Den Haag zet in op deelmobiliteit: deelauto of deelbakfiets in elke straat

Deelmobiliteit • Deelmobiliteit moet beter beschikbaar, toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar worden, zo stelt het gemeentebestuur. 
Sander van Vliet Sander van Vliet
Deelscooters.
Deelscooters in Den Haag. (Foto: Shutterstock)

Den Haag wil in de komende jaren flink inzetten op deelmobiliteit. Het gemeentebestuur streeft ernaar om in elke straat een deelauto of deelbakfiets beschikbaar te maken. Hiermee wil de gemeente ruimte besparen en de CO2-uitstoot verminderen, zo blijkt raadsvoorstel dat vorige week gepubliceerd werd

Het college van burgemeesters en wethouders wil de huidige subsidieregeling voor autodeelbedrijven uitbreiden naar mensen die een bakfiets willen delen. Tegelijkertijd worden deeltweewielers zoals fietsen en scooters strenger gereguleerd. In drukke wijken mogen deze voertuigen alleen nog in mobiliteitshubs geparkeerd worden.

Daarnaast onderzoekt Den Haag de mogelijkheid om deelaanbieders te verplichten data te delen. Dit moet een voorwaarde worden voor het verkrijgen van een parkeervergunning voor deelauto’s en een vergunning voor deeltweewielers.

“We gaan deelmobiliteit breder toegankelijk maken, door gerichte verbeteringen op de vijf onderdelen beschikbaarheid, betaalbaarheid, begrijpelijkheid, bruikbaarheid en beleving”, aldus het gemeentebestuur.

Het voorstel is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs, waarvoor jaarlijks twee miljoen euro beschikbaar is. De gemeenteraad bespreekt het voorstel binnenkort.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Den Haag zet in op deelmobiliteit: deelauto of deelbakfiets in elke straat | Fleet&Mobility

Den Haag zet in op deelmobiliteit: deelauto of deelbakfiets in elke straat

Deelmobiliteit • Deelmobiliteit moet beter beschikbaar, toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar worden, zo stelt het gemeentebestuur. 
Sander van Vliet Sander van Vliet
Deelscooters.
Deelscooters in Den Haag. (Foto: Shutterstock)

Den Haag wil in de komende jaren flink inzetten op deelmobiliteit. Het gemeentebestuur streeft ernaar om in elke straat een deelauto of deelbakfiets beschikbaar te maken. Hiermee wil de gemeente ruimte besparen en de CO2-uitstoot verminderen, zo blijkt raadsvoorstel dat vorige week gepubliceerd werd

Het college van burgemeesters en wethouders wil de huidige subsidieregeling voor autodeelbedrijven uitbreiden naar mensen die een bakfiets willen delen. Tegelijkertijd worden deeltweewielers zoals fietsen en scooters strenger gereguleerd. In drukke wijken mogen deze voertuigen alleen nog in mobiliteitshubs geparkeerd worden.

Daarnaast onderzoekt Den Haag de mogelijkheid om deelaanbieders te verplichten data te delen. Dit moet een voorwaarde worden voor het verkrijgen van een parkeervergunning voor deelauto’s en een vergunning voor deeltweewielers.

“We gaan deelmobiliteit breder toegankelijk maken, door gerichte verbeteringen op de vijf onderdelen beschikbaarheid, betaalbaarheid, begrijpelijkheid, bruikbaarheid en beleving”, aldus het gemeentebestuur.

Het voorstel is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs, waarvoor jaarlijks twee miljoen euro beschikbaar is. De gemeenteraad bespreekt het voorstel binnenkort.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.