Onderzoek: huurauto populairste mobiliteitsoplossing, fietslease en ov in de lift

Mobiliteitsoplossing • 37 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht de leasefiets binnen drie jaar aan te bieden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Het aantal fietsers is door de coronacrisis toegenomen.
(Foto: Shutterstock)

Een huurauto is bij 30 procent van de Nederlandse bedrijven de populairste mobiliteitsoplossing voor de korte (een dag tot een maand) of middellange (één maand tot 24 maanden) termijn. Dat is een toename van 13 procentpunt vergeleken met vorig jaar, zo meldt Arval op basis van een jaarlijkse survey, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland.

Daarbovenop meldt Arval dat 39 procent van de ondervraagde bedrijven huurauto’s binnen de komende drie jaar verwacht aan te beiden als mobiliteitsoplossing. “De stijgende interesse in huurauto’s valt te verklaren, aangezien deze optie dicht bij de bestaande mobiliteitsoplossing, namelijk leaseauto’s, in de buurt komt en een oplossing biedt wanneer de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt is”, zegt Arjos Bot, verantwoordelijk voor de Arval Mobility Observatory in Nederland.

Leasefiets

Na, huurauto’s, is openbaar vervoer de populairste mobiliteitsoplossing voor de korte termijn. Uit het onderzoek blijkt dat 25 procent van de bedrijven reizen met openbaar vervoer aanbiedt, en 24 procent van de bedrijven een leasefiets aanbiedt. Bovendien verwacht 37 procent van de bedrijven de leasefiets binnen drie jaar aan te bieden. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022, toen 21 procent van de bedrijven aangaven dit te verwachten. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa (31%).

“Het OV en het leasen van fietsen tonen het meeste groeipotentieel, dit zien wij onder andere terug op de manier hoe medewerkers hun mobiliteitsbudget inzetten. Vaak kiezen zij voor een fiets, OV, of een combinatie daarvan”, zegt Bot.

Mobiliteitsbudget

Arval meldt dat negen op de tien Nederlandse bedrijven minstens één mobiliteitsoplossing aanbieden. Twee op de vijf ondervraagden (39%) voeren een mobiliteitsoplossing in of overwegen dit vanwege redenen die samenhangen met het MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), een verbetering vergeleken met vorig jaar (27%). Een even grote groep (38%) doet dit vanwege HR-gerelateerde behoeften, zoals het werven en behouden van werknemers, en 35 procent om de employer branding te verbeteren.

Ondanks dat veel bedrijven mobiliteitsoplossingen bieden, neemt het aanbieden van een mobiliteitsbudget minder snel toe. Bijna een kwart (23%) biedt het momenteel al aan en nog eens 13 procent verwacht dit in de komende drie jaar te doen. De voornaamste motivatie hiervoor is het tegemoetkomen aan de wens van werknemers om meer opties en flexibiliteit met betrekking tot mobiliteit te hebben (35%).

Het aantal elektrische leasefietsen, los van Swapfiets, is in 2022 bijna verdubbeld ten opzichte van 2021. Recentere cijfers zijn niet beschikbaar. Lees hier meer.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: huurauto populairste mobiliteitsoplossing, fietslease en ov in de lift | Fleet&Mobility

Onderzoek: huurauto populairste mobiliteitsoplossing, fietslease en ov in de lift

Mobiliteitsoplossing • 37 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht de leasefiets binnen drie jaar aan te bieden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Het aantal fietsers is door de coronacrisis toegenomen.
(Foto: Shutterstock)

Een huurauto is bij 30 procent van de Nederlandse bedrijven de populairste mobiliteitsoplossing voor de korte (een dag tot een maand) of middellange (één maand tot 24 maanden) termijn. Dat is een toename van 13 procentpunt vergeleken met vorig jaar, zo meldt Arval op basis van een jaarlijkse survey, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland.

Daarbovenop meldt Arval dat 39 procent van de ondervraagde bedrijven huurauto’s binnen de komende drie jaar verwacht aan te beiden als mobiliteitsoplossing. “De stijgende interesse in huurauto’s valt te verklaren, aangezien deze optie dicht bij de bestaande mobiliteitsoplossing, namelijk leaseauto’s, in de buurt komt en een oplossing biedt wanneer de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt is”, zegt Arjos Bot, verantwoordelijk voor de Arval Mobility Observatory in Nederland.

Leasefiets

Na, huurauto’s, is openbaar vervoer de populairste mobiliteitsoplossing voor de korte termijn. Uit het onderzoek blijkt dat 25 procent van de bedrijven reizen met openbaar vervoer aanbiedt, en 24 procent van de bedrijven een leasefiets aanbiedt. Bovendien verwacht 37 procent van de bedrijven de leasefiets binnen drie jaar aan te bieden. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022, toen 21 procent van de bedrijven aangaven dit te verwachten. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa (31%).

“Het OV en het leasen van fietsen tonen het meeste groeipotentieel, dit zien wij onder andere terug op de manier hoe medewerkers hun mobiliteitsbudget inzetten. Vaak kiezen zij voor een fiets, OV, of een combinatie daarvan”, zegt Bot.

Mobiliteitsbudget

Arval meldt dat negen op de tien Nederlandse bedrijven minstens één mobiliteitsoplossing aanbieden. Twee op de vijf ondervraagden (39%) voeren een mobiliteitsoplossing in of overwegen dit vanwege redenen die samenhangen met het MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), een verbetering vergeleken met vorig jaar (27%). Een even grote groep (38%) doet dit vanwege HR-gerelateerde behoeften, zoals het werven en behouden van werknemers, en 35 procent om de employer branding te verbeteren.

Ondanks dat veel bedrijven mobiliteitsoplossingen bieden, neemt het aanbieden van een mobiliteitsbudget minder snel toe. Bijna een kwart (23%) biedt het momenteel al aan en nog eens 13 procent verwacht dit in de komende drie jaar te doen. De voornaamste motivatie hiervoor is het tegemoetkomen aan de wens van werknemers om meer opties en flexibiliteit met betrekking tot mobiliteit te hebben (35%).

Het aantal elektrische leasefietsen, los van Swapfiets, is in 2022 bijna verdubbeld ten opzichte van 2021. Recentere cijfers zijn niet beschikbaar. Lees hier meer.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.