Consumentenbond: Misleiding bij Spaanse autoverhuurders, Europcar-dochter ‘het ergste’

Verhuur • Goldcar komt als de ergste autoverhuurder naar voren.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

De Consumentenbond waarschuwt voor misleidende praktijken bij autoverhuurders in Spanje, meldt ANP. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat bedrijven onduidelijk communiceren en extra kosten rekenen voor aanvullende verzekeringen, upgrades en vermeende schades. Ook wordt er geklaagd over onvriendelijke medewerkers.

De Consumentenbond analyseerde duizend onlinerecensies en klachten, reserveerde bij twaalf verhuurbedrijven een auto en bezocht deze aanbieders. Bij het boeken bleek vaak veel onduidelijk, zoals de borg en belangrijke informatie over het aanpassen of annuleren van een boeking. Bemiddelingssites zijn volgens de bond vaak schimmig over verzekeringen en het eigen risico.

Goldcar

Bij de balie zouden consumenten “overgeleverd zijn aan de trucs en leugens van de verkoopmedewerkers”. Mensen moesten bijbetalen voor verzekeringen, wegenwachtservice, navigatiesystemen en ruimere auto’s. Goldcar, onderdeel van de Volkswagen en Pon joint venture Europcar Mobility Group, komt hierbij als de ergste autoverhuurder naar voren, met veel klachten over bijbetalingen voor niet-bestaande belastingen en optionele verzekeringen.

De Consumentenbond adviseert consumenten om de huurauto en verzekeringen goed te regelen voor vertrek, zodat ze geen extra opties hoeven te nemen en niet voor verrassingen komen te staan.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.