Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Shell-onderzoek: Wagenparkbeheerders laten telematica-kansen liggen

Telematica kan breder worden ingezet, volgens Shell. (Foto: Shell)

Niet alleen kan telematica helpen om brandstofkosten te verlagen, door slimme inzet kan ook het onderhoud beter worden voorspeld.

Slechts 15 procent van de Nederlandse wagenparkbeheerder maakt gebruik van telematica. Zo blijkt uit het Europese rapport ‘Driven by data’ van Shell.

40 Procent van de wagenparkbeheerders zegt dat optimaler gebruik van data topprioriteit is. “Wagenparkbeheerders geven aan wel kansen te zien in nieuwe technologieën, maar verwachten hier ook extra kennis en training voor nodig te hebben. Daardoor plukken de meeste nog niet de vruchten van big data”, aldus Roland van Oudheusden, global products & mobility services manager bij Shell. Ook biedt telematica goede mogelijkheden om met applicaties van derden te communiceren. Zo zullen onderhoudsapps, kaartsoftware of tankpassen in één portal samenkomen waarin partijen hun data kunnen delen en beheren.

Voorspellen onderhoud

Uit het onderzoek blijkt dat telematica nu vooral door wagenparkbeheerders wordt gebruikt om brandstofverbruik te meten, terwijl de mogelijkheden van telematica veel groter zijn. Zo kan volgens Shell, de efficiency worden vergroot, onder andere door de inzet van parkeerapps, het voorspellen van onderhoud en het tijdig signaleren van voertuigstoringen. 

Het rapport Driven by data is gebaseerd op interviews met 750 wagenparkbeheerders in Nederland, VK, Duitsland en Polen, uitgevoerd door Shell. 

Shell-onderzoek: Wagenparkbeheerders laten telematica-kansen liggen | Fleet&Mobility

Shell-onderzoek: Wagenparkbeheerders laten telematica-kansen liggen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Telematica kan breder worden ingezet, volgens Shell. (Foto: Shell)

Slechts 15 procent van de Nederlandse wagenparkbeheerder maakt gebruik van telematica. Zo blijkt uit het Europese rapport ‘Driven by data’ van Shell.

40 Procent van de wagenparkbeheerders zegt dat optimaler gebruik van data topprioriteit is. “Wagenparkbeheerders geven aan wel kansen te zien in nieuwe technologieën, maar verwachten hier ook extra kennis en training voor nodig te hebben. Daardoor plukken de meeste nog niet de vruchten van big data”, aldus Roland van Oudheusden, global products & mobility services manager bij Shell. Ook biedt telematica goede mogelijkheden om met applicaties van derden te communiceren. Zo zullen onderhoudsapps, kaartsoftware of tankpassen in één portal samenkomen waarin partijen hun data kunnen delen en beheren.

Voorspellen onderhoud

Uit het onderzoek blijkt dat telematica nu vooral door wagenparkbeheerders wordt gebruikt om brandstofverbruik te meten, terwijl de mogelijkheden van telematica veel groter zijn. Zo kan volgens Shell, de efficiency worden vergroot, onder andere door de inzet van parkeerapps, het voorspellen van onderhoud en het tijdig signaleren van voertuigstoringen. 

Het rapport Driven by data is gebaseerd op interviews met 750 wagenparkbeheerders in Nederland, VK, Duitsland en Polen, uitgevoerd door Shell.