Coalitiepartijen zien niets in rekeningrijden, bijtellingsvoordeel bouwt af

Rekeningrijden • Over het bijtellingsvoordeel van zakelijke rijders is nog veel onduidelijkheid. Het bijtellingsvoordeel voor de elektrische zakelijke rijder vervalt bij voortzetting van het huidige beleid in 2026.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Barry Madlener. (Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Dirk Hol).

Het lijkt er niet op dat de nieuwe coalitie werk gaat maken van rekeningrijden. Tijdens een recent debat herhaalden PVV, NSC en BBB dat zij niets zien in die maatregel. De VVD wilde zich er nog niet duidelijk voor of tegen uitspreken, meldt ANP.

Het was de bedoeling dat de kilometerheffing vanaf 2030 zou worden ingevoerd, onder meer omdat er steeds meer elektrische auto’s komen. Hierdoor zullen de inkomsten vanuit accijnzen op brandstof dalen. Na de val van het kabinet pauzeerde de Tweede Kamer de behandeling van het voorstel.

Kamerlid Hester Veltman (VVD) wijst erop dat er iets moet gebeuren vanwege de wegvallende accijnsinkomsten. “Er moet een eerlijke manier komen om met elkaar de wegen te betalen en auto te kunnen rijden,” zegt Veltman. Ze geeft aan nog niet te weten hoe een oplossing daarvoor eruit zou moeten zien en laat de optie open dat er iets anders wordt bedacht.

De andere drie coalitiepartijen willen geen kilometerheffing omdat zij vinden dat automobilisten buiten de Randstad onevenredig hard worden geraakt. Deze rijden vaak langere afstanden omdat voorzieningen niet altijd in de buurt zijn. Ook is het netwerk voor openbaar vervoer daar minder dekkend.

Volgend kabinet

De PVV krijgt in het volgende kabinet volledige zeggenschap over het ministerie van Infrastructuur. Beoogd minister Barry Madlener was als PVV-Kamerlid een uitgesproken tegenstander van de kilometerheffing.

Als de kilometerheffing niet doorgaat, loopt Nederland mogelijk miljarden euro’s mis uit het Europese coronaherstelfonds. Om daarop aanspraak te kunnen maken, moest Nederland een pakket hervormingen presenteren die onder meer bijdragen aan vergroening. Toenmalig minister van Financiën Sigrid Kaag waarschuwde eind vorig jaar al dat Nederland het geld mogelijk niet krijgt als de ingediende plannen op de lange baan worden geschoven.

Andere maatregelen

Het rekeningrijden lijkt voorlopig van de baan. De gewichtcorrectie van elektrische auto’s in de MRB blijft wel. Emissievrije personenauto’s krijgen een korting op de motorrijtuigenbelasting van 75 procent in 2025, 40 procent in 2026, 35 procent in 2029 en 30 procent in 2030.

Over het bijtellingsvoordeel van zakelijke rijders is nog veel onduidelijkheid. Het bijtellingsvoordeel voor de elektrische zakelijke rijder vervalt bij voortzetting van het huidige beleid in 2026. Volgend jaar betaalt deze nog een bijtellingspercentage van 17 procent voor het deel van de catalogusprijs tot en met 30 duizend euro. Voor het deel daarboven betaalt de zakelijke rijder een bijtellingspercentage van 22 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Coalitiepartijen zien niets in rekeningrijden, bijtellingsvoordeel bouwt af | Fleet&Mobility

Coalitiepartijen zien niets in rekeningrijden, bijtellingsvoordeel bouwt af

Rekeningrijden • Over het bijtellingsvoordeel van zakelijke rijders is nog veel onduidelijkheid. Het bijtellingsvoordeel voor de elektrische zakelijke rijder vervalt bij voortzetting van het huidige beleid in 2026.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Barry Madlener. (Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Dirk Hol).

Het lijkt er niet op dat de nieuwe coalitie werk gaat maken van rekeningrijden. Tijdens een recent debat herhaalden PVV, NSC en BBB dat zij niets zien in die maatregel. De VVD wilde zich er nog niet duidelijk voor of tegen uitspreken, meldt ANP.

Het was de bedoeling dat de kilometerheffing vanaf 2030 zou worden ingevoerd, onder meer omdat er steeds meer elektrische auto’s komen. Hierdoor zullen de inkomsten vanuit accijnzen op brandstof dalen. Na de val van het kabinet pauzeerde de Tweede Kamer de behandeling van het voorstel.

Kamerlid Hester Veltman (VVD) wijst erop dat er iets moet gebeuren vanwege de wegvallende accijnsinkomsten. “Er moet een eerlijke manier komen om met elkaar de wegen te betalen en auto te kunnen rijden,” zegt Veltman. Ze geeft aan nog niet te weten hoe een oplossing daarvoor eruit zou moeten zien en laat de optie open dat er iets anders wordt bedacht.

De andere drie coalitiepartijen willen geen kilometerheffing omdat zij vinden dat automobilisten buiten de Randstad onevenredig hard worden geraakt. Deze rijden vaak langere afstanden omdat voorzieningen niet altijd in de buurt zijn. Ook is het netwerk voor openbaar vervoer daar minder dekkend.

Volgend kabinet

De PVV krijgt in het volgende kabinet volledige zeggenschap over het ministerie van Infrastructuur. Beoogd minister Barry Madlener was als PVV-Kamerlid een uitgesproken tegenstander van de kilometerheffing.

Als de kilometerheffing niet doorgaat, loopt Nederland mogelijk miljarden euro’s mis uit het Europese coronaherstelfonds. Om daarop aanspraak te kunnen maken, moest Nederland een pakket hervormingen presenteren die onder meer bijdragen aan vergroening. Toenmalig minister van Financiën Sigrid Kaag waarschuwde eind vorig jaar al dat Nederland het geld mogelijk niet krijgt als de ingediende plannen op de lange baan worden geschoven.

Andere maatregelen

Het rekeningrijden lijkt voorlopig van de baan. De gewichtcorrectie van elektrische auto’s in de MRB blijft wel. Emissievrije personenauto’s krijgen een korting op de motorrijtuigenbelasting van 75 procent in 2025, 40 procent in 2026, 35 procent in 2029 en 30 procent in 2030.

Over het bijtellingsvoordeel van zakelijke rijders is nog veel onduidelijkheid. Het bijtellingsvoordeel voor de elektrische zakelijke rijder vervalt bij voortzetting van het huidige beleid in 2026. Volgend jaar betaalt deze nog een bijtellingspercentage van 17 procent voor het deel van de catalogusprijs tot en met 30 duizend euro. Voor het deel daarboven betaalt de zakelijke rijder een bijtellingspercentage van 22 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.