Lagere restwaarden drukken winst verhuurbedrijven Sixt en Hertz

Sixt • De verhuurmarges herstelden zich in het tweede kwartaal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock.)

De nettowinst van verhuurder Sixt is in het eerste halfjaar gehalveerd naar 58 miljoen euro. De omzet groeide met bijna 2 procent naar 1,79 miljard euro. Dat meldt het concern.

De huurprijzen, die begin van het jaar in sommige regio’s onder druk stonden, werden tegen het einde van het tweede kwartaal steeds meer teruggebracht naar het niveau van het voorgaande jaar.

De resultaten uit de verkoop van voertuigen en verhoogde afschrijvingen op restwaarden van voertuigen drukten het resultaat met 40 miljoen euro. Ook voor de komende periode verwacht Sixt een negatief resultaat uit de verkoop van huurauto’s. Wel meldt het concern inmiddels tegen aanzienlijk betere voorwaarden in te kopen.

Met een omzetgroei van meer dan 25 procent leverde Noord-Amerika de sterkste bijdrage aan de groei van alle segmenten. In de VS heeft Sixt sinds het begin van het jaar vijftien nieuwe vestigingen geopend, waardoor de aanwezigheid op luchthavens in ’s werelds grootste automarkt naar 49 luchthavens is uitgebreid. Voor de rest van het jaar verwacht Sixt te blijven groeien.

Hertz

Hertz duikt afgelopen half jaar dieper in de rode cijfers. Net als Sixt kampt het autoverhuurbedrijf met dalende restwaarden. Het nettoverlies komt na de eerste zes maanden van 2024 uit op 946 miljoen euro. Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van 2023 boekte Hertz nog een winst van ruim 300 miljoen euro.

Het bedrijf verklaart de winstdaling door een forse daling in de restwaarden van de vloot. De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat bedrag stijgt tot ruim 1,8 miljard euro. Vorig jaar bedroeg dat nog 639 miljoen euro.

De operationele kosten van het verhuurbedrijf zijn ook toegenomen met 7 procent door hogere verzekeringskosten, personeelskosten en een hogere schadelast. Ook de inflatie speelt mee in de kostenstijging.

De omzet van Hertz is wel stabiel gebleven. Afgelopen halfjaar boekte het bedrijf een omzet van bijna 4 miljard euro, een afname van 1 procent. Hertz stelt dat de vraag naar huurauto’s gezond is gebleven.

Elektrische auto’s

Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto’s verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10 duizend EV’s op een totale vloot van bijna 170 duizend voertuigen. Zowel Hertz als Sixt gaven in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla’s omdat ze duur zijn in onderhoud.

Lagere restwaarden drukken winst verhuurbedrijven Sixt en Hertz | Fleet&Mobility

Lagere restwaarden drukken winst verhuurbedrijven Sixt en Hertz

Sixt • De verhuurmarges herstelden zich in het tweede kwartaal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock.)

De nettowinst van verhuurder Sixt is in het eerste halfjaar gehalveerd naar 58 miljoen euro. De omzet groeide met bijna 2 procent naar 1,79 miljard euro. Dat meldt het concern.

De huurprijzen, die begin van het jaar in sommige regio’s onder druk stonden, werden tegen het einde van het tweede kwartaal steeds meer teruggebracht naar het niveau van het voorgaande jaar.

De resultaten uit de verkoop van voertuigen en verhoogde afschrijvingen op restwaarden van voertuigen drukten het resultaat met 40 miljoen euro. Ook voor de komende periode verwacht Sixt een negatief resultaat uit de verkoop van huurauto’s. Wel meldt het concern inmiddels tegen aanzienlijk betere voorwaarden in te kopen.

Met een omzetgroei van meer dan 25 procent leverde Noord-Amerika de sterkste bijdrage aan de groei van alle segmenten. In de VS heeft Sixt sinds het begin van het jaar vijftien nieuwe vestigingen geopend, waardoor de aanwezigheid op luchthavens in ’s werelds grootste automarkt naar 49 luchthavens is uitgebreid. Voor de rest van het jaar verwacht Sixt te blijven groeien.

Hertz

Hertz duikt afgelopen half jaar dieper in de rode cijfers. Net als Sixt kampt het autoverhuurbedrijf met dalende restwaarden. Het nettoverlies komt na de eerste zes maanden van 2024 uit op 946 miljoen euro. Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van 2023 boekte Hertz nog een winst van ruim 300 miljoen euro.

Het bedrijf verklaart de winstdaling door een forse daling in de restwaarden van de vloot. De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat bedrag stijgt tot ruim 1,8 miljard euro. Vorig jaar bedroeg dat nog 639 miljoen euro.

De operationele kosten van het verhuurbedrijf zijn ook toegenomen met 7 procent door hogere verzekeringskosten, personeelskosten en een hogere schadelast. Ook de inflatie speelt mee in de kostenstijging.

De omzet van Hertz is wel stabiel gebleven. Afgelopen halfjaar boekte het bedrijf een omzet van bijna 4 miljard euro, een afname van 1 procent. Hertz stelt dat de vraag naar huurauto’s gezond is gebleven.

Elektrische auto’s

Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto’s verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10 duizend EV’s op een totale vloot van bijna 170 duizend voertuigen. Zowel Hertz als Sixt gaven in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla’s omdat ze duur zijn in onderhoud.