Rondetafelgesprek over zero-emissiezones: ‘Laat de overheid in hemelsnaam betrouwbaar zijn’

Zero-emissiezones • De Centrale Vereniging Ambulante Handel bepleitte in de Klompézaal van de Tweede Kamer uitstel van de zero-emissiezones.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de invoering van de zero-emissiezones pleitte Bovag-voorzitter Han ten Broeke voor een ‘bestendig beleid en betrouwbaar overheidsbeleid.

De voorzitter van de branchevereniging reageerde daarmee op het nieuwe regeerakkoord dat volgens hem de deur openzet voor uitstel van de zero-emissiezones: “Nu afzien van de invoering benadeelt de ondernemer die tijdig heeft geïnvesteerd in verduurzaming.” Dat zet volgens Ten Broeke ‘de deur open naar ad-hoc-klimaatmaatregelen’. In het hoofdlijnenakkoord pleiten PVV, NSC, BBB en de VVD voor de uitstel van de invoer van zero-emissiezones, al ligt die bal bij de gemeenten.

Verder waarschuwde Ten Broeke voor eigengereide gemeentes. “Lokale verschillen en daarmee een lappendeken aan regels moeten worden voorkomen, hiermee is een gelijk speelveld in het gedrang.”

Jaap Schuler van de RAI Vereniging sprak woorden van gelijke strekking: “Ik vind dat we moeten vasthouden aan bestaande afspraken. Dat is belangrijk voor een stabiele transitie, dan weten ondernemers waar ze aan toe zijn.” De RAI Vereniging stelde, net als Bovag, Transport en Logistiek Nederland en de VNG dat uitstel ‘gemaakte afspraken schaadt en ondernemers benadeelt’. “Tevens pleiten wij voor voortzetting van subsidies en fiscale stimulering om de omslag naar elektrisch rijden te ondersteunen,” aldus Schuler.

Haalbaar

Eerder deze week werd bekend dat het stadsbestuur van Apeldoorn de invoering van de zero-emissiezone vijf jaar wil uitstellen. Ook Ede overweegt het project op de lange baan te schuiven. Maastricht houdt juist vast aan invoering in 2025.

Nienke Ommen van Natuur & Milieu stelde tijdens het rondetafelgesprek dat zij hoopt dat gemeenten vasthouden aan de oorspronkelijke invoerdatum. “Ze zijn uitvoerbaar en haalbaar. De zero-emissiezones zijn belangrijk omdat ze zorgen voor betere luchtkwaliteit in de binnensteden en voor minder CO2-uitstoot.”

Louise Wesselius van de Centrale Vereniging Ambulante Handel bepleitte in de Klompézaal van de Tweede Kamer juist wél uitstel. Zij haalde het voorbeeld van marktkooplui aan, die volgens haar veelal niet in de gelegenheid zijn om over te stappen op e-bestellers. “Veel marktpleinen in Nederland hebben nog niet de juiste laadinfrastructuur. Het is daarom onverstandig om de zero-emissiezones al volgend jaar in te voeren.” Overigens krijgen marktkooplui in onder meer Groningen en Maastricht een ontheffing. 

Voorzitter Erik Ziengs van ondernemersvereniging ONL hoopt ook dat gemeentes ’temporiseren’. Hij legde uit: Door de corona-pandemie hebben veel mkb’ers onvoldoende reserves om te investeren in schone voertuigen.

In aanloop naar het rondetafelgesprek sprak ook de technieksector zijn zorgen uit over de invoering van de zero-emissiezones.

De invoering van de zero-emissiezones gaat niet zonder slag of stoot. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden dienden al moties in. Toch wil demissionair minister Vivianne Heijnen niets van uitstel weten. Lees hier meer over de eerdere politieke perikelen rond de komst van de zero-emissiezones.

Rondetafelgesprek over zero-emissiezones: ‘Laat de overheid in hemelsnaam betrouwbaar zijn’ | Fleet&Mobility

Rondetafelgesprek over zero-emissiezones: ‘Laat de overheid in hemelsnaam betrouwbaar zijn’

Zero-emissiezones • De Centrale Vereniging Ambulante Handel bepleitte in de Klompézaal van de Tweede Kamer uitstel van de zero-emissiezones.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de invoering van de zero-emissiezones pleitte Bovag-voorzitter Han ten Broeke voor een ‘bestendig beleid en betrouwbaar overheidsbeleid.

De voorzitter van de branchevereniging reageerde daarmee op het nieuwe regeerakkoord dat volgens hem de deur openzet voor uitstel van de zero-emissiezones: “Nu afzien van de invoering benadeelt de ondernemer die tijdig heeft geïnvesteerd in verduurzaming.” Dat zet volgens Ten Broeke ‘de deur open naar ad-hoc-klimaatmaatregelen’. In het hoofdlijnenakkoord pleiten PVV, NSC, BBB en de VVD voor de uitstel van de invoer van zero-emissiezones, al ligt die bal bij de gemeenten.

Verder waarschuwde Ten Broeke voor eigengereide gemeentes. “Lokale verschillen en daarmee een lappendeken aan regels moeten worden voorkomen, hiermee is een gelijk speelveld in het gedrang.”

Jaap Schuler van de RAI Vereniging sprak woorden van gelijke strekking: “Ik vind dat we moeten vasthouden aan bestaande afspraken. Dat is belangrijk voor een stabiele transitie, dan weten ondernemers waar ze aan toe zijn.” De RAI Vereniging stelde, net als Bovag, Transport en Logistiek Nederland en de VNG dat uitstel ‘gemaakte afspraken schaadt en ondernemers benadeelt’. “Tevens pleiten wij voor voortzetting van subsidies en fiscale stimulering om de omslag naar elektrisch rijden te ondersteunen,” aldus Schuler.

Haalbaar

Eerder deze week werd bekend dat het stadsbestuur van Apeldoorn de invoering van de zero-emissiezone vijf jaar wil uitstellen. Ook Ede overweegt het project op de lange baan te schuiven. Maastricht houdt juist vast aan invoering in 2025.

Nienke Ommen van Natuur & Milieu stelde tijdens het rondetafelgesprek dat zij hoopt dat gemeenten vasthouden aan de oorspronkelijke invoerdatum. “Ze zijn uitvoerbaar en haalbaar. De zero-emissiezones zijn belangrijk omdat ze zorgen voor betere luchtkwaliteit in de binnensteden en voor minder CO2-uitstoot.”

Louise Wesselius van de Centrale Vereniging Ambulante Handel bepleitte in de Klompézaal van de Tweede Kamer juist wél uitstel. Zij haalde het voorbeeld van marktkooplui aan, die volgens haar veelal niet in de gelegenheid zijn om over te stappen op e-bestellers. “Veel marktpleinen in Nederland hebben nog niet de juiste laadinfrastructuur. Het is daarom onverstandig om de zero-emissiezones al volgend jaar in te voeren.” Overigens krijgen marktkooplui in onder meer Groningen en Maastricht een ontheffing. 

Voorzitter Erik Ziengs van ondernemersvereniging ONL hoopt ook dat gemeentes ’temporiseren’. Hij legde uit: Door de corona-pandemie hebben veel mkb’ers onvoldoende reserves om te investeren in schone voertuigen.

In aanloop naar het rondetafelgesprek sprak ook de technieksector zijn zorgen uit over de invoering van de zero-emissiezones.

De invoering van de zero-emissiezones gaat niet zonder slag of stoot. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden dienden al moties in. Toch wil demissionair minister Vivianne Heijnen niets van uitstel weten. Lees hier meer over de eerdere politieke perikelen rond de komst van de zero-emissiezones.