Onderzoek dealerholding: Groot deel particulieren hoeft (nog) geen elektrische auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De laadpaalvrees is groter dan gedacht. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit een enquĂȘte die dealerholding Zeeuw&Zeeuw – dat als dealer van onder meer Renault, Nissan en Kia zelf een groot aantal elektrische auto’s in het gamma heeft – uitvoerde onder zijn klanten. Van de 3.600 respondenten geeft 28 procent aan nooit een elektrische auto te zullen kopen; 38 procent stelt pas over een jaar of vier een volledig elektrische auto te zullen overwegen.

Als bezwaar voor de aanschaf van een elektrische auto wordt de prijs door 80 procent genoemd, gevolgd door de actieradius (70%), lastig te gebruiken op vakantie (65%) en laadpaalvrees (56%). Wanneer het aantal laadpalen toeneemt, is dit voor 64 procent van de particulieren een stimulans om een EV te overwegen. De subsidie op de elektrische auto wordt door 63 procent van de ondervraagden genoemd als stimulans. Dat strookt met de landelijke praktijk: de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe auto, was in mum van tijd leeg. De brancheverenigingen waren dan ook verbijsterd dat de overheid besloot om de aanvragen die nog dit jaar worden gedaan volgend jaar geen voorrang meer te geven bij het verdelen van de subsidie.

De respondenten hebben vrijwel allemaal wel enige ervaring met of kennis van elektrische auto’s. 11 procent rijdt zelf een EV, 43 procent heeft wel eens meegereden en 95 procent heeft wel eens over elektrische auto’s gelezen.

Verrassend

Marco Ligtelijn, directeur Zeeuw&Zeeuw Renault, vindt de uitkomst van de enquĂȘte verrassend. “Zeker de resultaten op het gebied van koopmotivatie, bezwaren en de termijn van aanschaf van een elektrische auto geven ons een ander beeld dan wij voor ogen hadden. Overheden, dealers en fabrikanten zijn er onvoldoende in geslaagd om de particuliere klant te overtuigen van de noodzaak tot 100 procent elektrisch rijden. Hier ligt een grote uitdaging.” De dealerholding heeft de aandrijflijnen PHEV, HEV en waterstof niet meegenomen in het onderzoek.

Dealerholding Zeeuw & Zeeuw voert de merken Renault, Dacia, Kia, Ford, Mitsubishi en Nissan. Het bedrijf heeft 550 medewerkers, 33 vestigingen en staat in de top 10 van de Dealerholding Top 60.

Onderzoek dealerholding: Groot deel particulieren hoeft (nog) geen elektrische auto | Fleet&Mobility

Onderzoek dealerholding: Groot deel particulieren hoeft (nog) geen elektrische auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De laadpaalvrees is groter dan gedacht. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit een enquĂȘte die dealerholding Zeeuw&Zeeuw – dat als dealer van onder meer Renault, Nissan en Kia zelf een groot aantal elektrische auto’s in het gamma heeft – uitvoerde onder zijn klanten. Van de 3.600 respondenten geeft 28 procent aan nooit een elektrische auto te zullen kopen; 38 procent stelt pas over een jaar of vier een volledig elektrische auto te zullen overwegen.

Als bezwaar voor de aanschaf van een elektrische auto wordt de prijs door 80 procent genoemd, gevolgd door de actieradius (70%), lastig te gebruiken op vakantie (65%) en laadpaalvrees (56%). Wanneer het aantal laadpalen toeneemt, is dit voor 64 procent van de particulieren een stimulans om een EV te overwegen. De subsidie op de elektrische auto wordt door 63 procent van de ondervraagden genoemd als stimulans. Dat strookt met de landelijke praktijk: de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe auto, was in mum van tijd leeg. De brancheverenigingen waren dan ook verbijsterd dat de overheid besloot om de aanvragen die nog dit jaar worden gedaan volgend jaar geen voorrang meer te geven bij het verdelen van de subsidie.

De respondenten hebben vrijwel allemaal wel enige ervaring met of kennis van elektrische auto’s. 11 procent rijdt zelf een EV, 43 procent heeft wel eens meegereden en 95 procent heeft wel eens over elektrische auto’s gelezen.

Verrassend

Marco Ligtelijn, directeur Zeeuw&Zeeuw Renault, vindt de uitkomst van de enquĂȘte verrassend. “Zeker de resultaten op het gebied van koopmotivatie, bezwaren en de termijn van aanschaf van een elektrische auto geven ons een ander beeld dan wij voor ogen hadden. Overheden, dealers en fabrikanten zijn er onvoldoende in geslaagd om de particuliere klant te overtuigen van de noodzaak tot 100 procent elektrisch rijden. Hier ligt een grote uitdaging.” De dealerholding heeft de aandrijflijnen PHEV, HEV en waterstof niet meegenomen in het onderzoek.

Dealerholding Zeeuw & Zeeuw voert de merken Renault, Dacia, Kia, Ford, Mitsubishi en Nissan. Het bedrijf heeft 550 medewerkers, 33 vestigingen en staat in de top 10 van de Dealerholding Top 60.