Ondernemers achter Chargit leveren slimme laadbeheeroplossingen voor wagenparkbeheerders
Op het moment is er veel onzekerheid op het vlak van elektrisch rijden. “Dat is niet goed, want dat zorgt ervoor dat bedrijven investeringen uitstellen en de emissie in ons land niet wordt verlaagd, stelt Peter den Biesen, medeoprichter en mede-eigenaar van Chargit, dat slimme laadoplossingen aanbiedt. “Terwijl mensen als ze eenmaal in een EV hebben gereden niet meer terug willen vanwege het rijcomfort. Ik twijfel dan ook niet aan de toekomst van e-mobility.”
Chargit biedt berijders en fleetowners een merkonafhankelijk platform, ‘Mijn Chargit’ genaamd, waarop de laadstations en laadpassen van de aanbieders die in ons land actief zijn worden gekoppeld aan de back-office systemen van het bedrijf. Zo behouden wagenparkbeheerders altijd het overzicht qua laadactiviteiten, iets waaraan onder meer door het stoppen van laadpaalleverancier EVBox (en als gevolg daarvan het afbouwen van de ondersteuning van klanten) behoefte aan is. “Wij willen klanten inzicht geven, voorzien van persoonlijk advies en altijd bereikbaar voor ze zijn”, stelt Loek Otters, die samen met Peter den Biesen Chargit heeft opgericht. “We willen er bijvoorbeeld voor zorgen dat betalingen en incasso’s richting berijders secuur en snel worden uitgevoerd.” Sinds kort biedt het bedrijf ook een laadoplossing specifiek voor VVE’s, waarbij wordt gezorgd voor een eerlijke kostenverdeling tussen de VVE en bewoners.
Grip
Otters: “Wij zorgen ervoor dat fleetowners grip krijgen op de situatie en ondersteunen hen op financieel en technisch vlak alsmede qua automatisering.” Het doel: ervoor zorgen dat bedrijven hun laadpalen optimaal benutten, waarbij goed wordt gemonitord of alle laadstations werken en in topconditie zijn. Samen met onze installatiepartners zorgen we ervoor dat het gewenste laadstation wordt geïnstalleerd. Den Biesen: “Wij werken met partijen die goed bereikbaar zijn, die verstand van zaken hebben en een vergelijkbare servicegraad hebben als wij. We zijn altijd op zoek naar goede partners. Bedrijven kunnen ook kiezen voor de Whitelabel-variant van onze dienstverlening. Laadpassen en -tags, het laadbeheerplatform, e-mails en facturen, alles wordt in hun eigen huisstijl uitgevoerd.”
Thuisaccu op 4 wielen
Chargit biedt ook Chargit Dynamic aan, een app waarmee het laden wordt gestuurd zodat het maximale uit een dynamisch energiecontract kan worden gehaald. EV-rijders stellen hun gewenste vertrektijd in, vervolgens kijkt het systeem op welke momenten laden het voordeligst is. “Dat levert een gemiddelde besparing van 500 euro op, en zelfs meer bij zakelijke rijders die veel kilometers maken”, aldus Otters. “Op sommige momenten krijg je dan zelfs geld toe als je laad. Bovendien wordt de netcongestie daardoor vermindert op het moment dat er bijvoorbeeld veel wind- en zonne-energie voorhanden is.” Volgens Den Biesen kan de EV van berijders daar ook bij helpen. “Dat is een thuisaccu op 4 wielen die al is betaald”, stelt hij. “Als berijders slim laden, kun je als werkgever de laadvergoeding met een paar cent verlagen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van de besparing terug te geven aan berijders als incentive, maar dat is aan onze klanten.”