Leasemaatschappij Ayvens over VVD-motie: ‘Te laat voor uitstel zero-emissiezones’

Zero-emissie • Volgens de leasemaatschappij hebben gemeenten ruim de tijd gehad om zich voor te bereiden op de zero-emissiezones, en zijn veel ondernemers al overgestapt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden afgelopen dinsdag een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen voor ondernemers omtrent zero-emissiezones. Een meerderheid van de Tweede Kamer is nu van mening dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van ZE-zones. Leasemaatschappij Ayvens is kritisch op politiek Den Haag.

“Voor uitstel van de zero-emissiezones is het te laat”, vertelt Roy Driessen, segment director light commercial vehicle bij de leasemaatschappij aan F&M. “Veel ondernemers zijn al overgestapt op elektrisch vervoer; voor hen zou uitstel niet eerlijk zijn. Gemeenten hebben zich tien jaar lang voorbereid en miljoenen geïnvesteerd. Alles is er klaar voor; de zero-emissiezoneborden zijn al geplaatst. De overheid zou de invoering van zero-emissiezones aan gemeenten moeten overlaten. Het is maatwerk dat alleen door gemeenten kan worden gedaan.”

Verschillen

De invoering van zero-emissie zones in verschillende steden per januari zet ondernemers onder druk, erkent de leasemaatschappij. Om die druk te verlichten voeren gemeenten gesprekken met ondernemers, dat per stad zorgt voor verschillend beleid. Zo besloten steden zoals Maastricht en Groningen om een uitzondering te maken voor marktkooplieden die geen mogelijkheid zagen om hun voertuigen zo vlot te verduurzamen. Van een uitstel van zero-emissiezones is in deze steden geen sprake.

Dat is ook het geval in bijvoorbeeld Amsterdam, waar de maatregel ook in 2025 van kracht wordt, zij het in een verkleind gebied. Die verkleining heeft een rechtstreeks verband met de val van kabinet-Rutte IV. Geschikte verkeersborden zijn niet tijdig vastgesteld in de Tweede Kamer, een onderdeel waar politiek Den Haag invloed op kan uitoefenen, wat het proces enigszins vertraagt. Het voornemen van de hoofdstad is om de zero-emissiezone in 2028 uit te breiden naar de ring A10.

Uitstellers

Toch zijn er ook steden die een zero-emissiezone nog niet zien gebeuren in hun huidige logistieke plannen. Steden zoals Ede, Deventer en Apeldoorn stellen de invoering uit tot 2030. Zo stelt de gemeente Ede dat er randvoorwaarden ontbreken voor een succesvolle en realistische invoering van de milieuzone. Een belangrijk obstakel is het gebrek aan een goede tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, schrijft het college van burgemeester en wethouders op de gemeentelijke website.

Ondanks verstoringen gaan gemeenten wel streng handhaven met cameracontroles, waardoor ondernemers niet alleen het risico lopen op boetes, maar ook op een milieudelict.

Worstelen

Veel bedrijven worstelen nog met de omschakeling naar een duurzaam wagenpark, erkent Ayvens. ‘Naar schatting heeft 80 procent van de ondernemers hun bedrijfswagens nog niet klaar voor de nieuwe regels, terwijl de kosten van duurzame bedrijfswagens, beperkte laadmogelijkheden en bereikbaarheid tijdens het werk grote obstakels vormen.’

Ondanks de vele obstakels zijn ondernemers juist gebaat bij duidelijkheid, zo stelt René Hoogakker manager fleet en facilitaire projecten van Medux. In een interview met F&M stelt hij de vraag: ‘overheid, waar ben je nu toch mee bezig?’ Als leverancier van zorghulpmiddelen investeerde zijn bedrijf vol in de vergroening van het wagenpark. Toch moeten chauffeurs van zijn bedrijf voldoen aan nieuwe vergunningen en nieuwe rijbewijzen doordat nieuwe voertuigen zwaarder zijn. “Waar moeten we die chauffeurs vandaan halen?”, vraagt Hoogakker zich af. Lees het complete interview hier