Zonneplan speelt in op ‘onbalans elektriciteitsnet’ en introduceert ‘gratis laden’

Laden • Door standaard de laadkabel in te pluggen staan elektrische auto’s altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Zonneplan).

Zonneplan, leverancier van onder andere thuislaadpalen, introduceert Powerplay. Dat is een software die het oplaadmoment van elektrische auto’s regelt, en daarmee inspeelt op de ‘onbalans van het elektriciteitsnet’. Volgens Zonneplan levert deze manier van laden jaar 2.000 gratis kilometers op. Dat meldt het energiebedrijf in een persbericht.

Door standaard de laadkabel in te pluggen staan elektrische auto’s altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet, zo legt Zonneplan uit. De elektrische auto’s worden automatisch opgeladen bij een overschot. Vaak gaat dat voor een negatieve prijs. Deze opbrengsten worden afgetrokken van de ‘normale’ laadkosten.

“Zonneplan handelt realtime om het elektriciteitsnet stabiel te houden”, legt woordvoerder Frank Breukelman uit. “In de praktijk is dat de onbalansmarkt, maar later ook op basis van lokale congestie, als wij daar goede prijsafspraken met netbeheerders over kunnen maken.”

Dynamische prijzen

Laden bij stroomoverschot, combineert Zonneplan vaak met dynamische prijzen. Deze worden een dag van tevoren vastgesteld, terwijl het handelen in stroomoverschot op de dag zelf plaatsvindt. De combinatie van slim laden op dynamische prijzen en gratis laden bij stroomoverschotten maakt dat de doorsnee EV-rijder voor gemiddeld 2,89 euro per 100 kilometer rijdt, aldus Zonneplan. Iemand met een ‘gewoon’ dynamisch energiecontract laadt voor bijna een euro meer. Voor EV-rijders met een vast energiecontract bedragen de kosten meer dan vijf euro.

Volgens Zonneplan zijn de kosten bij een openbare laadpaal gemiddeld dubbel zo hoog, vergeleken met slim laden via Powerplay en een dynamisch contract. Een EV-rijder is met snelladen zelfs vier keer zo duur uit, zo berekende Zonneplan.

Bij slim gebruik van de software, kan een EV-rijder meer besparen. “Hoe leger de accu, hoe meer je gratis kunt laden wanneer zich interessante momenten voordoen”, zegt Breukelman. “Heb je de auto de volgende dag (of dagen) dus niet per se nodig voor lange stukken, dan zou ik adviseren om vooral niet gepland te laden, maar gewoon de laadkabel aan te sluiten en Powerplay eventueel gratis bij te laten laden.” De gebruiker kan echter altijd ervoor kiezen om de auto ‘gewoon’ op te laden.

‘Groenste’ moment

Zonneplan is het eerste laadpaalbedrijf dat realtime inspeelt op de overschotten op het elektriciteitsnet. Polestar lanceerde onlangs in samenwerking met energieleverancier Vandenbron een app die aangeeft wat het meest geschikte (‘groenste’) moment is om de auto op te laden. Voorlopig levert laden op dat groenste moment bij Polestar geen kostenbesparing op.

Ook de batterijwisselstations van Nio worden in Denemarken opgeladen op het moment dat er een overschot aan energie beschikbaar is op het net. Het Chinese automerk gaat dit jaar de service ook in Nederland aanbieden.

Zonneplan heeft enkele duizenden laadpalen geïnstalleerd in Nederland. Breukelman verwacht dat het aantal snel zal groeien met deze nieuwe feature. “Van de bestaande laadpaalklanten verwacht ik dat vrijwel iedereen deze functie zal activeren. Het is immers gratis en er is geen reden om het niet te doen.”

In Nederland staan op moment van schrijven 184 duizend (semi-)publieke laadpunten op 61 duizend locaties. Ongeveer de helft heeft een vaste prijs omdat die onderdeel is van een concessie. Voor de andere laadpalen geldt dat de prijzen veel variëren, en elk moment kunnen veranderen. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier meer.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Zonneplan speelt in op ‘onbalans elektriciteitsnet’ en introduceert ‘gratis laden’ | Fleet&Mobility

Zonneplan speelt in op ‘onbalans elektriciteitsnet’ en introduceert ‘gratis laden’

Laden • Door standaard de laadkabel in te pluggen staan elektrische auto’s altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Zonneplan).

Zonneplan, leverancier van onder andere thuislaadpalen, introduceert Powerplay. Dat is een software die het oplaadmoment van elektrische auto’s regelt, en daarmee inspeelt op de ‘onbalans van het elektriciteitsnet’. Volgens Zonneplan levert deze manier van laden jaar 2.000 gratis kilometers op. Dat meldt het energiebedrijf in een persbericht.

Door standaard de laadkabel in te pluggen staan elektrische auto’s altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet, zo legt Zonneplan uit. De elektrische auto’s worden automatisch opgeladen bij een overschot. Vaak gaat dat voor een negatieve prijs. Deze opbrengsten worden afgetrokken van de ‘normale’ laadkosten.

“Zonneplan handelt realtime om het elektriciteitsnet stabiel te houden”, legt woordvoerder Frank Breukelman uit. “In de praktijk is dat de onbalansmarkt, maar later ook op basis van lokale congestie, als wij daar goede prijsafspraken met netbeheerders over kunnen maken.”

Dynamische prijzen

Laden bij stroomoverschot, combineert Zonneplan vaak met dynamische prijzen. Deze worden een dag van tevoren vastgesteld, terwijl het handelen in stroomoverschot op de dag zelf plaatsvindt. De combinatie van slim laden op dynamische prijzen en gratis laden bij stroomoverschotten maakt dat de doorsnee EV-rijder voor gemiddeld 2,89 euro per 100 kilometer rijdt, aldus Zonneplan. Iemand met een ‘gewoon’ dynamisch energiecontract laadt voor bijna een euro meer. Voor EV-rijders met een vast energiecontract bedragen de kosten meer dan vijf euro.

Volgens Zonneplan zijn de kosten bij een openbare laadpaal gemiddeld dubbel zo hoog, vergeleken met slim laden via Powerplay en een dynamisch contract. Een EV-rijder is met snelladen zelfs vier keer zo duur uit, zo berekende Zonneplan.

Bij slim gebruik van de software, kan een EV-rijder meer besparen. “Hoe leger de accu, hoe meer je gratis kunt laden wanneer zich interessante momenten voordoen”, zegt Breukelman. “Heb je de auto de volgende dag (of dagen) dus niet per se nodig voor lange stukken, dan zou ik adviseren om vooral niet gepland te laden, maar gewoon de laadkabel aan te sluiten en Powerplay eventueel gratis bij te laten laden.” De gebruiker kan echter altijd ervoor kiezen om de auto ‘gewoon’ op te laden.

‘Groenste’ moment

Zonneplan is het eerste laadpaalbedrijf dat realtime inspeelt op de overschotten op het elektriciteitsnet. Polestar lanceerde onlangs in samenwerking met energieleverancier Vandenbron een app die aangeeft wat het meest geschikte (‘groenste’) moment is om de auto op te laden. Voorlopig levert laden op dat groenste moment bij Polestar geen kostenbesparing op.

Ook de batterijwisselstations van Nio worden in Denemarken opgeladen op het moment dat er een overschot aan energie beschikbaar is op het net. Het Chinese automerk gaat dit jaar de service ook in Nederland aanbieden.

Zonneplan heeft enkele duizenden laadpalen geïnstalleerd in Nederland. Breukelman verwacht dat het aantal snel zal groeien met deze nieuwe feature. “Van de bestaande laadpaalklanten verwacht ik dat vrijwel iedereen deze functie zal activeren. Het is immers gratis en er is geen reden om het niet te doen.”

In Nederland staan op moment van schrijven 184 duizend (semi-)publieke laadpunten op 61 duizend locaties. Ongeveer de helft heeft een vaste prijs omdat die onderdeel is van een concessie. Voor de andere laadpalen geldt dat de prijzen veel variëren, en elk moment kunnen veranderen. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier meer.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.