Staatssecretaris Jansen over zero-emissiezones: ‘Er is een noodknop voor als het fout gaat’

Zero-emissiezones • Tijdens het debat over de invoering van de zero-emissiezones werd duidelijk dat PVV en NSC verschilden in hun interpretatie van de regel in het hoofdlijnenakkoord.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Rechtenvrij overheidssite.
Den Haag, juni 2024 Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. (Foto: Martijn Beekman).

Het kabinet heeft nog geen besluit genomen over de invoering van uitstootvrije zones, zei staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) in een debat met de Tweede Kamer. Daarmee zet hij toch de deur weer open voor uitstel, mogelijk voor specifieke groepen ondernemers. “Gemeenten hebben het recht om op 1 januari over te gaan tot invoering, en wij hebben de mogelijkheid hen bij te sturen.”

Vanaf 1 januari 2025 worden stapsgewijs de meest vervuilende bedrijfswagens geweerd uit een reeks stadscentra, om uiteindelijk alleen nog maar emissieloze bedrijfsauto’s en vrachtwagens toe te laten. De coalitie maakt zich zorgen over de gevolgen die de nieuwe regels voor ondernemers hebben en heeft in het hoofdlijnenakkoord afgesproken om te kijken “op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld”.

Gemeenten zeiden recent na gesprekken met Jansen dat de invoering kan doorgaan. “Dat was hun conclusie”, zei Jansen deze donderdag in het debat. “De situatie is: er is nog geen besluit genomen.”

Het is nog niet bekend wat het “bijsturen” van Jansen zou inhouden. Wel maakte hij duidelijk dat elke maatregel die hij nu nog kan nemen pas na 1 januari in werking treedt. De staatssecretaris sprak van een “noodknop” die hij kan indrukken om de invoering “terug te draaien als het fout gaat”.

Uitstel

Jansen somde een lange lijst brancheorganisaties op die willen doorgaan met de uitstootvrije zones, waaronder Transport en Logistiek Nederland, de RAI en de Bovag. “En niet onbelangrijk: de gemeenten die volgend jaar willen starten, geven aan klaar te zijn.” Onder meer de ambulante handel, waar marktkooplui onder vallen, en “meerdere kleine ondernemers” vroegen juist om uitstel.

In het debat verschilden PVV en NSC in hun interpretatie van de regel in het hoofdlijnenakkoord. Kijken op welke manier uitstel mogelijk is, is “geen resultaatverplichting”, vond Olger van Dijk (NSC). Hidde Heutink (PVV) dacht juist van wel: het gaat er niet om óf, maar hóe dat uitstel kan worden bereikt.

Als suggestie voor uitstel van de emissieloze zones staat in het akkoord “om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen”. Tegelijkertijd hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken: “De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit.”

Het is misschien wel het heetste hangijzer voor wagenparkbeheerders met dieselbestellers in de vloot: de komst van milieuzones waar CO2-uitstotende bestel- en vrachtvoertuigen niet welkom zijn. Terwijl de nationale overheid nog uitstel onderzoekt, staan zo’n tien gemeenten in de startblokken om een zero-emissiezone te introduceren. Het gevolg: onzekerheid, veel onzekerheid. Lees hier een analyse.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.