Translink stopt samenwerking met Bunq, uitrol nieuwe ov-pas vertraagd

Ov-pas • Bunq wilde meer geld van Translink, maar Translink ging daar niet in mee.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

De geplande nieuwe ov-chipkaart wordt niet uitgegeven door Bunq. De samenwerking tussen Bunq en Translink, die vier jaar heeft geduurd, is voorbij. Dat bevestigen beide bedrijven na berichtgeving van NRC.

Een woordvoerder van Bunq laat weten dat “de partijen er niet in slaagden om een overeenstemming te bereiken over de commerciële voorwaarden”. NRC heeft een intern bericht ingezien waarin Ali Niknam, oprichter van Bunq, werknemers liet weten meer geld te willen van Translink, omdat “onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”. Translink bevestigt dat het bedrijf niet meer wilde betalen “dan eerder was overeengekomen met Bunq”. Ook bleek volgens Translink “dat beide organisaties te veel van elkaar verschillen om de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”.

De nieuwe ov-kaart komt er alsnog, zo bevestigt Translink, maar wanneer precies is onduidelijk. De geplande geleidelijke uitrol vanaf 1 januari 2025 loopt vertraging op. Ook verandert er niks aan het geplande product.

Bunq en Translink werkten de afgelopen vier jaar aan een pilot waarin een nieuwe ov-kaart werd getest, die de oude moet vervangen. Bunq was verantwoordelijk voor de de uitgifte van de nieuwe, fysieke ov-passen, met daarop ook de logo’s van Bunq en Mastercard.

Elke eigenaar van een ov-pas kreeg daarbij ook een Bunq-rekening, waarop het kaartsaldo zou worden gestort. Bunq mocht dat geld overigens niet gebruiken om te beleggen of voor marketingdoeleinden.

De nieuwe ov-pas werd eerder dit jaar getest in Almere.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Translink stopt samenwerking met Bunq, uitrol nieuwe ov-pas vertraagd | Fleet&Mobility

Translink stopt samenwerking met Bunq, uitrol nieuwe ov-pas vertraagd

Ov-pas • Bunq wilde meer geld van Translink, maar Translink ging daar niet in mee.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

De geplande nieuwe ov-chipkaart wordt niet uitgegeven door Bunq. De samenwerking tussen Bunq en Translink, die vier jaar heeft geduurd, is voorbij. Dat bevestigen beide bedrijven na berichtgeving van NRC.

Een woordvoerder van Bunq laat weten dat “de partijen er niet in slaagden om een overeenstemming te bereiken over de commerciële voorwaarden”. NRC heeft een intern bericht ingezien waarin Ali Niknam, oprichter van Bunq, werknemers liet weten meer geld te willen van Translink, omdat “onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”. Translink bevestigt dat het bedrijf niet meer wilde betalen “dan eerder was overeengekomen met Bunq”. Ook bleek volgens Translink “dat beide organisaties te veel van elkaar verschillen om de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”.

De nieuwe ov-kaart komt er alsnog, zo bevestigt Translink, maar wanneer precies is onduidelijk. De geplande geleidelijke uitrol vanaf 1 januari 2025 loopt vertraging op. Ook verandert er niks aan het geplande product.

Bunq en Translink werkten de afgelopen vier jaar aan een pilot waarin een nieuwe ov-kaart werd getest, die de oude moet vervangen. Bunq was verantwoordelijk voor de de uitgifte van de nieuwe, fysieke ov-passen, met daarop ook de logo’s van Bunq en Mastercard.

Elke eigenaar van een ov-pas kreeg daarbij ook een Bunq-rekening, waarop het kaartsaldo zou worden gestort. Bunq mocht dat geld overigens niet gebruiken om te beleggen of voor marketingdoeleinden.

De nieuwe ov-pas werd eerder dit jaar getest in Almere.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.