Diagnose op afstand blijft een middel, niet het doel

Een blik zegt meer dan bytes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het diagnosticeren van een elektronisch probleem, het inleren van sleutels, het configureren van trekhaken, achterhalen van security codes en het resetten van service- intervallen – het kan tegenwoordig allemaal op afstand. Remote-diagnose omvat een interface die wordt gekoppeld aan de On Board Diagnostic (OBD) stekker van het voertuig en een computer met internetverbinding. Door de remote-diagnosespecialist wordt via wifi of telecommunicatie verbinding gemaakt met de auto. Autofabrikanten kijken zo – via de importeur – met een dealer mee naar een softwareprobleem in een voertuig. Voertuigdiagnose- en dataspecialisten gaan nu al een stapje verder en kunnen de diagnose overnemen of de monteur helpen met bijvoorbeeld het coderen van een sleutel of het inleren van een trekhaak. De mogelijkheden van diagnose op afstand zijn nog beperkt. Onder andere omdat autofabrikanten ieder hun eigen versleutelde dataprotocollen gebruiken, die door de remote-apparatuur vertaald moeten worden. Daarbij komt dat autofabrikanten ook tussentijds software moeten veranderen om problemen op te lossen of verbeteringen toe te passen. De dataleverancier moet snel over de continue stroom aan nieuwe en veranderende data van alle automerken en modellen beschikken. En dat maakt een universele diagnose-op-afstand een lastig karwei. Bij het Nederlandse bedrijf Jifeline, opgericht door diagnosespecialist Frank Bouman van Bosch Car Service bedrijf Wout Bouman, kunnen autobedrijven voor een kleine driehonderd euro een interface kopen. Met deze interfase kan het Jifeline-team op afstand met de monteur meekijken. Het autobedrijf van deze monteur betaalt een vaste – niet nader genoemde – fee per dienst. Aan Jifeline zijn geen maandelijkse kosten of kosten voor updates verbonden. Bouman wil nog niet al te veel cijfers geven over Jifeline. “Daar is het nog te vroeg voor. We zijn sinds afgelopen zomer op de markt en timmeren hard aan de weg. Er sluiten steeds meer autobedrijven aan. Ook implementeren we steeds meer diensten en automerken en modellen. Iedere dag komen er wel een of meerdere bedrijven en automerken en modellen bij.”

Meer dan data pompen

Jifeline verbindt een centrale technische helpdesk direct met de auto in de werkplaats. De meest voorkomende klussen voor deze helpdesk zijn sleutelprogrammeringen, trekhaakconfiguraties, security codes achterhalen en service interval resets. “Bij complexere storingen begeleiden we de monteur en helpen hem via de telefoon om een analyse van het probleem te maken. Dat is heel belangrijk bij het stellen van de juiste diagnose. Jifeline gaat dus verder dan het simpelweg overpompen van data.” Ook bij Nissan Nederland kan de importeur indien nodig over de schouder van de monteur meekijken, maar duidelijk is dat de meeste problemen niet zijn opgelost door ‘even’ een diagnose op afstand uit te voeren. “Wij kunnen met de technici van de dealer meekijken en als het nodig is de diagnoseapparatuur bedienen”, zegt John Ratsma, technisch manager bij Nissan Nederland. “Maar diagnose is in veel gevallen niet alleen een kwestie van data bekijken. Een motor kan bijvoorbeeld inhouden, onregelmatig draaien of een bepaald bijgeluid produceren. Fysieke waarneming is een belangrijk onderdeel van voertuigdiagnose en zal dat altijd blijven. Door met de technicus mee te kijken kan onze eigen helpdesk hem adviseren bepaalde handelingen of metingen uit te voeren om het probleem op te lossen.”

Hulplijn voor de monteur

Erik ten Kortenaar, bij grossiersorganisatie Group Auto formulemanager van Diagnosexpert, Carxpert en Auto Excellent, twijfelt aan de waarde van diagnose-op-afstand. “Voor eenvoudige storingen, programmeren en coderen kan remote-diagnose een oplossing zijn. Maar omdat voertuigelektronica steeds complexer wordt en door toepassing van CAN-bussystemen, waarbij verschillende signalen voor meerdere elektronische onderdelen door één kabel gaan, kan de boordcomputer steeds minder vaak vertellen waar de storing precies zit. Diagnoseapparatuur is slechts een hulpmiddel. Bij een complexe storing moet de diagnosespecialist systematisch te werk gaan en relevante onderdelen, systemen en basisgegevens al of niet fysiek controleren. Deze informatie heb je nodig om een goede diagnose te kunnen stellen. Op afstand kun je dit niet doen.” Bouman begrijpt dat sommigen nog sceptisch staan tegenover diagnose op afstand. “We zijn een hulplijn voor de monteur. We richten ons op programmeringen en coderingen, maar we kunnen ook op afstand meedenken. Wij verschaffen toegang tot technische informatie, werkplaatshandboeken en software. Met Jifeline haal je een specialist in huis op het moment dat je hem nodig hebt. Het autobedrijf krijgt weer de controle, kan het werk in eigen huis houden, de monteur hoeft de deur niet meer uit en is uiteindelijk goedkoper uit.”

‘Fysieke waarneming blijft altijd een belangrijk onderdeel van voertuigdiagnose.’

Een blik zegt meer dan bytes | Fleet&Mobility
Diagnose op afstand blijft een middel, niet het doel

Een blik zegt meer dan bytes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het diagnosticeren van een elektronisch probleem, het inleren van sleutels, het configureren van trekhaken, achterhalen van security codes en het resetten van service- intervallen – het kan tegenwoordig allemaal op afstand. Remote-diagnose omvat een interface die wordt gekoppeld aan de On Board Diagnostic (OBD) stekker van het voertuig en een computer met internetverbinding. Door de remote-diagnosespecialist wordt via wifi of telecommunicatie verbinding gemaakt met de auto. Autofabrikanten kijken zo – via de importeur – met een dealer mee naar een softwareprobleem in een voertuig. Voertuigdiagnose- en dataspecialisten gaan nu al een stapje verder en kunnen de diagnose overnemen of de monteur helpen met bijvoorbeeld het coderen van een sleutel of het inleren van een trekhaak. De mogelijkheden van diagnose op afstand zijn nog beperkt. Onder andere omdat autofabrikanten ieder hun eigen versleutelde dataprotocollen gebruiken, die door de remote-apparatuur vertaald moeten worden. Daarbij komt dat autofabrikanten ook tussentijds software moeten veranderen om problemen op te lossen of verbeteringen toe te passen. De dataleverancier moet snel over de continue stroom aan nieuwe en veranderende data van alle automerken en modellen beschikken. En dat maakt een universele diagnose-op-afstand een lastig karwei. Bij het Nederlandse bedrijf Jifeline, opgericht door diagnosespecialist Frank Bouman van Bosch Car Service bedrijf Wout Bouman, kunnen autobedrijven voor een kleine driehonderd euro een interface kopen. Met deze interfase kan het Jifeline-team op afstand met de monteur meekijken. Het autobedrijf van deze monteur betaalt een vaste – niet nader genoemde – fee per dienst. Aan Jifeline zijn geen maandelijkse kosten of kosten voor updates verbonden. Bouman wil nog niet al te veel cijfers geven over Jifeline. “Daar is het nog te vroeg voor. We zijn sinds afgelopen zomer op de markt en timmeren hard aan de weg. Er sluiten steeds meer autobedrijven aan. Ook implementeren we steeds meer diensten en automerken en modellen. Iedere dag komen er wel een of meerdere bedrijven en automerken en modellen bij.”

Meer dan data pompen

Jifeline verbindt een centrale technische helpdesk direct met de auto in de werkplaats. De meest voorkomende klussen voor deze helpdesk zijn sleutelprogrammeringen, trekhaakconfiguraties, security codes achterhalen en service interval resets. “Bij complexere storingen begeleiden we de monteur en helpen hem via de telefoon om een analyse van het probleem te maken. Dat is heel belangrijk bij het stellen van de juiste diagnose. Jifeline gaat dus verder dan het simpelweg overpompen van data.” Ook bij Nissan Nederland kan de importeur indien nodig over de schouder van de monteur meekijken, maar duidelijk is dat de meeste problemen niet zijn opgelost door ‘even’ een diagnose op afstand uit te voeren. “Wij kunnen met de technici van de dealer meekijken en als het nodig is de diagnoseapparatuur bedienen”, zegt John Ratsma, technisch manager bij Nissan Nederland. “Maar diagnose is in veel gevallen niet alleen een kwestie van data bekijken. Een motor kan bijvoorbeeld inhouden, onregelmatig draaien of een bepaald bijgeluid produceren. Fysieke waarneming is een belangrijk onderdeel van voertuigdiagnose en zal dat altijd blijven. Door met de technicus mee te kijken kan onze eigen helpdesk hem adviseren bepaalde handelingen of metingen uit te voeren om het probleem op te lossen.”

Hulplijn voor de monteur

Erik ten Kortenaar, bij grossiersorganisatie Group Auto formulemanager van Diagnosexpert, Carxpert en Auto Excellent, twijfelt aan de waarde van diagnose-op-afstand. “Voor eenvoudige storingen, programmeren en coderen kan remote-diagnose een oplossing zijn. Maar omdat voertuigelektronica steeds complexer wordt en door toepassing van CAN-bussystemen, waarbij verschillende signalen voor meerdere elektronische onderdelen door één kabel gaan, kan de boordcomputer steeds minder vaak vertellen waar de storing precies zit. Diagnoseapparatuur is slechts een hulpmiddel. Bij een complexe storing moet de diagnosespecialist systematisch te werk gaan en relevante onderdelen, systemen en basisgegevens al of niet fysiek controleren. Deze informatie heb je nodig om een goede diagnose te kunnen stellen. Op afstand kun je dit niet doen.” Bouman begrijpt dat sommigen nog sceptisch staan tegenover diagnose op afstand. “We zijn een hulplijn voor de monteur. We richten ons op programmeringen en coderingen, maar we kunnen ook op afstand meedenken. Wij verschaffen toegang tot technische informatie, werkplaatshandboeken en software. Met Jifeline haal je een specialist in huis op het moment dat je hem nodig hebt. Het autobedrijf krijgt weer de controle, kan het werk in eigen huis houden, de monteur hoeft de deur niet meer uit en is uiteindelijk goedkoper uit.”

‘Fysieke waarneming blijft altijd een belangrijk onderdeel van voertuigdiagnose.’