Onderzoek: gebrek aan woon-werkvergoedingen bij gemeenten

Kilometervergoeding • Door gemeenten te verplichten om een woon-werkregeling op te nemen in de cao, zouden werknemers gelijkwaardiger worden behandeld in hun arbeidsvoorwaarden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Lang niet alle gemeenten hebben een woon-werkvergoeding voor hun werknemers, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudappel in opdracht van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA). Volgens Goudappel is het nuttig om een woon-werkregeling voor gemeentelijke medewerkers onderdeel te maken van de cao.

Voor gemeenten is het momenteel niet verplicht om een woon-werkregeling aan te bieden. Daarom zijn de verschillen groot en hebben sommige gemeenten helemaal geen regeling. “Vroeger woonden ambtenaren meestal in de gemeente waar ze werkten”, vertelt Marc Stemerding van Goudappel, die het project leidde. “Nu zijn de woon-werkafstanden veel groter geworden en is het logischer om hier een vergoeding voor te hebben.”

Door gemeenten te verplichten om een woon-werkregeling op te nemen in de cao, zouden werknemers gelijkwaardiger worden behandeld in hun arbeidsvoorwaarden. “Als de ene gemeente een aantrekkelijke vergoeding heeft en een nabijgelegen gemeente niet, kun je je voorstellen dat werknemers overstappen”, legt Stemerding uit. Ook zou een dergelijke regeling kunnen bijdragen aan duurzaamheid, een thema dat voor veel gemeenten steeds belangrijker wordt.

Weinig informatie

Toch is het niet wenselijk om Ă©Ă©n specifieke regeling voor alle gemeenten vast te stellen. “Daar zou je veel gemeenten geen recht aan doen en ook hun werknemers niet. Een ov-vergoeding werkt bijvoorbeeld niet overal, omdat het openbaar vervoer op sommige plekken geen handige manier is om naar het werk te gaan”, vertelt Stemerding. “Ook kunnen de kosten snel oplopen voor gemeenten die nog geen regeling hebben.” Goudappel adviseert daarom om in de cao vast te leggen dat gemeenten een regeling moeten hebben, maar niet welke dat moet zijn.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat veel gemeenten weinig informatie hebben over de woon-werkpatronen van hun werknemers, ondanks dat zij meestal wel bijdragen aan de reiskosten. Het verzamelen van dergelijke gegevens zou hen kunnen helpen om beter beleid te voeren en kosten inzichtelijk te maken, aldus Stemerding.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: gebrek aan woon-werkvergoedingen bij gemeenten | Fleet&Mobility

Onderzoek: gebrek aan woon-werkvergoedingen bij gemeenten

Kilometervergoeding • Door gemeenten te verplichten om een woon-werkregeling op te nemen in de cao, zouden werknemers gelijkwaardiger worden behandeld in hun arbeidsvoorwaarden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Lang niet alle gemeenten hebben een woon-werkvergoeding voor hun werknemers, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudappel in opdracht van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA). Volgens Goudappel is het nuttig om een woon-werkregeling voor gemeentelijke medewerkers onderdeel te maken van de cao.

Voor gemeenten is het momenteel niet verplicht om een woon-werkregeling aan te bieden. Daarom zijn de verschillen groot en hebben sommige gemeenten helemaal geen regeling. “Vroeger woonden ambtenaren meestal in de gemeente waar ze werkten”, vertelt Marc Stemerding van Goudappel, die het project leidde. “Nu zijn de woon-werkafstanden veel groter geworden en is het logischer om hier een vergoeding voor te hebben.”

Door gemeenten te verplichten om een woon-werkregeling op te nemen in de cao, zouden werknemers gelijkwaardiger worden behandeld in hun arbeidsvoorwaarden. “Als de ene gemeente een aantrekkelijke vergoeding heeft en een nabijgelegen gemeente niet, kun je je voorstellen dat werknemers overstappen”, legt Stemerding uit. Ook zou een dergelijke regeling kunnen bijdragen aan duurzaamheid, een thema dat voor veel gemeenten steeds belangrijker wordt.

Weinig informatie

Toch is het niet wenselijk om Ă©Ă©n specifieke regeling voor alle gemeenten vast te stellen. “Daar zou je veel gemeenten geen recht aan doen en ook hun werknemers niet. Een ov-vergoeding werkt bijvoorbeeld niet overal, omdat het openbaar vervoer op sommige plekken geen handige manier is om naar het werk te gaan”, vertelt Stemerding. “Ook kunnen de kosten snel oplopen voor gemeenten die nog geen regeling hebben.” Goudappel adviseert daarom om in de cao vast te leggen dat gemeenten een regeling moeten hebben, maar niet welke dat moet zijn.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat veel gemeenten weinig informatie hebben over de woon-werkpatronen van hun werknemers, ondanks dat zij meestal wel bijdragen aan de reiskosten. Het verzamelen van dergelijke gegevens zou hen kunnen helpen om beter beleid te voeren en kosten inzichtelijk te maken, aldus Stemerding.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.