Onderzoekers over NZMO 2024: Werkgever belangrijkste aanjager EV

NZMO 2024 • Het Nederlandse bedrijfswagenpark groeit, zo’n 30 procent van de bedrijven heeft een EV-verplichting en een kwart van de werknemers wil van een EV overstappen op een zakenauto met een andere aandrijflijn. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2024.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De aanjager van de elektrische auto is niet meer de overheid, maar (het duurzaamheidsbeleid van) de werkgever. Zo luidt een van de hoofdconclusies van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024, dat 18 september is gepresenteerd tijdens de Driving Business Awards in Nijkerk (zie pagina 28). Het NZMO is het jaarlijkse ankerpunt om het net in de vijver van de zakelijke mobiliteitsmarkt op te halen. Het onderzoek is een initiatief van AM, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en het RDC.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door VMS | Insight. De editie van 2024 is de zestiende keer dat het in Vianen gevestigde onderzoeksbureau de zakelijke mobiliteit in Nederland onder de loep neemt, zo vertellen onderzoekers Eric Vousten en Wijtze Terpstra kort nadat de definitieve versie van het rapport naar de drukker is gestuurd. “Wij stellen het onderzoek ieder jaar scherp op de meest actuele thema’s,” aldus Vousten. “De EV-verplichting is een onderwerp dat snel aan relevantie wint. Er is dit jaar een opmerkelijke stijging zichtbaar: bij 30 procent van de bedrijven met een wagenpark is de CO2-uitstoot nu beperkt tot 0 gram. Dus bijna één op de drie bedrijven hanteert een EV-­verplichting.

Wijtze Terpstra: “Bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers geldt dit zelfs voor 60 procent, wat een aanzienlijke toename is ten opzichte van vorig jaar. We zien dus een steeds sterker wordende sturing richting duurzame mobiliteit. Vroeger was de overheid de directe aanjager, nu zijn dat de ­werkgevers.”

EV-rijden wordt dus langzaam maar zeker de norm, maar het opnieuw kiezen van een elektrische auto is dus niet voor elke EV-rijder vanzelfsprekend?

Vousten: “Dat klopt. Ongeveer één derde van de zakelijke reizigers rijdt nu een EV. Driekwart van hen zal bij de volgende keuze opnieuw voor een EV kiezen, maar een kwart dus niet. Dat is best veel. De belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius, dat geldt voor 65 procent. Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride (63 ­procent).”

Terpstra: “We hebben dit jaar ook ‘doorkijkjes’ over die EV-verplichting opgenomen, zo hebben wij gekeken naar de geografische verdeling van bedrijven die wel of geen EV-verplichting hanteren. Er zit nauwelijks verschil tussen de Randstad en daarbuiten. Overigens zit hier dan weer wel een aanzienlijk verschil tussen voor bedrijven die een fiets van de zaak aanbieden: dit is buiten de Randstad veel populairder. Mogelijk omdat er in de randstad meer openbaar vervoer beschikbaar is.”

Een ander actueel thema is de rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit. Hoe kijken bedrijven en zakelijke reizigers hier nu naar?

Terpstra: “Deze heeft toch minder impact op de inrichting van zakelijke mobiliteit dan de bedrijven eerder hadden gedacht. Iets minder dan een kwart van de bedrijven verwacht dat deze verplichte rapportage een grote invloed zal hebben op hun mobiliteit. Ter vergelijking: dat percentage lag vorig jaar nog op 42 procent.”

Vousten: “Dit wijst erop dat meer bedrijven nu beter voorbereid zijn, over meer kennis beschikken en beter kunnen inschatten wat de waarschijnlijke gevolgen zijn.”

Vorig jaar zijn jullie ook begonnen met het meten van de acceptatie van nieuwe merken. Wat zijn de eerste conclusies op dit gebied?

Vousten: “Wij zien nu dat er steeds meer mensen voor open staan. Dat loopt rechtevenredig met hoeveel je auto’s van een merk op de weg te zien zijn en welke bedrijven het meeste aan marketing doen. Zo staat BYD bovenaan. Die scoren van de toetreders ook altijd goed op gebied van nieuwregistraties, en afgelopen zomer waren ze hoofdsponsor van het EK voetbal. Dat wekt vertrouwen.”

Terpstra: “Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.”

Zijn er ook thema’s die in 2024 minder relevant zijn geworden?

Vousten: “De afgelopen jaren lag de nadruk meer op de ontwikkeling van filedruk en hybride werken, maar dat zijn onderwerpen die voortvloeien uit de coronacrisis. Nu is die erfenis wel voorbij, waardoor dit minder interessante thema’s zijn. Er is hier nu een stabilisatie te zien. Dat betekent overigens niet dat deze thema’s niet meer aan bod komen, maar we kijken er op een andere manier naar, vanuit het oogpunt van de zakelijke autoreiziger.

Terpstra: “Zo hebben we het hybride- en thuiswerken als apart thema eruit gehaald, maar we hebben wel gevraagd op welke dagen werknemers vooral op pad zijn. En daar kwam een interessante conclusie uit, het traditionele maandag-dinsdag-donderdag-reizen is aan inflatie onderhevig. We zien dat vooral op woensdag en vrijdag de zakelijke mobiliteit toeneemt.”

Iets anders. Jullie kijken ook naar de attractiviteit van en loyaliteit aan automerken. Komt uit dit onderzoek nog een opvallend resultaat?

BMW is dit jaar ingehaald door Volvo

Vousten: “Zeker. BMW stond de vorige edities steevast bovenaan als meest aantrekkelijke merk voor zakelijke rijders. Maar dit jaar is BMW ingehaald door Volvo. Het Zweedse merk heeft nu de hoogste ‘attractiviteitsindex’, zoals wij dat in het onderzoek noemen. Ook Audi, Skoda en Tesla scoren hoog qua aantrekkelijkheid. Daarentegen daalden Polestar, Mazda, Peugeot en Ford vergeleken met vorig jaar. Wat betreft modellen staan in de top 10 meest gewilde auto’s overigens de Tesla Model Y, Škoda Enyaq, Volvo EX40 en EX30, en Kia EV6.”

Het NZMO staat bekend om zijn voorspellende waarde. Naar welk aspect zijn jullie nu al het meest nieuwsgierig?

Vousten: “Ik ben heel benieuwd hoe de beeldvorming rond elektrische auto’s zich gaat ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2024 is dat beeld toch wat negatiever geworden. Dat komt onder meer door de berichten over fabrikanten die een rem op de elektrificatie gaan zetten. Ook de belastingvoordelen die komen te vervallen kantelen het positieve EV-beeld een beetje. Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren met de acceptatie van EV’s: blijft er een rem op de toename of gaat deze eraf en komt het proces weer in een stroomversnelling? Kijk, de afgelopen jaren hebben de deelnemende bedrijven aan het NZMO betrouwbare voorspellingen gedaan over de samenstelling van hun wagenpark. Tot voor kort verliep de elektrificatie sneller dan verwacht, maar sinds 2023 blijft de groei iets achter bij de eerdere prognoses. Zo is dit jaar 32 procent van het wagenpark elektrisch, terwijl wij vorig jaar, op basis van de prognose van de deelnemende bedrijven, nog 39 procent voorspelden. De nieuwe verwachting voor 2025 is bijna hetzelfde als wat de respondenten eerder voor 2024 dachten. Ik ben benieuwd of dat volgend jaar uitkomt.

Terpstra: “Mobiliteit is niet makkelijk te sturen. In de coronatijd dachten wij allemaal dat het wagenpark zou krimpen, maar dat groeit juist weer, komend jaar met zo’n 2 procent.”

Bestel het NZMO op automotive-online.nl/shop. Automotive-abonnees betalen 199 euro en niet-abonnees 249 euro ­exclusief BTW.

Onderzoekers over NZMO 2024: Werkgever belangrijkste aanjager EV | Fleet&Mobility

Onderzoekers over NZMO 2024: Werkgever belangrijkste aanjager EV

NZMO 2024 • Het Nederlandse bedrijfswagenpark groeit, zo’n 30 procent van de bedrijven heeft een EV-verplichting en een kwart van de werknemers wil van een EV overstappen op een zakenauto met een andere aandrijflijn. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2024.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De aanjager van de elektrische auto is niet meer de overheid, maar (het duurzaamheidsbeleid van) de werkgever. Zo luidt een van de hoofdconclusies van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024, dat 18 september is gepresenteerd tijdens de Driving Business Awards in Nijkerk (zie pagina 28). Het NZMO is het jaarlijkse ankerpunt om het net in de vijver van de zakelijke mobiliteitsmarkt op te halen. Het onderzoek is een initiatief van AM, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en het RDC.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door VMS | Insight. De editie van 2024 is de zestiende keer dat het in Vianen gevestigde onderzoeksbureau de zakelijke mobiliteit in Nederland onder de loep neemt, zo vertellen onderzoekers Eric Vousten en Wijtze Terpstra kort nadat de definitieve versie van het rapport naar de drukker is gestuurd. “Wij stellen het onderzoek ieder jaar scherp op de meest actuele thema’s,” aldus Vousten. “De EV-verplichting is een onderwerp dat snel aan relevantie wint. Er is dit jaar een opmerkelijke stijging zichtbaar: bij 30 procent van de bedrijven met een wagenpark is de CO2-uitstoot nu beperkt tot 0 gram. Dus bijna één op de drie bedrijven hanteert een EV-­verplichting.

Wijtze Terpstra: “Bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers geldt dit zelfs voor 60 procent, wat een aanzienlijke toename is ten opzichte van vorig jaar. We zien dus een steeds sterker wordende sturing richting duurzame mobiliteit. Vroeger was de overheid de directe aanjager, nu zijn dat de ­werkgevers.”

EV-rijden wordt dus langzaam maar zeker de norm, maar het opnieuw kiezen van een elektrische auto is dus niet voor elke EV-rijder vanzelfsprekend?

Vousten: “Dat klopt. Ongeveer één derde van de zakelijke reizigers rijdt nu een EV. Driekwart van hen zal bij de volgende keuze opnieuw voor een EV kiezen, maar een kwart dus niet. Dat is best veel. De belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius, dat geldt voor 65 procent. Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride (63 ­procent).”

Terpstra: “We hebben dit jaar ook ‘doorkijkjes’ over die EV-verplichting opgenomen, zo hebben wij gekeken naar de geografische verdeling van bedrijven die wel of geen EV-verplichting hanteren. Er zit nauwelijks verschil tussen de Randstad en daarbuiten. Overigens zit hier dan weer wel een aanzienlijk verschil tussen voor bedrijven die een fiets van de zaak aanbieden: dit is buiten de Randstad veel populairder. Mogelijk omdat er in de randstad meer openbaar vervoer beschikbaar is.”

Een ander actueel thema is de rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit. Hoe kijken bedrijven en zakelijke reizigers hier nu naar?

Terpstra: “Deze heeft toch minder impact op de inrichting van zakelijke mobiliteit dan de bedrijven eerder hadden gedacht. Iets minder dan een kwart van de bedrijven verwacht dat deze verplichte rapportage een grote invloed zal hebben op hun mobiliteit. Ter vergelijking: dat percentage lag vorig jaar nog op 42 procent.”

Vousten: “Dit wijst erop dat meer bedrijven nu beter voorbereid zijn, over meer kennis beschikken en beter kunnen inschatten wat de waarschijnlijke gevolgen zijn.”

Vorig jaar zijn jullie ook begonnen met het meten van de acceptatie van nieuwe merken. Wat zijn de eerste conclusies op dit gebied?

Vousten: “Wij zien nu dat er steeds meer mensen voor open staan. Dat loopt rechtevenredig met hoeveel je auto’s van een merk op de weg te zien zijn en welke bedrijven het meeste aan marketing doen. Zo staat BYD bovenaan. Die scoren van de toetreders ook altijd goed op gebied van nieuwregistraties, en afgelopen zomer waren ze hoofdsponsor van het EK voetbal. Dat wekt vertrouwen.”

Terpstra: “Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.”

Zijn er ook thema’s die in 2024 minder relevant zijn geworden?

Vousten: “De afgelopen jaren lag de nadruk meer op de ontwikkeling van filedruk en hybride werken, maar dat zijn onderwerpen die voortvloeien uit de coronacrisis. Nu is die erfenis wel voorbij, waardoor dit minder interessante thema’s zijn. Er is hier nu een stabilisatie te zien. Dat betekent overigens niet dat deze thema’s niet meer aan bod komen, maar we kijken er op een andere manier naar, vanuit het oogpunt van de zakelijke autoreiziger.

Terpstra: “Zo hebben we het hybride- en thuiswerken als apart thema eruit gehaald, maar we hebben wel gevraagd op welke dagen werknemers vooral op pad zijn. En daar kwam een interessante conclusie uit, het traditionele maandag-dinsdag-donderdag-reizen is aan inflatie onderhevig. We zien dat vooral op woensdag en vrijdag de zakelijke mobiliteit toeneemt.”

Iets anders. Jullie kijken ook naar de attractiviteit van en loyaliteit aan automerken. Komt uit dit onderzoek nog een opvallend resultaat?

BMW is dit jaar ingehaald door Volvo

Vousten: “Zeker. BMW stond de vorige edities steevast bovenaan als meest aantrekkelijke merk voor zakelijke rijders. Maar dit jaar is BMW ingehaald door Volvo. Het Zweedse merk heeft nu de hoogste ‘attractiviteitsindex’, zoals wij dat in het onderzoek noemen. Ook Audi, Skoda en Tesla scoren hoog qua aantrekkelijkheid. Daarentegen daalden Polestar, Mazda, Peugeot en Ford vergeleken met vorig jaar. Wat betreft modellen staan in de top 10 meest gewilde auto’s overigens de Tesla Model Y, Škoda Enyaq, Volvo EX40 en EX30, en Kia EV6.”

Het NZMO staat bekend om zijn voorspellende waarde. Naar welk aspect zijn jullie nu al het meest nieuwsgierig?

Vousten: “Ik ben heel benieuwd hoe de beeldvorming rond elektrische auto’s zich gaat ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2024 is dat beeld toch wat negatiever geworden. Dat komt onder meer door de berichten over fabrikanten die een rem op de elektrificatie gaan zetten. Ook de belastingvoordelen die komen te vervallen kantelen het positieve EV-beeld een beetje. Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren met de acceptatie van EV’s: blijft er een rem op de toename of gaat deze eraf en komt het proces weer in een stroomversnelling? Kijk, de afgelopen jaren hebben de deelnemende bedrijven aan het NZMO betrouwbare voorspellingen gedaan over de samenstelling van hun wagenpark. Tot voor kort verliep de elektrificatie sneller dan verwacht, maar sinds 2023 blijft de groei iets achter bij de eerdere prognoses. Zo is dit jaar 32 procent van het wagenpark elektrisch, terwijl wij vorig jaar, op basis van de prognose van de deelnemende bedrijven, nog 39 procent voorspelden. De nieuwe verwachting voor 2025 is bijna hetzelfde als wat de respondenten eerder voor 2024 dachten. Ik ben benieuwd of dat volgend jaar uitkomt.

Terpstra: “Mobiliteit is niet makkelijk te sturen. In de coronatijd dachten wij allemaal dat het wagenpark zou krimpen, maar dat groeit juist weer, komend jaar met zo’n 2 procent.”

Bestel het NZMO op automotive-online.nl/shop. Automotive-abonnees betalen 199 euro en niet-abonnees 249 euro ­exclusief BTW.