Onderzoek: 10% meer mensen op de fiets naar het werk vanwege doorfietsroutes

Fiets • De onderzoekers vergeleken het gebruik van auto en fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een logische optie was en een controlegroep die geen toegang had tot zo’n route.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Doorfietsroutes hebben tussen 2010 en 2021 geleid tot tien procent stijging in het aandeel fietsers in woon-werkverkeer. Dat geldt met name voor fietsers bij wie een groot deel van de snelste route naar het werk via het tracé van een doorfietsroute loopt. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences.

Het onderzoek richtte zich op woon-werkverkeer over afstanden van vijf tot vijftien kilometer. De onderzoekers vergeleken het gebruik van auto en fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een logische optie was en een controlegroep die geen toegang had tot zo’n route. Zij keken naar het aandeel fietsgebruik voor beide groepen, zowel voor als na de ingebruikname van de doorfietsroutes.

Het resultaat liet zien dat de kans om met de fiets naar het werk te gaan met tien procent toeneemt wanneer een aanzienlijk deel van de route over een doorfietsroute loopt.

Ruimte voor groei

Volgens de onderzoekers toont dit aan dat er zelfs in een fietsvriendelijk land als Nederland nog ruimte is voor groei van het fietsgebruik, met name als er meer doorfietsroutes worden aangelegd. De kosten voor de aanleg van een doorfietsroute bedragen gemiddeld een half miljoen euro per kilometer. Brabant investeerde onlangs 51 miljoen euro in de uitbreiding van snelfietsroutes.

Voor de analyse maakten de onderzoekers gebruik van data uit het onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) over de jaren 2010 tot en met 2021. Hierbij werd gekeken naar woon-werkverkeer van vijf tot vijftien kilometer met de auto en de fiets, onder forensen van achttien jaar en ouder. De data zijn gebaseerd op de antwoorden van bijna 29 duizend respondenten. Daarnaast hadden de onderzoekers informatie over de planning en status van doorfietsroutes in Nederland, waarbij zij 25 van de veertig doorfietsroutes die eind 2018 voltooid waren, meenamen in hun analyse.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: 10% meer mensen op de fiets naar het werk vanwege doorfietsroutes | Fleet&Mobility

Onderzoek: 10% meer mensen op de fiets naar het werk vanwege doorfietsroutes

Fiets • De onderzoekers vergeleken het gebruik van auto en fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een logische optie was en een controlegroep die geen toegang had tot zo’n route.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Doorfietsroutes hebben tussen 2010 en 2021 geleid tot tien procent stijging in het aandeel fietsers in woon-werkverkeer. Dat geldt met name voor fietsers bij wie een groot deel van de snelste route naar het werk via het tracé van een doorfietsroute loopt. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences.

Het onderzoek richtte zich op woon-werkverkeer over afstanden van vijf tot vijftien kilometer. De onderzoekers vergeleken het gebruik van auto en fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een logische optie was en een controlegroep die geen toegang had tot zo’n route. Zij keken naar het aandeel fietsgebruik voor beide groepen, zowel voor als na de ingebruikname van de doorfietsroutes.

Het resultaat liet zien dat de kans om met de fiets naar het werk te gaan met tien procent toeneemt wanneer een aanzienlijk deel van de route over een doorfietsroute loopt.

Ruimte voor groei

Volgens de onderzoekers toont dit aan dat er zelfs in een fietsvriendelijk land als Nederland nog ruimte is voor groei van het fietsgebruik, met name als er meer doorfietsroutes worden aangelegd. De kosten voor de aanleg van een doorfietsroute bedragen gemiddeld een half miljoen euro per kilometer. Brabant investeerde onlangs 51 miljoen euro in de uitbreiding van snelfietsroutes.

Voor de analyse maakten de onderzoekers gebruik van data uit het onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) over de jaren 2010 tot en met 2021. Hierbij werd gekeken naar woon-werkverkeer van vijf tot vijftien kilometer met de auto en de fiets, onder forensen van achttien jaar en ouder. De data zijn gebaseerd op de antwoorden van bijna 29 duizend respondenten. Daarnaast hadden de onderzoekers informatie over de planning en status van doorfietsroutes in Nederland, waarbij zij 25 van de veertig doorfietsroutes die eind 2018 voltooid waren, meenamen in hun analyse.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.