ANWB looft tariefswijziging Allego en omzeilt blokkeertarieven met stop-functie op laadpas

Laadpas • Navraag leert dat één op de negen publieke laadpalen in Nederland een tijdsgebonden tarief heeft.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: ANWB).

De ANWB lanceert een nieuwe functie op de laadpas in strijd tegen de tijdsgebonden tarieven, ook wel blokkeertarieven genoemd. De nieuwe functie stopt een laadsessie van een elektrische auto als de accu vol is tussen 23:00 uur en 07:00 uur. Volgens ANWB omzeilt de EV-rijder hiermee blokkeertarieven. Dat meldt de organisatie in een persbericht.

Doel voorbij

“De ANWB is in de basis niet tegen een blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief”, vertelt een woordvoerder. “Maar een blokkeertarief moet bedoeld zijn om het blokkeren van laadpalen tegen te gaan en geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders.”

Volgens ANWB lopen blokkeertarieven vaak in de nacht door en schieten derhalve hun doel voorbij. “Iedereen moet ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder uit bed te hoeven om extra kosten te voorkomen.” In totaal zijn er ruim 190 duizend publieke laadpunten, of connectors, in Nederland waarvan op zijn hoogst één op de negen een tijdsgebonden tarief hanteert. Dat blijkt uit navraag bij Laadpastop10, een bedrijf dat de alle laadpassen en laadprijzen in kaart brengt.

Discussie

De ANWB wil niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over blokkeertarieven. De organisatie prijst daarom het initiatief van Allego om de laadtarieven aan te passen na kritiek. Allego kiest per 1 september voor een ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur voor laadsessies die langer dan 4 uur duren tussen tussen 07.00 en 23.00 uur.

Eerder maakte de laadpaalaanbieder juist bekend dat zij een vast tarief van 0,25 euro per uur rekenden om laadpaalklevers tegen te gaan. Dit werd in de markt als oneerlijk beschouwd. Het is overigens nog onduidelijk hoe en of de nieuwe tarieven van Allego worden doorberekend door de verschillende laadpasaanbieders.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

ANWB looft tariefswijziging Allego en omzeilt blokkeertarieven met stop-functie op laadpas | Fleet&Mobility

ANWB looft tariefswijziging Allego en omzeilt blokkeertarieven met stop-functie op laadpas

Laadpas • Navraag leert dat één op de negen publieke laadpalen in Nederland een tijdsgebonden tarief heeft.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: ANWB).

De ANWB lanceert een nieuwe functie op de laadpas in strijd tegen de tijdsgebonden tarieven, ook wel blokkeertarieven genoemd. De nieuwe functie stopt een laadsessie van een elektrische auto als de accu vol is tussen 23:00 uur en 07:00 uur. Volgens ANWB omzeilt de EV-rijder hiermee blokkeertarieven. Dat meldt de organisatie in een persbericht.

Doel voorbij

“De ANWB is in de basis niet tegen een blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief”, vertelt een woordvoerder. “Maar een blokkeertarief moet bedoeld zijn om het blokkeren van laadpalen tegen te gaan en geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders.”

Volgens ANWB lopen blokkeertarieven vaak in de nacht door en schieten derhalve hun doel voorbij. “Iedereen moet ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder uit bed te hoeven om extra kosten te voorkomen.” In totaal zijn er ruim 190 duizend publieke laadpunten, of connectors, in Nederland waarvan op zijn hoogst één op de negen een tijdsgebonden tarief hanteert. Dat blijkt uit navraag bij Laadpastop10, een bedrijf dat de alle laadpassen en laadprijzen in kaart brengt.

Discussie

De ANWB wil niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over blokkeertarieven. De organisatie prijst daarom het initiatief van Allego om de laadtarieven aan te passen na kritiek. Allego kiest per 1 september voor een ‘laadpaalkleeftarief’ van 3 euro per uur voor laadsessies die langer dan 4 uur duren tussen tussen 07.00 en 23.00 uur.

Eerder maakte de laadpaalaanbieder juist bekend dat zij een vast tarief van 0,25 euro per uur rekenden om laadpaalklevers tegen te gaan. Dit werd in de markt als oneerlijk beschouwd. Het is overigens nog onduidelijk hoe en of de nieuwe tarieven van Allego worden doorberekend door de verschillende laadpasaanbieders.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.