Onderzoek: EV-rijders met dynamisch energiecontract zeer tevreden door goedkoper laden

Laden • Ruim 61 procent van de respondenten, zowel zakelijke- als privé-rijders, laden primair op basis van een prijsprikkel.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Engie).

Het overgrote deel (85%) van EV-rijders met een dynamisch energiecontract zegt zeer tevreden te zijn over het laden van de elektrische auto in combinatie met het energiecontract. Dat komt met name doordat het laden met een dynamisch energiecontract in veel gevallen goedkoper is. Dat blijkt uit onderzoek van &Morgen in opdracht van Enexis en provincie Noord-Brabant.

Maar liefst 92 procent van de respondenten geeft aan dat ze zeker andere mensen met een elektrische auto zouden aanraden om te laden in combinatie met een dynamisch energiecontract. Deze conclusie ligt in lijn met de resultaten uit het Nationaal Laadonderzoek waar respondenten in toenemende mate aangeven op zoek te gaan naar manieren om de kosten te drukken.

Ruim 61 procent van de respondenten, zowel zakelijke- als privé-rijders, laden primair op basis van een prijsprikkel. Met name voor zakelijke rijders is dat opvallend. 54 procent van de zakelijke rijders met een dynamisch energiecontract ook kiest voor een goedkoop laadtarief. 60 procent van deze respondenten geeft bovendien aan een hogere vergoeding te ontvangen van de werkgever dan wat de werkelijke kosten voor laden zijn.

Laadmoment

Hoewel de respondenten aangeven te laden op basis van de prijsprikkel, laten zij zich niet alleen door de tarieven sturen. Ze laden ook weleens op duurdere momenten. Dit heeft te maken met de onmogelijkheid om te laden tijdens de goedkoopste uren, omdat ze op dat moment niet thuis zijn. Ook is de tijd tussen aankomst thuis en vertrek te kort om goedkoop te kunnen laden.

79 procent van de zakelijke EV-rijders met een dynamisch energiecontract laadt overwegend thuis. Bij privé-rijders is dat de percentage 85 procent.

&Morgen onderzocht 270 respondenten door middel van een enquête, daarnaast hield het onderzoeksbureau twaalf diepte-interviews. 87 procent van de respondenten heeft zonnepanelen en 68 procent daarvan rijdt privé, dan wel door eigen aanschaf of middels een private leasecontract.

Netbeheerders Enexis en Liander zijn samen met laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility een pilot gestart voor het ‘netbewust thuisladen’ van elektrische auto’s. Met deze proef worden consumenten gestimuleerd om hun laadgedrag af te stemmen op de beschikbare capaciteit van het stroomnet. Door buiten piekuren te laden, wordt het lokale stroomnet efficiënter benut en kunnen consumenten kosten besparen. De pilot loopt vanaf deze maand tot februari 2025 en richt zich op huishoudens in de verzorgingsgebieden van Enexis en Liander.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: EV-rijders met dynamisch energiecontract zeer tevreden door goedkoper laden | Fleet&Mobility

Onderzoek: EV-rijders met dynamisch energiecontract zeer tevreden door goedkoper laden

Laden • Ruim 61 procent van de respondenten, zowel zakelijke- als privé-rijders, laden primair op basis van een prijsprikkel.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Engie).

Het overgrote deel (85%) van EV-rijders met een dynamisch energiecontract zegt zeer tevreden te zijn over het laden van de elektrische auto in combinatie met het energiecontract. Dat komt met name doordat het laden met een dynamisch energiecontract in veel gevallen goedkoper is. Dat blijkt uit onderzoek van &Morgen in opdracht van Enexis en provincie Noord-Brabant.

Maar liefst 92 procent van de respondenten geeft aan dat ze zeker andere mensen met een elektrische auto zouden aanraden om te laden in combinatie met een dynamisch energiecontract. Deze conclusie ligt in lijn met de resultaten uit het Nationaal Laadonderzoek waar respondenten in toenemende mate aangeven op zoek te gaan naar manieren om de kosten te drukken.

Ruim 61 procent van de respondenten, zowel zakelijke- als privé-rijders, laden primair op basis van een prijsprikkel. Met name voor zakelijke rijders is dat opvallend. 54 procent van de zakelijke rijders met een dynamisch energiecontract ook kiest voor een goedkoop laadtarief. 60 procent van deze respondenten geeft bovendien aan een hogere vergoeding te ontvangen van de werkgever dan wat de werkelijke kosten voor laden zijn.

Laadmoment

Hoewel de respondenten aangeven te laden op basis van de prijsprikkel, laten zij zich niet alleen door de tarieven sturen. Ze laden ook weleens op duurdere momenten. Dit heeft te maken met de onmogelijkheid om te laden tijdens de goedkoopste uren, omdat ze op dat moment niet thuis zijn. Ook is de tijd tussen aankomst thuis en vertrek te kort om goedkoop te kunnen laden.

79 procent van de zakelijke EV-rijders met een dynamisch energiecontract laadt overwegend thuis. Bij privé-rijders is dat de percentage 85 procent.

&Morgen onderzocht 270 respondenten door middel van een enquête, daarnaast hield het onderzoeksbureau twaalf diepte-interviews. 87 procent van de respondenten heeft zonnepanelen en 68 procent daarvan rijdt privé, dan wel door eigen aanschaf of middels een private leasecontract.

Netbeheerders Enexis en Liander zijn samen met laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility een pilot gestart voor het ‘netbewust thuisladen’ van elektrische auto’s. Met deze proef worden consumenten gestimuleerd om hun laadgedrag af te stemmen op de beschikbare capaciteit van het stroomnet. Door buiten piekuren te laden, wordt het lokale stroomnet efficiënter benut en kunnen consumenten kosten besparen. De pilot loopt vanaf deze maand tot februari 2025 en richt zich op huishoudens in de verzorgingsgebieden van Enexis en Liander.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.