Kamermeerderheid steunt motie om ondernemers tot 2029 vrij toegang te geven tot zero-emissiezones

Zero-emissie • De Tweede Kamer wil nu dat de staatssecretaris Chris met een plan komt om de uitstel voor ondernemers te regelen. Het is nog onduidelijk of hij dat gaat doen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een meerderheid van de Tweede Kamer is van mening dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van zero-emissiezones, zo meldt ANP. De PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen voor ondernemers.

Veertien steden beginnen op 1 januari 2025 met de invoering van de uitstootvrije zones, die overigens niet meteen helemaal op slot gaan voor fossiele bestellers. Er is een landelijke overgangsregeling voor bestelbussen met emissieklasse vijf en zes, die er tot respectievelijk 2027 en 2028 nog welkom zijn. Toch vindt de VVD de invoering onverantwoord, de partij roept de regering op om ‘voor 1 november met een plan te komen hoe invulling gegeven kan worden aan een landelijk gestandaardiseerde uitzondering voor ondernemers’, zoals het in de door Kamerlid Hester Veltman-Kamp ingediende motie staat.

Hoe zit het ook alweer met de ‘overgangsregeling’? Bestellers in emissieklasse 4 of lager worden meteen de toegang tot de zero-emissiezones ontzegd. Dit waren per 1 september iets meer dan 225 duizend voertuigen. Alle bussen met emissieklasse 5 en 6 kunnen nog wel binnensteden in tot respectievelijk 2027 en 2028. Per 1 januari 2030 moet alle stadslogistiek in de zero-emissiezones uitstootvrij zijn. Lees hier alles over de huidige plannen voor zero-emissiezones.

Veltman: “Ondernemers zitten met hun handen in het haar vanwege de plannen. Ze moeten opeens een andere auto kopen. En dat kost heel veel geld. Dat willen we de ondernemers echt niet aandoen.” In de Tweede Kamer spraken coalitiepartijen VVD, PVV en BBB zich afgelopen donderdag (18 oktober) uit voor uitstel van de invoering van deze zones. Het is overigens nog maar de vraag of gemeenten daaraan mee zullen werken.

Het kan niet zo zijn dat de invoering twee maanden voor de ingangsdatum wordt vertraagd omdat een nieuwe coalitie er anders over denkt.

Het betekent een nieuwe twist in de kwestie. Zo zei staatssecretaris Chris Jansen (PVV, Openbaar Vervoer en Milieu) vorige week dat alle middelen die hij heeft pas na 1 januari effect zouden hebben. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om de invoering naar achteren te schuiven. Toch wilde Jansen toen nog niets uitsluiten, ook omdat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken om naar uitstel te kijken. Op 7 oktober zei Jansen nog dat hij zijn verzet tegen de komst van zero-emissiezones zou staken, maar een week later zette hij de deur dus toch weer op een kier. De Kamer wil nu dat de staatssecretaris met een plan komt om de uitstel voor ondernemers te regelen. Het is nog onduidelijk of Jansen dat gaat doen.

Kritiek

Branche- en maatschappelijke organisaties hebben grote zorgen over de voortdurende onduidelijkheid. Zij willen dat de politiek doorgaat met de invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025. Zo riep de RAI Vereniging gisteren (21 oktober) in een persbericht het kabinet op om ‘vol gas door te gaan’ met de zero-emissiezones.

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Tien jaar geleden is al begonnen met de voorbereiding van zero-emissiezones. Het kan niet zo zijn dat de invoering twee maanden voor de ingangsdatum wordt vertraagd omdat een nieuwe coalitie er anders over denkt. Natuurlijk zien ook wij nog wel wat knelpunten. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Wat ons betreft moet het kabinet daaraan alle aandacht geven, in plaats van de invoering van de zero-emissiezones te vertragen.”

‘Politiek gekibbel’

Ook Natuur & Milieu maakt zich grote zorgen over de onduidelijkheid en het ‘politieke gekibbel’ in Den Haag over de zero-emissiezones. “Na intensief overleg is er nu een zorgvuldig uitgewerkt plan, inclusief overgangsregelingen voor ondernemers die moeite hebben met de overstap naar elektrische voertuigen. Deze regelingen, zoals subsidies en ontheffingen, zijn landelijk geregeld. Veel gemeenten en ondernemers zijn klaar om de stap te zetten. Koers veranderen vlak voor invoering is zeer onverstandig. Zeker omdat daarmee de ondernemers die wel actie hebben ondernomen en hun bedrijfsvoering aanpasten worden benadeeld. Koplopers lijden onder de achterblijvers”, schrijft de milieuorganisatie in een persbericht.

Kamermeerderheid steunt motie om ondernemers tot 2029 vrij toegang te geven tot zero-emissiezones | Fleet&Mobility

Kamermeerderheid steunt motie om ondernemers tot 2029 vrij toegang te geven tot zero-emissiezones

Zero-emissie • De Tweede Kamer wil nu dat de staatssecretaris Chris met een plan komt om de uitstel voor ondernemers te regelen. Het is nog onduidelijk of hij dat gaat doen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een meerderheid van de Tweede Kamer is van mening dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van zero-emissiezones, zo meldt ANP. De PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen voor ondernemers.

Veertien steden beginnen op 1 januari 2025 met de invoering van de uitstootvrije zones, die overigens niet meteen helemaal op slot gaan voor fossiele bestellers. Er is een landelijke overgangsregeling voor bestelbussen met emissieklasse vijf en zes, die er tot respectievelijk 2027 en 2028 nog welkom zijn. Toch vindt de VVD de invoering onverantwoord, de partij roept de regering op om ‘voor 1 november met een plan te komen hoe invulling gegeven kan worden aan een landelijk gestandaardiseerde uitzondering voor ondernemers’, zoals het in de door Kamerlid Hester Veltman-Kamp ingediende motie staat.

Hoe zit het ook alweer met de ‘overgangsregeling’? Bestellers in emissieklasse 4 of lager worden meteen de toegang tot de zero-emissiezones ontzegd. Dit waren per 1 september iets meer dan 225 duizend voertuigen. Alle bussen met emissieklasse 5 en 6 kunnen nog wel binnensteden in tot respectievelijk 2027 en 2028. Per 1 januari 2030 moet alle stadslogistiek in de zero-emissiezones uitstootvrij zijn. Lees hier alles over de huidige plannen voor zero-emissiezones.

Veltman: “Ondernemers zitten met hun handen in het haar vanwege de plannen. Ze moeten opeens een andere auto kopen. En dat kost heel veel geld. Dat willen we de ondernemers echt niet aandoen.” In de Tweede Kamer spraken coalitiepartijen VVD, PVV en BBB zich afgelopen donderdag (18 oktober) uit voor uitstel van de invoering van deze zones. Het is overigens nog maar de vraag of gemeenten daaraan mee zullen werken.

Het kan niet zo zijn dat de invoering twee maanden voor de ingangsdatum wordt vertraagd omdat een nieuwe coalitie er anders over denkt.

Het betekent een nieuwe twist in de kwestie. Zo zei staatssecretaris Chris Jansen (PVV, Openbaar Vervoer en Milieu) vorige week dat alle middelen die hij heeft pas na 1 januari effect zouden hebben. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om de invoering naar achteren te schuiven. Toch wilde Jansen toen nog niets uitsluiten, ook omdat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken om naar uitstel te kijken. Op 7 oktober zei Jansen nog dat hij zijn verzet tegen de komst van zero-emissiezones zou staken, maar een week later zette hij de deur dus toch weer op een kier. De Kamer wil nu dat de staatssecretaris met een plan komt om de uitstel voor ondernemers te regelen. Het is nog onduidelijk of Jansen dat gaat doen.

Kritiek

Branche- en maatschappelijke organisaties hebben grote zorgen over de voortdurende onduidelijkheid. Zij willen dat de politiek doorgaat met de invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025. Zo riep de RAI Vereniging gisteren (21 oktober) in een persbericht het kabinet op om ‘vol gas door te gaan’ met de zero-emissiezones.

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Tien jaar geleden is al begonnen met de voorbereiding van zero-emissiezones. Het kan niet zo zijn dat de invoering twee maanden voor de ingangsdatum wordt vertraagd omdat een nieuwe coalitie er anders over denkt. Natuurlijk zien ook wij nog wel wat knelpunten. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Wat ons betreft moet het kabinet daaraan alle aandacht geven, in plaats van de invoering van de zero-emissiezones te vertragen.”

‘Politiek gekibbel’

Ook Natuur & Milieu maakt zich grote zorgen over de onduidelijkheid en het ‘politieke gekibbel’ in Den Haag over de zero-emissiezones. “Na intensief overleg is er nu een zorgvuldig uitgewerkt plan, inclusief overgangsregelingen voor ondernemers die moeite hebben met de overstap naar elektrische voertuigen. Deze regelingen, zoals subsidies en ontheffingen, zijn landelijk geregeld. Veel gemeenten en ondernemers zijn klaar om de stap te zetten. Koers veranderen vlak voor invoering is zeer onverstandig. Zeker omdat daarmee de ondernemers die wel actie hebben ondernomen en hun bedrijfsvoering aanpasten worden benadeeld. Koplopers lijden onder de achterblijvers”, schrijft de milieuorganisatie in een persbericht.