Tilburg voert ook een kleinere zero-emissiezone in dan eerder gepland

Zero-emissiezone • Van de veertien steden die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren, hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgelegd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
DHL heeft 400 Proace Electric bestelwagens aangeschaft.
(Foto: Toyota).

De gemeente Tilburg voert per 1 januari definitief een zero-emissiezone in. De zone omvat het stadsdeel binnen de Tilburgse Ringbaan. Iets kleiner dan gepland, na klachten van ondernemers worden de wijken Armhoef en Jeruzalem en een deel van de Ringbaan-Oost geen onderdeel van de zone. Dat meldt de gemeente.

VNO-NCW Brabant Zeeland, dat de verkleining had voorgesteld, is ‘erg blij’ met de aangepaste zero-emissiezone. ‘Een grotere zone zou voor veel ondernemers grote gevolgen hebben gehad voor de praktische bedrijfsvoering’, schrijft de ondernemersvereniging.

Uitstel

Van de veertien steden die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren, hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgelegd. Dat betekent dat de zones in deze steden zeker van kracht worden. Het is nog wachten op de besluiten van Amersfoort, Assen, Delft en Zwolle.

In Amsterdam is de zone, net als in Tilburg, kleiner dan oorspronkelijk gepland. Wel voert de hoofdstad de zero-emissiezone per 1 januari 2025 in, net als onder andere Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Ede en Apeldoorn kiezen net als Deventer voor uitstel. Apeldoorn en Ede willen de zone in invoeren in 2030, terwijl Deventer kiest voor 2028.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Tilburg voert ook een kleinere zero-emissiezone in dan eerder gepland | Fleet&Mobility

Tilburg voert ook een kleinere zero-emissiezone in dan eerder gepland

Zero-emissiezone • Van de veertien steden die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren, hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgelegd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
DHL heeft 400 Proace Electric bestelwagens aangeschaft.
(Foto: Toyota).

De gemeente Tilburg voert per 1 januari definitief een zero-emissiezone in. De zone omvat het stadsdeel binnen de Tilburgse Ringbaan. Iets kleiner dan gepland, na klachten van ondernemers worden de wijken Armhoef en Jeruzalem en een deel van de Ringbaan-Oost geen onderdeel van de zone. Dat meldt de gemeente.

VNO-NCW Brabant Zeeland, dat de verkleining had voorgesteld, is ‘erg blij’ met de aangepaste zero-emissiezone. ‘Een grotere zone zou voor veel ondernemers grote gevolgen hebben gehad voor de praktische bedrijfsvoering’, schrijft de ondernemersvereniging.

Uitstel

Van de veertien steden die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren, hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgelegd. Dat betekent dat de zones in deze steden zeker van kracht worden. Het is nog wachten op de besluiten van Amersfoort, Assen, Delft en Zwolle.

In Amsterdam is de zone, net als in Tilburg, kleiner dan oorspronkelijk gepland. Wel voert de hoofdstad de zero-emissiezone per 1 januari 2025 in, net als onder andere Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Ede en Apeldoorn kiezen net als Deventer voor uitstel. Apeldoorn en Ede willen de zone in invoeren in 2030, terwijl Deventer kiest voor 2028.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.