CFO’s zien op tegen IFRS-veranderingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen omslag
Bijna alle aanwezige cfo’s (96%) lieten via een stemkastje weten op te zien tegen de administratieve last die deze nieuwe regels veroorzaken. Driekwart verwacht overigens het huidige leasebeleid niet aan te passen als gevolg van het on-balance effect. “Daarvoor wegen de voordelen van operationele lease nog op tegen het verdwijnen van het balansvoordeel”, aldus Richard Sikkel van Athlon Car Lease, die de discussie leidde. “Bovendien nemen veel stakeholders de financiële verplichtingen die niet op de balans staan nu toch al mee in hun beoordeling.” Voorwaarde is wel dat de leasemaatschappij de extra administratieve last overneemt. Hiermee een groot bezwaar volgens Sikkel echter nog niet opgelost.

Athlon certificeert rapportage
“De complexiteit als gevolg van de nieuwe regels is enorm. Klanten willen er niet aan denken dat ze met hun eigen accountant vervolgens nog een keer de discussie moeten voeren of de berekeningswijze van de leasemaatschappij wel volledig juist is." Athlon heeft daarom aangekondigd niet alleen volledige rapportages te gaan leveren ten behoeve van een adequate verslaggeving voor de balans en de verlies- en winstrekening volgens de nieuwe regels, maar die rapportages ook vooraf te certificeren. Hoe die certificering er concreet komt uit te zien kan Sikkel nog niet aangeven. “Die zullen we ontwerpen in samenspraak met de zogenaamde big four (KPMG, Deloitte, PWC en Ernst&Young -red). Dat zijn de bureaus waar de meeste van onze grote klanten mee werken.”

De meerderheid van de aanwezigen gaf tot slot aan te denken dat de wijziging van de regelgeving niet zal leiden tot het grootschalig omschakelen naar het verstrekken van budgetten aan werknemers die hun mobiliteit voortaan zelfstandig moeten regelen. Wel bestaat er grote interesse naar het uitwerken van nieuwe mobiliteitsconcepten, samen met de leasemaatschappij.

CFO’s zien op tegen IFRS-veranderingen | Fleet&Mobility

CFO’s zien op tegen IFRS-veranderingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen omslag
Bijna alle aanwezige cfo’s (96%) lieten via een stemkastje weten op te zien tegen de administratieve last die deze nieuwe regels veroorzaken. Driekwart verwacht overigens het huidige leasebeleid niet aan te passen als gevolg van het on-balance effect. “Daarvoor wegen de voordelen van operationele lease nog op tegen het verdwijnen van het balansvoordeel”, aldus Richard Sikkel van Athlon Car Lease, die de discussie leidde. “Bovendien nemen veel stakeholders de financiële verplichtingen die niet op de balans staan nu toch al mee in hun beoordeling.” Voorwaarde is wel dat de leasemaatschappij de extra administratieve last overneemt. Hiermee een groot bezwaar volgens Sikkel echter nog niet opgelost.

Athlon certificeert rapportage
“De complexiteit als gevolg van de nieuwe regels is enorm. Klanten willen er niet aan denken dat ze met hun eigen accountant vervolgens nog een keer de discussie moeten voeren of de berekeningswijze van de leasemaatschappij wel volledig juist is." Athlon heeft daarom aangekondigd niet alleen volledige rapportages te gaan leveren ten behoeve van een adequate verslaggeving voor de balans en de verlies- en winstrekening volgens de nieuwe regels, maar die rapportages ook vooraf te certificeren. Hoe die certificering er concreet komt uit te zien kan Sikkel nog niet aangeven. “Die zullen we ontwerpen in samenspraak met de zogenaamde big four (KPMG, Deloitte, PWC en Ernst&Young -red). Dat zijn de bureaus waar de meeste van onze grote klanten mee werken.”

De meerderheid van de aanwezigen gaf tot slot aan te denken dat de wijziging van de regelgeving niet zal leiden tot het grootschalig omschakelen naar het verstrekken van budgetten aan werknemers die hun mobiliteit voortaan zelfstandig moeten regelen. Wel bestaat er grote interesse naar het uitwerken van nieuwe mobiliteitsconcepten, samen met de leasemaatschappij.