Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA) start per september

Subsidie • Ondernemers kunnen vanaf september subsidie aanvragen voor de aanleg van laadinfrastructuur.
Sander van Vliet Sander van Vliet
“Wat zakelijke gebruikers nog weleens vergeten, is dat er ook wat betreft de laadinfrastructuur vaak de mogelijkheid bestaat om deze te leasen.”
(Foto: ABB)

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) introduceert de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Vanaf 24 september 2024 kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de aanleg van laadstations voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein. Deze regeling loopt tot 31 december 2024 en biedt financiële ondersteuning voor zowel AC- als DC-laadstations, evenals stationaire batterijen. Dat blijkt uit een publicatie in de Staatscourant.

Ondernemers met een KVK-inschrijving en concessiehouders van openbaar vervoer komen in aanmerking voor de SPRILA-subsidie. De regeling richt zich op de installatie van laadstations met verschillende vermogens, en de installatie moet binnen 24 maanden na toekenning van de subsidie worden afgerond. De subsidie kan oplopen tot maximaal 350 duizend euro per aanvrager per kalenderjaar.

Achteraf indienen

Het totale budget voor SPRILA is verdeeld over diverse activiteiten. Voor stationaire batterijen is de maximale subsidie 160 duizend euro voor MKB-bedrijven en 80 duizend euro voor grote bedrijven. Concessiehouders van openbaar vervoer hebben geen maximum subsidiebedrag. Aanvragen voor minder dan 25 duizend euro moeten worden ingediend na voltooiing van de werkzaamheden, terwijl hogere bedragen voorafgaand aan de installatie moeten worden aangevraagd.

De laadinfrastructuur moet worden geplaatst op eigen terrein of gehuurd terrein dat niet publiek toegankelijk is. Ondernemers kunnen per locatie slechts één aanvraag per kalenderjaar indienen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA) start per september | Fleet&Mobility

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA) start per september

Subsidie • Ondernemers kunnen vanaf september subsidie aanvragen voor de aanleg van laadinfrastructuur.
Sander van Vliet Sander van Vliet
“Wat zakelijke gebruikers nog weleens vergeten, is dat er ook wat betreft de laadinfrastructuur vaak de mogelijkheid bestaat om deze te leasen.”
(Foto: ABB)

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) introduceert de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Vanaf 24 september 2024 kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de aanleg van laadstations voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein. Deze regeling loopt tot 31 december 2024 en biedt financiële ondersteuning voor zowel AC- als DC-laadstations, evenals stationaire batterijen. Dat blijkt uit een publicatie in de Staatscourant.

Ondernemers met een KVK-inschrijving en concessiehouders van openbaar vervoer komen in aanmerking voor de SPRILA-subsidie. De regeling richt zich op de installatie van laadstations met verschillende vermogens, en de installatie moet binnen 24 maanden na toekenning van de subsidie worden afgerond. De subsidie kan oplopen tot maximaal 350 duizend euro per aanvrager per kalenderjaar.

Achteraf indienen

Het totale budget voor SPRILA is verdeeld over diverse activiteiten. Voor stationaire batterijen is de maximale subsidie 160 duizend euro voor MKB-bedrijven en 80 duizend euro voor grote bedrijven. Concessiehouders van openbaar vervoer hebben geen maximum subsidiebedrag. Aanvragen voor minder dan 25 duizend euro moeten worden ingediend na voltooiing van de werkzaamheden, terwijl hogere bedragen voorafgaand aan de installatie moeten worden aangevraagd.

De laadinfrastructuur moet worden geplaatst op eigen terrein of gehuurd terrein dat niet publiek toegankelijk is. Ondernemers kunnen per locatie slechts één aanvraag per kalenderjaar indienen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.