mij nog maar een rondje ICE’.

Van der Meulen: “Daarom is het zwalkende overheidsbeleid zo jammer. Eerst verlaagde de overheid de drempels voor elektrificatie, maar nu, onder meer door het stopzetten van subsidies, wordt de drempel weer verhoogd terwijl we deze nog helemaal niet over waren.”

Wimmers: “Wij zijn voorzichtig met betrekking tot elektrificatie. We stoppen er niet mee, maar ik ga het evenmin promoten. De klant bepaalt wat-ie wil, maar ik kan de klant wel adviseren en ik raad ze aan om nog geen EV te nemen. Ik wil geen haantje de voorste zijn, want dan kom je weleens van een koude kermis thuis. En dat wil ik niet. Wij waren, zijn en blijven in deze fase ons nog wat defensief opstellen. Natuurlijk willen wij op lange termijn mee met de EV’s, maar we zitten nu in een tussenfase en daar hoort een tussenstap bij. Dat is PHEV. Op die manier komt er een juiste overgang. Pas als de laadinfrastructuur op orde is, de actieradius verbetert en de EV’s minder duur zijn, stappen meer klanten over.”

Robin Bloemendaal: “Waarom zou een elektrische auto na vijf jaar meer waard zijn dan een ICE na dezelfde periode? We moeten als leasemaatschappijen niet met de wolven meehuilen. Wij moeten de restwaarden niet nog meer onder de tafel praten. Als we mensen nu in een EV krijgen, ontstaat er vanzelf afzet over drie, vier, vijf jaar.”

Arjan Schenk: “Er is immense druk vanuit Brussel met de 2035-doelstellingen. Het is kiezen of vertrekken. En die druk wordt niet minder. Ik ben het met Robin (Bloemendaal, red.) eens dat we daarom niet moeten gaan roepen dat we een probleem hebben. Dan gaan alleen maar meer mensen de handen ervan aftrekken terwijl dat helemaal niet nodig is.”

Van Vliet: “Ik denk dat op lange termijn niemand twijfelt aan de elektrificatie, maar voor de komende jaren ligt er een uitdaging. We moeten verandering door en dat levert weerstand op.”

Arno van Hattem: “Verandering is van alle tijden. We moeten daarop inspelen en nadenken over hoe we de EV’s die uit de lease komen aan de man brengen. Volgens mij doen wij allemaal aan occasionlease. Als we die auto’s laten rijden, dempen we het verlies. En vergeet niet: we stonden ook op de eerste rij toen de bijtelling werd verlaagd. We hebben daar ook wat aan verdiend.”

Van der Meulen: “Toch kan ik nu niet zeggen dat wij veel winst hebben gemaakt op de Tesla’s die we vijf jaar geleden hebben ingezet. Ja, de onderhoudskosten zijn lager, maar de opbrengsten ook. En ook al is de schadefrequentie lager, de kosten per schadegeval zijn flink hoger. Ook de bijkomende afschrijvingen marginaliseren de winst, terwijl de grootste hoeveelheid EV’s de komende maanden nog terugkomt.”

Wimmers: “Fabrikanten draaien ook terug. Kijk naar Volvo. Die tonen ook uitstelgedrag. En daar doe ik aan mee. Ik kom liever over vijf jaar terug voor EV’s.”

Bloemendaal: “Maar dat is het ook: vertragen, niet omdraaien. Het is uitstel, geen afstel. En, daarnaast: de mensen die nu het beleid maken, hebben wij wel zelf gekozen.”

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

(Foto: Marcel Cazemier)

Is de politiek een vijand of een vriend?

Het gesprek over de restwaarden begint en eindigt met het ‘zwalkende’ overheidsbeleid. Het is deze avond de rode draad. Op het moment dat heftige onweersbuien de zomer in Klarenbeek verdrijven, zijn de heren het toch over één ding eens: ‘Den Haag’ is geen vijand. “Dat gaat te ver, maar het is wel heel jammer dat er geen consistent beleid is,” aldus Vaal. “Dat is overigens een onderwerp waar andere sectoren ook last van hebben. Ik heb een huis met zonnepanelen en een warmtepomp gekocht, nou, dat doe ik geen tweede keer. De overheid houdt mensen een rooskleurig beeld voor, maar verandert halverwege de termijn het beleid waardoor het beeld plotseling niet meer zo aantrekkelijk is. Dat geldt nu ook voor elektrische auto’s. Waarom hebben wij bijtellingskorting op Tesla gehad? Om de gebruikte markt nieuw leven in te blazen. Dat punt is er nu. En wat gaan we doen? Afschalen!”

Van Hattem: “In het grijze park ligt ook een enorme uitdaging. Iedereen wil dit jaar nog een nieuwe dieselbus vanwege het wegvallen van de BPM-vrijstelling volgend jaar. Het aanbod op de gebruikte markt is daardoor te groot. De bedrijfsauto wordt de nieuwe bijtellingsauto. Grijs kenteken was vroeger een snoepje in de remarketing. Dat is nu niet meer.”

Wimmers: “De termijn waarin spelregels veranderen, duurt nog geen leasecontract. Doordat LCV’s duurder worden lijkt het verstandig om nu in te kopen, maar voor je het weet wordt de belasting weer heroverwogen. Als een auto terugkomt uit de lease, is er zoveel veranderd. Daar kan je op voorhand niet op inspelen, maar dat is voor ons onvermijdelijk. De overheid is niet onze vijand, maar ze zitten ons wel zo af en toe in de weg.”

Bloemendaal: “Vergis je niet, zo’n 80 procent van wat er bij ons gebeurt, wordt in Den Haag bepaald. Het is aan ons om daarop in te spelen.”

Schenk: “Politiek beleid geeft natuurlijk ook kansen. Goede ondernemers spelen daar op de juiste manier op in, toch heb ik liever helemaal geen subsidies zodat wij rustig ons werk kunnen doen.”

Niet alleen zaagt de nationale politiek aan de stoelpoten van de leasemaatschappijen, ook internationaal bevalt het beleid niet. De aanwezige topmannen hebben zo hun bedenkingen bij de extra importheffingen die de Europese Commissie eerder deze zomer oplegde aan Chinese fabrikanten. Schenk: “Het is voor mijn gevoel discriminatie. Kijk naar Brabant, wij hebben ASML. Die worden ook flink gesubsidieerd door de Nederlandse overheid. Moeten wij daarom ook geboycot worden over de grens? Het is nu de vraag hoe zij gaan handelen. Als ze hier fabrieken gaan bouwen om de boetes te omzeilen, zijn wij verkocht.”

Hoe kijken jullie naar de (Chinese) nieuwkomers?

Van Vliet: “Ik wil mobiliteit voor mijn klanten garanderen. Daarom vind ik service en vertrouwen belangrijk. Als een nieuw merk de aftersales niet op orde heeft, dan is er een probleem zodra we een onderdeel moeten vervangen. Dat is nu aftasten. Het vertrouwen in bijvoorbeeld BYD is groot doordat Louwman erachter zit. Nio heeft een repaircentrum in Breukelen en ook Xpeng is redelijk geaccepteerd.”

Wimmers: “Ik weiger bepaalde merken. Kijk, er moet wel zekerheid zijn dat er iets goeds achter zit. Bas (Van Vliet, red.) noemt goede voorbeelden. Wij maken van ieder merk een analyse. Wat is de performance van de importeur? Wat zeggen de schadebedrijven? Als dat positief is, mag de auto van mij in de vloot. Anders niet. Dan staat de auto bij eventuele calamiteiten maanden of jaren stil. Dat vind ik een te groot risico. Wij gaan niet vol, maar selectief inzetten op Chinese merken.”

Van der Meulen: “Het begint met: wat wil de klant? Die is koning, en die moeten wij zo goed mogelijk helpen, maar niet tegen elke prijs. Onder de streep moeten wij winst maken. De klant wil een betaalbare auto. Maar hoe zit het met de betaalbaarheid van nieuwkomers op de lange termijn, de onderhoudskosten? We weten het niet. We maken elkaar als leasemaatschappijen gek: je verzamelt marktinformatie en op basis daarvan schat je een prijs in. Maakt iemand anders een andere inschatting? Dan ga je snel aan jezelf twijfelen.”

Bloemendaal: “Wij stellen de vraag aan de klant die per se een auto van een toetreder wil of ze bereid zijn, in geval van schade, ook langer te wachten op onderdelen. Het is belangrijk dat ze het besef hebben dat ze de auto langer kwijt zijn. Sommige willen dat risico nemen, anderen kijken liever naar een alternatief. Vertel het eerlijke verhaal. Er zijn ook volumes nodig om serieus genomen te worden, zeg maar: minstens 2.000 auto’s. Dat geldt ook voor veel niet-Chinese merken.”

Schenk: “De Chinese merken zoeken met name de samenwerking op met de grote leasemaatschappijen. Door partnerschappen (Arval met BYD, red.) kunnen zij grote volumes kwijt tegen een lage prijs. Wij missen die slagkracht en moeten grondig onderzoeken welke nieuwe merken wij willen opnemen in onze vloot.”

Van Vliet: “Wij zijn kritisch op welke merken wij aan onze klanten aanbieden, maar het mag niet ten koste van het rendement gaan. Dat gaan wij niet opofferen. Uiteindelijk zijn wij als leasemaatschappij onafhankelijk.”

Vaal: “Wij hanteren het motto: ‘kies om gekozen te worden’. Dat geldt breed, voor auto’s, voor klanten. Wij maken keuzes waar de klant blij van wordt, dan wordt de klant blij van ons.”

De rondetafelsessie met de zeven lease-directeuren staat onder leiding van oud-autodealer en coach Johan Lammers, eigenaar van de in Klarenbeek gevestigde Lammers Support Group, dat autobedrijven helpt op het gebied van gastvrijheid, sales en leiderschapsontwikkeling. Met dit bedrijf traint Lammers verkopers en salesmanagers door middel van 10minutentrainingen.nl. Verder organiseert Lammers rondetafelgesprekken en (traditiegetrouw) een netwerk- en inspiratiereis, onder meer naar de jaarlijkse hoogmis in automotive-dealerland: het NADA Congres. In 2025 gaat er voor de negende keer een groep professionals mee met Lammers naar het NADA, dat van 23 tot en met 26 januari plaatsvindt in New Orleans. Inschrijving kan nog tot 15 oktober. Ook organiseert Lammers leiderschapsreizen en incentives.

Lees het volledige verslag van het rondetafelgesprek op Automotive Online.

Door Kim Andriessen en Sander van Vliet

Meer leasing? Het Automotive Leasing Event vindt op 14 november plaats in het Beatrix Theater. Dit evenement is expliciet bedoeld voor managers en directieleden van leasemaatschappijen. Klik hier voor meer informatie over dit evenement.