Ayvens: 1 op de 3 bedrijven verwacht hinder door zero-emissiezones, fiscale stimulering nodig

Ayvens • Ayvens stelt voor om vanaf 2026 een volledige gewichtscorrectie toe te passen op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, ook roept het leasebedrijf op om de SEPP- en SEBA-subsidieregelingen te handhaven.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Ayvens Breukelen (Foto: Ayvens).

Uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat Nederlandse bedrijven zich zorgen maken over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van duurzame mobiliteit. In aanloop naar Prinsjesdag legde Ayvens mobiliteitsgerelateerde vragen voor aan bijna 400 bedrijven. Ruim een derde van hen verwacht hinder van de invoering van zero-emissiezones, dat meldt het leasebedrijf in een persbericht.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 34 procent van de bedrijven vreest dat de zero-emissiezones hun bedrijfsvoering zullen belemmeren. Daarnaast ziet 46 procent het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging, met name in de transport- en logistieke sector. “Duurzame mobiliteit staat hoog op de agenda, maar het moet betaalbaar en toegankelijk blijven voor zowel bedrijven als particuliere automobilisten”, aldus Sander Pleij, Managing Director van Ayvens.

Fiscale aanpassingen

Ayvens pleit voor fiscale aanpassingen om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Zo stelt het bedrijf voor om vanaf 2026 een volledige gewichtscorrectie toe te passen op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, omdat deze zwaarder zijn en daardoor meer belasting kosten. Daarnaast roept Ayvens op om de SEPP- en SEBA-subsidieregelingen te handhaven, die particulieren en bedrijven ondersteunen bij de aanschaf van elektrische voertuigen. Dat is in lijn met de reacties van de brancheverenigingen op de Prinsjesdagplannen.

Verder pleit Ayvens voor verlenging van de gunstige bijtellingsregeling voor elektrische auto’s van 60 naar 72 of zelfs 84 maanden, om onnodige kostenstijgingen voor zakelijke rijders te voorkomen. “Het is van cruciaal belang dat er een langetermijnvisie komt voor duurzame mobiliteit, met betrouwbare en duidelijke regelgeving”, besluit Pleij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Ayvens: 1 op de 3 bedrijven verwacht hinder door zero-emissiezones, fiscale stimulering nodig | Fleet&Mobility

Ayvens: 1 op de 3 bedrijven verwacht hinder door zero-emissiezones, fiscale stimulering nodig

Ayvens • Ayvens stelt voor om vanaf 2026 een volledige gewichtscorrectie toe te passen op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, ook roept het leasebedrijf op om de SEPP- en SEBA-subsidieregelingen te handhaven.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Ayvens Breukelen (Foto: Ayvens).

Uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat Nederlandse bedrijven zich zorgen maken over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van duurzame mobiliteit. In aanloop naar Prinsjesdag legde Ayvens mobiliteitsgerelateerde vragen voor aan bijna 400 bedrijven. Ruim een derde van hen verwacht hinder van de invoering van zero-emissiezones, dat meldt het leasebedrijf in een persbericht.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 34 procent van de bedrijven vreest dat de zero-emissiezones hun bedrijfsvoering zullen belemmeren. Daarnaast ziet 46 procent het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging, met name in de transport- en logistieke sector. “Duurzame mobiliteit staat hoog op de agenda, maar het moet betaalbaar en toegankelijk blijven voor zowel bedrijven als particuliere automobilisten”, aldus Sander Pleij, Managing Director van Ayvens.

Fiscale aanpassingen

Ayvens pleit voor fiscale aanpassingen om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Zo stelt het bedrijf voor om vanaf 2026 een volledige gewichtscorrectie toe te passen op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, omdat deze zwaarder zijn en daardoor meer belasting kosten. Daarnaast roept Ayvens op om de SEPP- en SEBA-subsidieregelingen te handhaven, die particulieren en bedrijven ondersteunen bij de aanschaf van elektrische voertuigen. Dat is in lijn met de reacties van de brancheverenigingen op de Prinsjesdagplannen.

Verder pleit Ayvens voor verlenging van de gunstige bijtellingsregeling voor elektrische auto’s van 60 naar 72 of zelfs 84 maanden, om onnodige kostenstijgingen voor zakelijke rijders te voorkomen. “Het is van cruciaal belang dat er een langetermijnvisie komt voor duurzame mobiliteit, met betrouwbare en duidelijke regelgeving”, besluit Pleij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.