“Met Webfleet Solutions voorsorteren op economische groei met connected cars”

Taco van der Leij. (Foto: Webfleet Solutions)

Afgelopen voorjaar nam Bridgestone TomTom Telematics over. Voor € 910 miljoen kwam de Amsterdamse telematicaspecialist in handen van de Japanse bandenfabrikant. Na zes maanden zenderstilte vertelt marketingdirecteur Taco van der Leij over de integratie, de nieuwe naam Webfleet Solutions én de nieuwe mogelijkheden.

Het nieuws van de overname sloeg in als een bom. Wat is er sindsdien gebeurd?

“Het belangrijkste dat de buitenwereld ziet, is onze nieuwe naam: sinds 1 oktober zijn we een zelfstandig bedrijf met een nieuwe naam, Webfleet Solutions. We zijn druk bezig met het identificeren en realiseren van synergiën tussen de organisaties, op productniveau en commercieel. Achter de schermen hebben we onze bedrijfssystemen losgekoppeld van TomTom, hebben we de nieuwe organisatie neergezet én zijn we doorgegaan met waar we voor staan: het leveren van fleetmanagement- en connected car-diensten aan klanten.”

Wat wil Bridgestone met jullie?

“Bridgestone EMEA wil zich ontwikkelen van bandenleverancier tot mobility solutions provider. Begrijpelijk, want fleetmanagement wordt steeds belangrijker voor het optimaliseren van de logistiek en business. Dat is een enorme groeimarkt. De marktpenetratie zat in 2017 op 15% en de verwachting is dat die tot 2022 toeneemt tot tegen de 30%. Daarbij spelen connected car-technologie en voertuigdata een essentiële rol. Bridgestone is overigens niet de enige bandenfabrikant die dat spoor kiest; ook Continental en Michelin hebben stappen gezet in die richting. Maar door ons over te nemen, is Bridgestone wel direct één van de leidende partijen in de wereld.” 

Webfleet Solutions: nieuwe naam, bekend begrip – waar staat het voor?

“De naam Webfleet staat voor het grootste fleetmanagement-platform in Europa. Het is 20 jaar geleden door TomTom Telematics opgericht, vaak vernieuwd en uitgegroeid tot een begrip in de markt. De nieuwe toevoeging ‘Solutions’ geeft aan dat we als bedrijf oplossingen leveren. We zijn dus meer dan alleen een user interface of een API. Voertuigdata verzamelen is één. Wij kunnen die doorvertalen naar praktische oplossingen. We helpen onze klanten om daadwerkelijk succesvol te zijn. En we kijken verder dan fleetmanagement of connected cars; samen met Bridgestone gaan we mobiliteitsvraagstukken aanpakken. Voor veel bedrijven zijn connected cars nog een ontdekking. Wij hebben daar al veel ervaring mee, en kunnen onze klanten helpen om daar óók succesvol mee te zijn.” 

Wat is de rol van Webfleet Solutions binnen Bridgestone?

“We gaan op drie manieren samenwerken. Allereerst gaan we profiteren van hun wereldwijde schaal. Daarnaast hebben wij een directe toegang tot klanten met een mobiliteitsbehoefte, waar wij samen oplossingen voor kunnen ontwikkelen. Dat gaat dus veel verder dan alleen fleetmanagement en het leveren van goede banden. Tot slot is Bridgestone zelf ook een groot bedrijf, waarbij we met onze producten en (logistieke) kennis en data kunnen helpen bij het ontwikkelen van producten en logistieke processen.”

Wijkt die af van wat TomTom Telematics voorheen deed?

“Eerder waren we vooral gericht op TomTom als technologieleverancier, waarmee we op productniveau veel samenwerkten. Altijd met kaartmateriaal en verkeer als centraal punt. Met Bridgestone kijken we meer naar het totaalplaatje van onze klanten: naast locatie, logistiek en planning ook de voertuigconditie, bedrijfszekerheid en onderhoud – als een totale oplossing.” 

Gaat jullie aanbod aan de markt de komende tijd veranderen?

“De kern niet, sowieso niet op de korte termijn. We bieden het beste platform in de markt, met producten die klanten helpen om in dienstverlening betere services te leveren, kosten te reduceren en logistiek te optimaliseren. We gaan ons duidelijk presenteren op grotere events waar we als TomTom Telematics eerder niet stonden – zoals op de Consumer Electronics Show in Vegas en het Mobile World Congress in Barcelona. Daarnaast gaan we door met productinnovatie en marktontwikkeling, om onze klanten te blijven helpen bij hun mobiliteitsuitdagingen. En ja, daar komen te zijner tijd ook producten bij die we samen met Bridgestone gaan ontwikkelen.”

Waar wil Bridgestone met jullie naar toe de komende jaren?

“Ze hebben een helder en ambitieus meerjarenplan, waarbij ze niet zozeer focussen op de korte en middellange termijn, maar nog veel meer op grote maatschappelijke veranderingen van de toekomst. Over concrete targets kan ik geen uitspraken doen, maar ik ben wel onder de indruk van hoe dit bedrijf naar de toekomst kijkt.”

Heel concreet: wat heb ik als fleetowner daar aan, in het hier en nu? 

“Op kortere termijn gaan we nieuwe producten op de markt brengen om voertuigen op de weg te houden, trips optimaal te plannen, vlootbeheer te optimaliseren en chauffeurs te ondersteunen. Het integreren van bandenmanagement als onderdeel van voertuigmanagement is een logische stap die klanten al veel zal opleveren. Immers: problemen met banden is in circa 30% van de gevallen de oorzaak van stilstand. Hoe kun je die voorkomen, en in noodgevallen zo snel mogelijk oplossen?”

En op de langere termijn? 

“De komst van de connected car en autonoom rijden gaat veel veranderen. Smart cities, zelfrijdende voertuigen, nieuwe businessmodellen zoals Uber en deelvoertuigen voor passagiers en goederen… In al die plannen speelt de zelfsturende connected car een prominente rol, en het geplande 5G-netwerk gaat dat nog verder boosten. Dat biedt enorme nieuwe kansen voor bedrijven en fleetowners. De connected car gaat voor nieuwe economische groei zorgen voor iedereen die dat omarmt. Niet pas in een verre toekomst, maar al over tien tot vijftien jaar. Dat is dichterbij dan je denkt! Immers: ook het begin van de laatste crisis, in 2008, herinneren velen van ons zich nog als de dag van gisteren. De volgende groeispurt wordt gedreven door connected car.”

wfs abc logo rgbMeer informatie op

“Met Webfleet Solutions voorsorteren op economische groei met connected cars” | Fleet&Mobility

“Met Webfleet Solutions voorsorteren op economische groei met connected cars”

Taco van der Leij. (Foto: Webfleet Solutions)

Afgelopen voorjaar nam Bridgestone TomTom Telematics over. Voor € 910 miljoen kwam de Amsterdamse telematicaspecialist in handen van de Japanse bandenfabrikant. Na zes maanden zenderstilte vertelt marketingdirecteur Taco van der Leij over de integratie, de nieuwe naam Webfleet Solutions én de nieuwe mogelijkheden.

Het nieuws van de overname sloeg in als een bom. Wat is er sindsdien gebeurd?

“Het belangrijkste dat de buitenwereld ziet, is onze nieuwe naam: sinds 1 oktober zijn we een zelfstandig bedrijf met een nieuwe naam, Webfleet Solutions. We zijn druk bezig met het identificeren en realiseren van synergiën tussen de organisaties, op productniveau en commercieel. Achter de schermen hebben we onze bedrijfssystemen losgekoppeld van TomTom, hebben we de nieuwe organisatie neergezet én zijn we doorgegaan met waar we voor staan: het leveren van fleetmanagement- en connected car-diensten aan klanten.”

Wat wil Bridgestone met jullie?

“Bridgestone EMEA wil zich ontwikkelen van bandenleverancier tot mobility solutions provider. Begrijpelijk, want fleetmanagement wordt steeds belangrijker voor het optimaliseren van de logistiek en business. Dat is een enorme groeimarkt. De marktpenetratie zat in 2017 op 15% en de verwachting is dat die tot 2022 toeneemt tot tegen de 30%. Daarbij spelen connected car-technologie en voertuigdata een essentiële rol. Bridgestone is overigens niet de enige bandenfabrikant die dat spoor kiest; ook Continental en Michelin hebben stappen gezet in die richting. Maar door ons over te nemen, is Bridgestone wel direct één van de leidende partijen in de wereld.” 

Webfleet Solutions: nieuwe naam, bekend begrip – waar staat het voor?

“De naam Webfleet staat voor het grootste fleetmanagement-platform in Europa. Het is 20 jaar geleden door TomTom Telematics opgericht, vaak vernieuwd en uitgegroeid tot een begrip in de markt. De nieuwe toevoeging ‘Solutions’ geeft aan dat we als bedrijf oplossingen leveren. We zijn dus meer dan alleen een user interface of een API. Voertuigdata verzamelen is één. Wij kunnen die doorvertalen naar praktische oplossingen. We helpen onze klanten om daadwerkelijk succesvol te zijn. En we kijken verder dan fleetmanagement of connected cars; samen met Bridgestone gaan we mobiliteitsvraagstukken aanpakken. Voor veel bedrijven zijn connected cars nog een ontdekking. Wij hebben daar al veel ervaring mee, en kunnen onze klanten helpen om daar óók succesvol mee te zijn.” 

Wat is de rol van Webfleet Solutions binnen Bridgestone?

“We gaan op drie manieren samenwerken. Allereerst gaan we profiteren van hun wereldwijde schaal. Daarnaast hebben wij een directe toegang tot klanten met een mobiliteitsbehoefte, waar wij samen oplossingen voor kunnen ontwikkelen. Dat gaat dus veel verder dan alleen fleetmanagement en het leveren van goede banden. Tot slot is Bridgestone zelf ook een groot bedrijf, waarbij we met onze producten en (logistieke) kennis en data kunnen helpen bij het ontwikkelen van producten en logistieke processen.”

Wijkt die af van wat TomTom Telematics voorheen deed?

“Eerder waren we vooral gericht op TomTom als technologieleverancier, waarmee we op productniveau veel samenwerkten. Altijd met kaartmateriaal en verkeer als centraal punt. Met Bridgestone kijken we meer naar het totaalplaatje van onze klanten: naast locatie, logistiek en planning ook de voertuigconditie, bedrijfszekerheid en onderhoud – als een totale oplossing.” 

Gaat jullie aanbod aan de markt de komende tijd veranderen?

“De kern niet, sowieso niet op de korte termijn. We bieden het beste platform in de markt, met producten die klanten helpen om in dienstverlening betere services te leveren, kosten te reduceren en logistiek te optimaliseren. We gaan ons duidelijk presenteren op grotere events waar we als TomTom Telematics eerder niet stonden – zoals op de Consumer Electronics Show in Vegas en het Mobile World Congress in Barcelona. Daarnaast gaan we door met productinnovatie en marktontwikkeling, om onze klanten te blijven helpen bij hun mobiliteitsuitdagingen. En ja, daar komen te zijner tijd ook producten bij die we samen met Bridgestone gaan ontwikkelen.”

Waar wil Bridgestone met jullie naar toe de komende jaren?

“Ze hebben een helder en ambitieus meerjarenplan, waarbij ze niet zozeer focussen op de korte en middellange termijn, maar nog veel meer op grote maatschappelijke veranderingen van de toekomst. Over concrete targets kan ik geen uitspraken doen, maar ik ben wel onder de indruk van hoe dit bedrijf naar de toekomst kijkt.”

Heel concreet: wat heb ik als fleetowner daar aan, in het hier en nu? 

“Op kortere termijn gaan we nieuwe producten op de markt brengen om voertuigen op de weg te houden, trips optimaal te plannen, vlootbeheer te optimaliseren en chauffeurs te ondersteunen. Het integreren van bandenmanagement als onderdeel van voertuigmanagement is een logische stap die klanten al veel zal opleveren. Immers: problemen met banden is in circa 30% van de gevallen de oorzaak van stilstand. Hoe kun je die voorkomen, en in noodgevallen zo snel mogelijk oplossen?”

En op de langere termijn? 

“De komst van de connected car en autonoom rijden gaat veel veranderen. Smart cities, zelfrijdende voertuigen, nieuwe businessmodellen zoals Uber en deelvoertuigen voor passagiers en goederen… In al die plannen speelt de zelfsturende connected car een prominente rol, en het geplande 5G-netwerk gaat dat nog verder boosten. Dat biedt enorme nieuwe kansen voor bedrijven en fleetowners. De connected car gaat voor nieuwe economische groei zorgen voor iedereen die dat omarmt. Niet pas in een verre toekomst, maar al over tien tot vijftien jaar. Dat is dichterbij dan je denkt! Immers: ook het begin van de laatste crisis, in 2008, herinneren velen van ons zich nog als de dag van gisteren. De volgende groeispurt wordt gedreven door connected car.”

wfs abc logo rgbMeer informatie op