Vervoerder HTM mag stroom inzetten voor laadpalen auto’s

Laadpalen • Het plan hoort bij de afspraken die de gemeente en verschillende organisaties in Den Haag in april hebben gemaakt over maatregelen voor duurzaamheid.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Openbaar vervoerbedrijf HTM mag zijn stroom inzetten voor het opladen van elektrische auto’s, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zo meldt het ANP. De Haagse stadsvervoerder en de gemeente willen de bovenleiding van trams verbinden aan laadpalen voor elektrische auto’s wanneer de trams niet rijden. De toezichthouder geeft hier nu groen licht voor.

Het idee van HTM en de gemeente Den Haag draagt bij aan de energietransitie en de verduurzaming van het vervoer, aldus de ACM. Ook kan de transportcapaciteit van HTM en de bestaande capaciteit op het stroomnet daarmee beter worden benut. HTM en de gemeente Den Haag experimenteerden dit jaar met enkele laadpalen die gevoed werden met ongebruikte elektriciteit uit het HTM-bovenleidingnet.

‘Overschot aan capaciteit’

Het plan hoort bij de afspraken die de gemeente en verschillende organisaties in Den Haag in april hebben gemaakt over maatregelen voor duurzaamheid. De bovenleiding “heeft een groot deel van de dag een overschot aan capaciteit”, staat in dat akkoord. Die elektriciteit ook inzetten voor stekkerauto’s kan elektrisch rijden stimuleren zonder het netwerk van beheerder Stedin te belasten.

Vervoerder HTM mag stroom inzetten voor laadpalen auto’s | Fleet&Mobility

Vervoerder HTM mag stroom inzetten voor laadpalen auto’s

Laadpalen • Het plan hoort bij de afspraken die de gemeente en verschillende organisaties in Den Haag in april hebben gemaakt over maatregelen voor duurzaamheid.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Openbaar vervoerbedrijf HTM mag zijn stroom inzetten voor het opladen van elektrische auto’s, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zo meldt het ANP. De Haagse stadsvervoerder en de gemeente willen de bovenleiding van trams verbinden aan laadpalen voor elektrische auto’s wanneer de trams niet rijden. De toezichthouder geeft hier nu groen licht voor.

Het idee van HTM en de gemeente Den Haag draagt bij aan de energietransitie en de verduurzaming van het vervoer, aldus de ACM. Ook kan de transportcapaciteit van HTM en de bestaande capaciteit op het stroomnet daarmee beter worden benut. HTM en de gemeente Den Haag experimenteerden dit jaar met enkele laadpalen die gevoed werden met ongebruikte elektriciteit uit het HTM-bovenleidingnet.

‘Overschot aan capaciteit’

Het plan hoort bij de afspraken die de gemeente en verschillende organisaties in Den Haag in april hebben gemaakt over maatregelen voor duurzaamheid. De bovenleiding “heeft een groot deel van de dag een overschot aan capaciteit”, staat in dat akkoord. Die elektriciteit ook inzetten voor stekkerauto’s kan elektrisch rijden stimuleren zonder het netwerk van beheerder Stedin te belasten.