ANWB: ondernemers vrezen hoge kosten en veel geregel bij komst zero-emissiezones

Zero-emissiezone • Uit het onderzoek van ANWB blijkt dat de meeste ondernemers (34 procent) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit een onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers, zowel in het mkb als zzp.

Vanaf 2025 mogen oudere dieselbestelwagens (emissieklasse lager dan Euro 5) in veel steden niet meer rijden, wat veel ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar elektrische bedrijfswagens. “Dit vergt niet alleen veel uitzoekwerk en geregel, maar ook een investering”, zegt Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk.

Leasen

Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent van de ondernemers ervoor kiest om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27 procent verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22 procent rekent op subsidies. “Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, maar het drukt wel op de maandelijkse lasten”, zegt Van Weert.

Ook de werknemers kan sceptisch zijn over de overstap naar elektrisch. “Chauffeurs hechten veel waarde aan hun ‘heilige koe’. Elektrische busjes kunnen nog geen zware ladingen vervoeren en dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, alhoewel dat steeds beter wordt,” erkent Van Weert. “Maar uitstootloze busjes zijn de toekomst.”

“Als zzp’er hoef je misschien maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens hebben. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet”, aldus Van Weert.

De gemeente Deventer heeft, net als Apeldoorn en Ede, besloten om de invoering van de zero-emissiezone uit te stellen tot 1 januari 2028. De vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag voeren de zero-emissiezone per 1 januari 2025 wel in, al is de zone in Amsterdam wel een stuk kleiner dan eerder gepland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

ANWB: ondernemers vrezen hoge kosten en veel geregel bij komst zero-emissiezones | Fleet&Mobility

ANWB: ondernemers vrezen hoge kosten en veel geregel bij komst zero-emissiezones

Zero-emissiezone • Uit het onderzoek van ANWB blijkt dat de meeste ondernemers (34 procent) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit een onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers, zowel in het mkb als zzp.

Vanaf 2025 mogen oudere dieselbestelwagens (emissieklasse lager dan Euro 5) in veel steden niet meer rijden, wat veel ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar elektrische bedrijfswagens. “Dit vergt niet alleen veel uitzoekwerk en geregel, maar ook een investering”, zegt Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk.

Leasen

Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent van de ondernemers ervoor kiest om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27 procent verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22 procent rekent op subsidies. “Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, maar het drukt wel op de maandelijkse lasten”, zegt Van Weert.

Ook de werknemers kan sceptisch zijn over de overstap naar elektrisch. “Chauffeurs hechten veel waarde aan hun ‘heilige koe’. Elektrische busjes kunnen nog geen zware ladingen vervoeren en dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, alhoewel dat steeds beter wordt,” erkent Van Weert. “Maar uitstootloze busjes zijn de toekomst.”

“Als zzp’er hoef je misschien maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens hebben. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet”, aldus Van Weert.

De gemeente Deventer heeft, net als Apeldoorn en Ede, besloten om de invoering van de zero-emissiezone uit te stellen tot 1 januari 2028. De vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag voeren de zero-emissiezone per 1 januari 2025 wel in, al is de zone in Amsterdam wel een stuk kleiner dan eerder gepland.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.