Halfjaaroverzicht leasemarkt: Elektrificatie zet door, restwaardespanning neemt toe

Leasemarkt • De toenemende elektrificatie komt voor leasemaatschappijen niet zonder risico.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Elektrificatie zet door op de leasemarkt, in tegenstelling tot de consumentenmarkt. De restwaardecrisis is nog niet uitgebroken, maar de piek lage bijtelling EV’s die terugkomen uit de lease moet eind dit jaar nog komen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een terugblik op het eerste halfjaar van 2024 van de leasemarkt door Automotive Online.

Registraties

Het aantal registraties op de leasemarkt loopt, zoals verwacht, in gelijke tred met de nieuwverkoop op de totale markt. Afgelopen half jaar werden er 95.358 personenauto’s geregistreerd op deze markt, een daling van 3,3 procent vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

Kia is net als in 2023 het populairste merk op de zakelijke markt in Nederland. De Tesla Model Y is in de eerste zes maanden dit jaar het meest geregistreerde model op de leasemarkt, gevolgd door de Kia Niro en de Tesla Model 3. Ook de Volvo EX30 en de XC40 scoren goed, net als op de totale markt.

Op de leasemarkt werden afgelopen halfjaar 21,2 procent meer bedrijfswagens geregistreerd, te weten 17.244 bestelauto’s. Deze stijging komt door het vervallen van de bpm-vrijstelling per 1 januari 2025. Deze afschaffing van deze bpm-vrijstelling is goed nieuws voor de restwaarde die naar verwachting met 8 tot 12 procent toeneemt.

Ondanks dat de registraties dalen, groeit het totale zakelijke wagenpark tot en met juni dit jaar met 2,2 procent. “Het gaat goed met autolease in Nederland”, zegt Renate Hemerik, directeur bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “De vraag naar mobiliteit stijgt ondanks een haperende economie.”

In totaal bestaat het zakelijke wagenpark na zes maanden in 2024 uit 1.363.900 voertuigen, zo blijkt uit VNA-cijfers. “Sterke werkgelegenheid en stijgende koopkracht vormen een stimulans. Daartegenover staan uitdagingen; de algehele kosten van (auto)mobiliteit in Nederland zijn hoog en ook de rente blijft vooralsnog relatief hoog”, aldus Hemerik.

Restwaardecrisis

De elektrificatie op de zakelijke markt zet door. Het marktaandeel van nieuwe EV’s komt op de zakelijke markt uit op 39,4 procent. Dat is een toename van 19 procent vergeleken met de eerste zes maanden van 2023.

Bij de bestelwagens is eenzelfde ontwikkeling zichtbaar op de leasemarkt. Het marktaandeel van de dieselbestelwagens neemt 1,8 procentpunt af en komt uit op 81.0 procent. Ter vergelijking: in de totale markt komt dit marktaandeel uit op 84,7 procent. Het marktaandeel van nieuwe elektrische bestellers kwam afgelopen halfjaar uit op 16,3 procent. Dat is flink meer dan het marktaandeel van 10,9 procent van elektrische bestellers in de totale markt. Elektrificatie zet door, mede gedreven door de invoering van zero-emissiezones, zo merken de leasemaatschappijen.

De toenemende elektrificatie komt voor leasemaatschappijen niet zonder risico. In 2017, 2018 en 2019 zijn in totaal 93.490 lage bijtelling EV’s ingezet in de lease. Deze auto’s zijn vaak duurder en van mindere kwaliteit vergeleken met het huidige aanbod van elektrische auto’s. Dat in combinatie met de afbouw van subsidies en een prijsoorlog, veroorzaakt een restwaardecrisis. De piek van deze crisis wordt eind dit jaar verwacht. Lees meer over de restwaardecrisis op Automotive Online.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Halfjaaroverzicht leasemarkt: Elektrificatie zet door, restwaardespanning neemt toe | Fleet&Mobility

Halfjaaroverzicht leasemarkt: Elektrificatie zet door, restwaardespanning neemt toe

Leasemarkt • De toenemende elektrificatie komt voor leasemaatschappijen niet zonder risico.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Elektrificatie zet door op de leasemarkt, in tegenstelling tot de consumentenmarkt. De restwaardecrisis is nog niet uitgebroken, maar de piek lage bijtelling EV’s die terugkomen uit de lease moet eind dit jaar nog komen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een terugblik op het eerste halfjaar van 2024 van de leasemarkt door Automotive Online.

Registraties

Het aantal registraties op de leasemarkt loopt, zoals verwacht, in gelijke tred met de nieuwverkoop op de totale markt. Afgelopen half jaar werden er 95.358 personenauto’s geregistreerd op deze markt, een daling van 3,3 procent vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

Kia is net als in 2023 het populairste merk op de zakelijke markt in Nederland. De Tesla Model Y is in de eerste zes maanden dit jaar het meest geregistreerde model op de leasemarkt, gevolgd door de Kia Niro en de Tesla Model 3. Ook de Volvo EX30 en de XC40 scoren goed, net als op de totale markt.

Op de leasemarkt werden afgelopen halfjaar 21,2 procent meer bedrijfswagens geregistreerd, te weten 17.244 bestelauto’s. Deze stijging komt door het vervallen van de bpm-vrijstelling per 1 januari 2025. Deze afschaffing van deze bpm-vrijstelling is goed nieuws voor de restwaarde die naar verwachting met 8 tot 12 procent toeneemt.

Ondanks dat de registraties dalen, groeit het totale zakelijke wagenpark tot en met juni dit jaar met 2,2 procent. “Het gaat goed met autolease in Nederland”, zegt Renate Hemerik, directeur bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “De vraag naar mobiliteit stijgt ondanks een haperende economie.”

In totaal bestaat het zakelijke wagenpark na zes maanden in 2024 uit 1.363.900 voertuigen, zo blijkt uit VNA-cijfers. “Sterke werkgelegenheid en stijgende koopkracht vormen een stimulans. Daartegenover staan uitdagingen; de algehele kosten van (auto)mobiliteit in Nederland zijn hoog en ook de rente blijft vooralsnog relatief hoog”, aldus Hemerik.

Restwaardecrisis

De elektrificatie op de zakelijke markt zet door. Het marktaandeel van nieuwe EV’s komt op de zakelijke markt uit op 39,4 procent. Dat is een toename van 19 procent vergeleken met de eerste zes maanden van 2023.

Bij de bestelwagens is eenzelfde ontwikkeling zichtbaar op de leasemarkt. Het marktaandeel van de dieselbestelwagens neemt 1,8 procentpunt af en komt uit op 81.0 procent. Ter vergelijking: in de totale markt komt dit marktaandeel uit op 84,7 procent. Het marktaandeel van nieuwe elektrische bestellers kwam afgelopen halfjaar uit op 16,3 procent. Dat is flink meer dan het marktaandeel van 10,9 procent van elektrische bestellers in de totale markt. Elektrificatie zet door, mede gedreven door de invoering van zero-emissiezones, zo merken de leasemaatschappijen.

De toenemende elektrificatie komt voor leasemaatschappijen niet zonder risico. In 2017, 2018 en 2019 zijn in totaal 93.490 lage bijtelling EV’s ingezet in de lease. Deze auto’s zijn vaak duurder en van mindere kwaliteit vergeleken met het huidige aanbod van elektrische auto’s. Dat in combinatie met de afbouw van subsidies en een prijsoorlog, veroorzaakt een restwaardecrisis. De piek van deze crisis wordt eind dit jaar verwacht. Lees meer over de restwaardecrisis op Automotive Online.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.