Spreker op Fleet Congres | Philip Wouters (Stedin): ‘We moeten laten zien dat elektrificatie mogelijk is’
Philip Wouters is regievoerder mobiliteit bij netbeheerder Stedin. Het bedrijf heeft sinds het begin van dit jaar alleen nog maar elektrische personenauto’s in het wagenpark. Ook is er een programma uitgerold om ook het bestelautopark te elektrificeren. In zijn keynote gaat Wouters dieper in op de overwegingen die hieraan ten grondslag liggen en vooral de uitdagingen die onderweg zijn tegengekomen.
Het wagenpark van Stedin bestaat uit zo’n 1.000 personenauto’s en 1.300 bestelauto’s. Bij ‘grijs’ ligt momenteel de grootste uitdaging in de slag naar volledig elektrisch rijden, vertelt Wouters. “Onze bestelauto’s zijn volledig uitgeruste werkplaatsen. Op dit moment zien we bij elektrische bussen nog wel beperkingen als het gaat om maximaal laadgewicht en trekvermogen. Tegelijkertijd komen er steeds weer nieuwe modellen op de markt waar dit minder bij speelt.”
Bestelstop op diesel
Momenteel is een bijna een kwart van de 1.300 bestelauto’s bij Stedin elektrisch. Om de doelstelling van 2030 te halen geldt er inmiddels een bestelstop op fossiele voertuigen. De belangrijkste reden hiervoor is de leasetermijn van tenminste 6 jaar voor de bestelauto’s, verklaart Wouters. “Dit heeft alles te maken met de kostbare inbouw en uitrusting van de voertuigen. Daarnaast speelt uiteraard de invoering van milieuzones een rol.”
Vanwege de dieselstop worden alle bussen die nu uit de lease lopen, vervangen door een elektrische versie. Zo heeft Stedin dit jaar gekozen voor de Renault Kangoo E-Tech (kleinsegment) en de Ford E-Transit Custom (middensegment). Voor het grote segment kiest Stedin voor de Renault Master E-Tech. “Een B-rijbewijs is hiervoor voldoende. En de elektrische Master beschikt over vehicle-to-load zodat onze medewerkers geen zware, losse accu’s hoeven mee te nemen,” verklaart Wouters.
Tot slot: elektrificeren gaat niet altijd op rolletjes. Toch kiest Stedin bewust voor de voortrekkersrol, concludeert Wouters. “We vervullen als (semi-)overheidsorganisatie een voorbeeldfunctie in het vergroeningsproces van het Nederlandse wagenpark. We zijn daarnaast aangesloten bij de coalitie Anders Reizen en Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) om ondernemers de weg te wijzen. We moeten richting andere ondernemers laten zien dat het mogelijk is om je wagenpark elektrisch te maken. Want als wij het niet kunnen, wie kan het dan wel?”
Eerder beschouwden sprekers Maarten Hachmang, Carlo Steenvoorden en Erik Slaaf op deze plek voor op het Fleet Congres.