Spreker op Fleet Congres | Maarten Hachmang: ‘Nuance ontbreekt in het laadpalen-debat’
Met veel bombarie kondigde Allego begin dit jaar aan dat zij een tijdsgebonden tarief zouden invoeren. Even snel trok het bedrijf zijn keutel in na kritiek uit de markt. Per 1 september geldt bij de laadpalen van Allego nu een extra tarief na vier uur laden om laadpaalklevers tegen te gaan. Ongeveer één op de negen publieke laadpunten in Nederland hanteert een vorm van een soortgelijk tijdsgebonden tarief, dus niet alleen de (helft van de) laadpalen van Allego. Het kost echter een dagtaak om in kaart te brengen om welke palen dat gaat, aangezien voor veel laadpalen prijsafspraken zijn met gemeenten.
Maarten Hachmang schept met zijn website Laadpastop10 orde in de chaos. De media staat vol over de blokkeertarieven en hoge rekening die de EV-rijder gepresenteerd krijgt, in werkelijkheid ligt dit een stuk genuanceerder. Deze boodschap hoopt Hachmang over te brengen op het Fleet Congres. “Ten eerste geldt het kleeftarief maar voor 10 procent van de laadpunten”, zegt hij. “Toch is het tijdsgebonden tarief wel een onderwerp om te bespreken, maar het debat mist vaak nuance. Het gaat vaak over de problemen van mensen die een laadpaalplek bezet houden, maar niemand vraagt zich af hoe groot het probleem daadwerkelijk is. En: zijn blokkeertarieven wel de oplossing? Als iemand de auto moet verplaatsen, haalt die hem weg bij een laadpaal en zet die hem verderop in de wijk waar de parkeerdruk vaak ook hoog is. Vervolgens is de laadpaalplek leeg.”
Wie betaalt de blokkeertarieven?
Bedrijven stappen over op andere laadpassen, of adviseren werknemers om niet te laden bij laadpalen met een blokkeertarief uit angst voor hoge kosten. “Je kan de vraag stellen of blokkeertarieven wel ‘laadkosten’ zijn. Sommige partijen in de markt opteren ervoor om het extra tijdsgebonden tarief door te rekenen als parkeerkosten, maar dat lijkt mij onverstandig aangezien er bovenop die kosten vaak ook parkeerkosten komen. Het klopt dat parkeerkosten voor eigen kosten van de werknemer zijn, maar om blokkeertarieven daar ook toe te rekenen is moeilijk. Wel kan je als bedrijf maar een beperkt deel van de laadkosten vergoeden door een standaard tarief te hanteren.”
Een gesprek over laadpaalprijzen is onvermijdelijk ook een gesprek over transparantie. Al jaren roepen overheden en marktpartijen om meer transparantie, maar in werkelijkheid neemt de transparantie juist af, ziet Hachmang. “We kunnen met zijn allen vinden dat het beter moet, maar we gaan gewoon de andere kant op. Er is simpelweg meer regie nodig op de markt.”
Volgende week vrijdag beschouwt Carlo Steenvoorden van KPN op deze plek voor op Fleet Congres.