‘Werkgevers positief over monitoren rijgedrag werknemers voor verkeersveiligheid’

Telematica • Een zorgpunt blijft de privacy van werknemers.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zego en Hello Mobility willen wagenparkbeheerders betere inzichten geven in wagenparken.
(Foto: Shutterstock)

Nederlandse werkgevers staan positief tegenover het monitoren van het rijgedrag van werknemers om de verkeersveiligheid te bevorderen. Dit blijkt uit een marktverkenning uitgevoerd door Connekt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, meldt Mobiliteit.nl. Er zijn echter ook zorgen over mogelijke weerstand bij werknemers.

Uit het onderzoek komt naar voren dat monitoringstechnieken zoals apparaten die het gebruik van de telefoon in de auto onmogelijk maken, of apps die de telefoon op ‘niet storen’ zetten tijdens het rijden, niet alleen de verkeersveiligheid bevorderen maar ook financiële voordelen kunnen opleveren. Werkgevers en verzekeraars kunnen hiermee besparen op kosten van schade, onderhoud en brandstof van voertuigen. Bedrijven zijn vooral enthousiast over deze financiële en veiligheidsvoordelen.

Privacy

Een zorgpunt blijft de privacy van werknemers. Vooral bij het monitoren van niet-beroepsmatige chauffeurs bestaat er weerstand. Max Schreuder van Connekt benadrukt dat werkgevers een goede reden moeten hebben en vaak toestemming moeten vragen voor monitoring. “Autorijden is voor beroepschauffeurs onderdeel van hun werk, zij zien het belang van veiligheid in.”

De onderzoekers geloven dat de weerstand overwonnen kan worden door werknemers goed te informeren over de redenen voor monitoring en de voordelen hiervan. Connekt adviseert het ministerie om de voordelen van monitoring voor werkgevers duidelijk te communiceren en te werken aan regelgeving omtrent rijmonitoring, mogelijk zelfs verplichte monitoring. Dit kan bijdragen aan een gelijk speelveld voor bedrijven met een groot wagenpark en de verkeersveiligheid verhogen.

Telematica-oplossingen lijken voor fleetmanagers een no-brainer om kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen. Door de strijd om voertuigdata en opkomende privacy-vraagstukken blijft er echter veel potentie onbenut. Lees hier een analyse.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.