Rotterdam verscherpt regels voor aanbieders deelvervoer

Deelvervoer • In 2023 werd zo’n 9,7 miljoen kilometer afgelegd op deelscooters en deel(bak)fietsen in Rotterdam.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Deelscooters in Rotterdam. (Foto: Promedia/Bart Pals).

De gemeente Rotterdam verscherpt vanaf februari 2025 de regels voor aanbieders van deelscooters en -fietsen in de stad. Deelvoertuigen mogen minder lang stilstaan en mogen alleen op de stoep geparkeerd worden als er genoeg ruimte voor voetgangers is. De gemeente hoopt hiermee de overlast van deelvervoer zoveel mogelijk te voorkomen, zo meldt het op zijn website.

Ook worden rond evenementen duidelijke afspraken gemaakt om overlast te voorkomen. Er kan bijvoorbeeld een aangepast servicegebied worden vastgesteld zodat voertuigen niet meer overal kunnen parkeren rond evenementen.

Veel Rotterdammers maken gebruik van deelvervoer. Zo werd in 2023 ongeveer 9,7 miljoen kilometer afgelegd op deelscooters en deel(bak)fietsen in de havenstad. De invoering van de helmplicht leidde volgens de gemeente tot een kleine vermindering in het gebruik, maar desondanks wordt een scooter gemiddeld nog steeds twee keer per dag bezet.

De vergunningen voor deel(bak)fietsen worden volgend jaar door de gemeente opnieuw verleend. Om een vergunning te bemachtigen moet aan een aantal kwaliteitseisen worden voldaan, bijvoorbeeld op het gebied van klachtafhandeling, onderhoud van de voertuigen en hoe een aanbieder overlast voorkomt. De beste aanvragers ontvangen een vergunning. In totaal is er in Rotterdam ruimte voor 3.000 deelscooters, 3.000 deelfietsen en 750 deelbakfietsen.

Ook de gemeente Den Haag gaat deelscooters strenger reguleren.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.