‘Opbrengsten Europese CO2-heffing brandstof naar begrotingstekort en niet naar elektrificatie’

Benzineprijs • Benzine- en dieselprijzen worden na invoerring van het Europese CO2-rechten-veiling systeem ETS-2 11 tot 13 eurocent hoger.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zowel benzine als diesel krijgen andere labels aan de pomp
(foto: Shutterstock).

De opbrengsten van de nieuwe Europese CO2-heffing voor wegverkeer (ETS-2) dreigen ten onrechte naar het gat in overheidsbegroting te gaan, zonder dat daar een politiek debat over is gevoerd. Dat terwijl deze opbrengsten ‘gebruikt horen te worden voor verduurzaming in de sector’, aldus de gezamenlijke verklaring van een coalitie van ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging, VNA. De organisaties roepen de politiek op tot ingrijpen.

Binnenkort treedt het nieuwe Europese CO2-rechten-veiling systeem ETS-2 in werking voor de bebouwde omgeving, wegvervoer en kleine industrie. Vanaf dan gaan brandstofleveranciers betalen voor de CO2 die ze uitstoten met hun product. En dat wordt vervolgens doorberekend tot de benzine- en dieselprijzen aan de pomp (11 tot 13 eurocent per liter).

ETS-2

De opbrengst is naar verwachting één à anderhalf miljard euro, maar wordt niet besteed aan de verduurzaming van het vervoer, waarvoor de heffing in leven is geroepen.

ETS-2 is in feite het dekken van de impact die mobiliteit heeft op het klimaat. En om deze impact te verminderen in de toekomst, ‘sparen’ de sector en de automobilist samen via ETS-2. Deze ‘spaarpot’ zou ingezet moeten worden voor zaken als aanschafsubsidies voor elektrische voertuigen, een volledige gewichtscorrectie in de MRB, het aanleggen en uitbreiden van goede laadinfrastructuur en maatregelen voor goede bereikbaarheid voor iedereen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Opbrengsten Europese CO2-heffing brandstof naar begrotingstekort en niet naar elektrificatie’ | Fleet&Mobility

‘Opbrengsten Europese CO2-heffing brandstof naar begrotingstekort en niet naar elektrificatie’

Benzineprijs • Benzine- en dieselprijzen worden na invoerring van het Europese CO2-rechten-veiling systeem ETS-2 11 tot 13 eurocent hoger.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zowel benzine als diesel krijgen andere labels aan de pomp
(foto: Shutterstock).

De opbrengsten van de nieuwe Europese CO2-heffing voor wegverkeer (ETS-2) dreigen ten onrechte naar het gat in overheidsbegroting te gaan, zonder dat daar een politiek debat over is gevoerd. Dat terwijl deze opbrengsten ‘gebruikt horen te worden voor verduurzaming in de sector’, aldus de gezamenlijke verklaring van een coalitie van ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging, VNA. De organisaties roepen de politiek op tot ingrijpen.

Binnenkort treedt het nieuwe Europese CO2-rechten-veiling systeem ETS-2 in werking voor de bebouwde omgeving, wegvervoer en kleine industrie. Vanaf dan gaan brandstofleveranciers betalen voor de CO2 die ze uitstoten met hun product. En dat wordt vervolgens doorberekend tot de benzine- en dieselprijzen aan de pomp (11 tot 13 eurocent per liter).

ETS-2

De opbrengst is naar verwachting één à anderhalf miljard euro, maar wordt niet besteed aan de verduurzaming van het vervoer, waarvoor de heffing in leven is geroepen.

ETS-2 is in feite het dekken van de impact die mobiliteit heeft op het klimaat. En om deze impact te verminderen in de toekomst, ‘sparen’ de sector en de automobilist samen via ETS-2. Deze ‘spaarpot’ zou ingezet moeten worden voor zaken als aanschafsubsidies voor elektrische voertuigen, een volledige gewichtscorrectie in de MRB, het aanleggen en uitbreiden van goede laadinfrastructuur en maatregelen voor goede bereikbaarheid voor iedereen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.