‘Occasionmarkt trekt aan en extreme prijsdaling Model 3 blijft uit’

Restwaarde • Autotelex voorziet wel een bovengemiddeld afschrijvingsverloop voor de Model 3.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Tesla)

De neerwaartse trend op de occasionmarkt is gekeerd, de import groeit en het aanbod op occasionportalen groeit eveneens. Dat is de conclusie in de nieuwste Marketupdate van restwaardebepaler Autotelex. Ook verwacht het bedrijf geen extreme prijsdaling van de Tesla Model 3.

De import van personenauto’s blijft hoog, ook in augustus. Er zijn 13 procent meer auto’s (tot tien jaar) geïmporteerd dan vorig jaar. De export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud laat een dalende trend zien en ligt nu bijna 4 procent achter ten opzichte van 2023. Niet geheel onverwacht is de Model 3 het meest geëxporteerd. 

Sepp

Autotelex besteedt in zijn rapport veel aandacht aan elektrische auto’s. Het opnieuw vullen van de Sepp-pot zorgt voor verlichting van de prijsdruk. Autotelex constateert zeker nog een restwaardedaling bij elektrische personenauto’s, maar die begint steeds meer op een normale afschrijving in de tijd te lijken, zoals bij elke andere auto.

Verder constateert het bedrijf dat de restwaarden van de Tesla Model 3 stabiel zijn. “Van de 30 duizend in 2019 verkochte Models 3 zijn er in ieder geval al 14 duizend ‘verhandeld’. Daarbij valt op dat van de Models 3 uit de piekmaanden  november en december 2019 al ruim een derde zijn weg naar een nieuwe eigenaar (al dan niet bedrijfsmatig) heeft gevonden.”

Uitsmeren

Autotelex verwachting is bovendien dat een deel van het aantal december auto’s in 2025 zal worden verhandeld. “Tellen we daar nog de groeiende export bij met vanaf juli minstens 500 per maand, dan is er al minder reden om aan te nemen dat de restwaarden zo extreem onder druk komen te staan richting het einde van het jaar.” Autotelex voorziet wel een bovengemiddeld afschrijvingsverloop. Prijzen van ‘ver onder de 15.000 euro’ begin 2025 verwacht Autotelex niet. “Des te meer de leasemaatschappijen en (groot)handelaren kans zien het aanbod uit te smeren over de eerste maanden van 2025, des te beter zal een restwaardedip voorkomen kunnen worden.”

Na de Model 3 is de Volkswagen ID.3 aan de beurt, waarvan er in 2020 11.000 verkocht zijn, met ruim meer dan de helft hiervan in december. Het is nog wat vroeg om al voorspellingen te doen, maar Autotelex verwacht een vergelijkbaar patroon als bij de Model 3. “De perceptie van een verouderd model zal bij de ID.3 wel eerder een rol spelen dan bij de Model 3. Dat geeft wel extra restwaardedruk.”

Importheffingen

Nu de importheffingen voor in China gebouwde elektrische auto’s wat definitiever zijn geworden, blijkt er juist bij de Europese elektrische modellen nog wel rek in de nieuwprijs te zitten. Tevens ziet Autotelex eindelijk wat meer aanbod ontstaan in de kleinere segmenten, waar de prijzen ook voor de particulier binnen bereik komen. “De gefacelifte Dacia Spring, Citroen E-C3, de nieuwe Fiat Grande Panda, Hyundai Inster en Dongfeng Box om maar eens een paar te noemen die allemaal waarschijnlijk wel (ruim) onder de 30.000 euro zullen blijven. Een benzine automaat in het B-segment kost hetzelfde (ook door de BPM natuurlijk).”

De contrabeweging in Duitsland waar de dieselverkoop weer stijgt zullen we hier niet gaan zien, ondanks de intrede van bpm en mrb per 2025 voor elektrische auto’s.  Autotelex verwacht vooral groeiende PHEV-verkopen. “Daar springen fabrikanten op in, zoals Cupra die de Leon alleen als plug-in gaat verkopen.”