‘Prijs van een autoverzekering steeg in twee jaar aanzienlijk’

Autoverzekering • Consultant KPMG deed in het voorjaar een marktstudie en concludeerde dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen.
Redactie Redactie
Beeld: Shutterstock

De gemiddelde autoverzekering is in twee jaar zo’n 30 procent duurder geworden. In juli 2022 betaalden polishouders nog gemiddeld 916,27 euro, een bedrag dat dit jaar in dezelfde maand is toegenomen tot 1.186,87 euro. De polisprijs is in tien jaar zelfs meer dan verdubbeld, zo meldt tariefvergelijker Independer aan De Telegraaf.

“Het is niet per se dat er meer schade wordt gereden, de gemiddelde kosten per schade zijn hoger”, duidt topman David Knibbe van NN Group in het dagblad. “Dat is ook wel logisch, nieuwe auto’s zitten inmiddels vol met technologie. Ook elektrische auto’s hebben niet meer schade, maar ze zijn zwaarder door die accu’s. Dus als ze wat raken is er vaak ook meer impact.”

Eerder deze zomer trok vergelijkingssite Geld.nl een vergelijkbare conclusie, evenals Autoverzekering.nl. De bevindingen in De Telegraaf-analyse komen ook overeen met de conclusies van consultant KPMG. Het bureau deed in het voorjaar in opdracht van branchevereniging Bovag een marktstudie en concludeerde daarin dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen. Volgens KPMG zal de komende zes jaar de gemiddelde schadelast per auto stijgen van 2.200 naar 3.400 euro.

Dat komt, zo stelde KPMG, vooral omdat onderdelen van EV’s duurder zijn, waardoor de prijs van het schadeherstelproces als geheel ook stijgt. Verder stijgt het schadebedrag omdat er een toename in de complexiteit van auto’s en schades komt, wat resulteert in meer bewerkingen en dus meer uren per schade. Het gevolg, zo schreef het adviesbureau, is dat de hele schadeherstelmarkt voor auto’s de komende jaren zal blijven groeien. De verzekeraars, die overigens in 2023 voor het eerst sinds 2019 verliezen leden op motorrijtuigenverzekeringen, zijn zelf weer afhankelijk van de gespecialiseerde schadeherstelbedrijven.

Uit een netwerkstudie, uitgevoerd door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale schadelast zal stijgen. De leaserijder speelt de komende jaren een grote rol. Lees hier het hele artikel.

‘Prijs van een autoverzekering steeg in twee jaar aanzienlijk’ | Fleet&Mobility

‘Prijs van een autoverzekering steeg in twee jaar aanzienlijk’

Autoverzekering • Consultant KPMG deed in het voorjaar een marktstudie en concludeerde dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen.
Redactie Redactie
Beeld: Shutterstock

De gemiddelde autoverzekering is in twee jaar zo’n 30 procent duurder geworden. In juli 2022 betaalden polishouders nog gemiddeld 916,27 euro, een bedrag dat dit jaar in dezelfde maand is toegenomen tot 1.186,87 euro. De polisprijs is in tien jaar zelfs meer dan verdubbeld, zo meldt tariefvergelijker Independer aan De Telegraaf.

“Het is niet per se dat er meer schade wordt gereden, de gemiddelde kosten per schade zijn hoger”, duidt topman David Knibbe van NN Group in het dagblad. “Dat is ook wel logisch, nieuwe auto’s zitten inmiddels vol met technologie. Ook elektrische auto’s hebben niet meer schade, maar ze zijn zwaarder door die accu’s. Dus als ze wat raken is er vaak ook meer impact.”

Eerder deze zomer trok vergelijkingssite Geld.nl een vergelijkbare conclusie, evenals Autoverzekering.nl. De bevindingen in De Telegraaf-analyse komen ook overeen met de conclusies van consultant KPMG. Het bureau deed in het voorjaar in opdracht van branchevereniging Bovag een marktstudie en concludeerde daarin dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale waarde van de schademarkt zal stijgen. Volgens KPMG zal de komende zes jaar de gemiddelde schadelast per auto stijgen van 2.200 naar 3.400 euro.

Dat komt, zo stelde KPMG, vooral omdat onderdelen van EV’s duurder zijn, waardoor de prijs van het schadeherstelproces als geheel ook stijgt. Verder stijgt het schadebedrag omdat er een toename in de complexiteit van auto’s en schades komt, wat resulteert in meer bewerkingen en dus meer uren per schade. Het gevolg, zo schreef het adviesbureau, is dat de hele schadeherstelmarkt voor auto’s de komende jaren zal blijven groeien. De verzekeraars, die overigens in 2023 voor het eerst sinds 2019 verliezen leden op motorrijtuigenverzekeringen, zijn zelf weer afhankelijk van de gespecialiseerde schadeherstelbedrijven.

Uit een netwerkstudie, uitgevoerd door adviesbureau KPMG in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, blijkt dat het schadevolume richting 2030 weliswaar iets krimpt, maar dat de totale schadelast zal stijgen. De leaserijder speelt de komende jaren een grote rol. Lees hier het hele artikel.