Spreker op Fleet Congres | Carlo Steenvoorden, KPN: ‘Durf de grens te verleggen’
Carlo Steenvoorden stond vorig jaar aan de basis van een kleine mediahype toen KPN een unieke fietsregeling introduceerde waarbij het 40 cent kilometervergoeding gaf. Inmiddels zijn er via de regeling meer dan duizend fietsen ingezet en zitten nog eens 500 mensen in het proces om een fiets uit te zoeken. En die mensen fietsen ook allemaal meer, inmiddels fietst ruim de helft van de medewerkers meer dan 100 kilometer per maand meer ten opzichte van een jaar geleden.
Op het Fleet Event zet Steenvoorden de vijf belangrijkste learnings uiteen. “We hebben in dit hele proces vijf belangrijke lessen geleerd over mobiliteitsbeleid- en uitvoering en die staan los van bedrijfsspecifieke problemen.”
The mummy
De eerste les is ‘unpack the mummy’. “Veel bedrijven hebben een reeks aan gestapelde regelingen, waardoor het niet meer mogelijk is met een nieuw plan te komen of de juiste vragen te stellen. Maar de kernvraag voor een mobiliteitsmanager is: wie reist er en waarom? Dat moet het uitgangspunt zijn, niet de bestaande regelingen.
De tweede les noemt Steenvoorden ‘find the integrated story’. “Bij de creatie van nieuw beleid moet er een verhaallijn zijn dat gelinked is aan het bedrijf. Er zit altijd verlies in voor bepaalde medewerkers, dat is niet gemakkelijk uit te leggen. Daarom moet het beleid aansluiten op bedrijfsbeleid, dan levert begrip op bij iedereen.
Als derde moet er sprake zijn van ‘courage to push boundaries’. “Net iets meer doen dan normaal en laten zien dat je het meent. En niet het beleid van anderen kopiëren. Dat zorgt niet voor beleid waar men trots op kan zijn. Wij kwamen met de 40 cent vergoeding, dat was de gamechanger. Nog nooit had iemand dat gedaan en dat maakte het cool.”Volgens Steenvoorden is overtuigingskracht een onmisbare kwaliteit van een mobiliteitsmanager. ‘Invest in the larger businesscase’, noemt hij het. “Je rekent een regeling als de 40 cent moeilijk rond. Dus we moesten in gesprek met onze cfo over zogenoemde soft benefits, zoals gezondheidswinst. Dan is de casus wel positief. Mobiliteitsbeleid moet vanuit een breed kader bekeken worden.
Kritische massa
Als laatste les komt Steenvoorden met ‘reinforce gamification’. “Je moet mobiliteitsbeleid nudgen om het levend te houden, het gesprek moet gaande blijven, bijvoorbeeld door individuele inzichten. Als genoeg mensen meedoen dan heb je voldoende kritische massa om het verschil te maken. Er is nu een app in ontwikkeling die de basis van ons mobiliteitsplatform vormt.”
Een van de onderdelen van het mobiliteitsbeleid bij KPN is dat de vloot wordt verkleind. “Er komen bij ons geen nieuwe arbeidsvoorwaardelijke auto meer bij. En we doen er veel aan om mensen de auto in te zetten voor de medewerkers die de auto direct voor hun werk nodig hebben. Wat goed is dat het gesprek gedraaid is. De vraag: hoe krijg ik een auto?, wordt veel minder gesteld. Daarbij indexeren we veel harder aan de niet-autokant.” Is Steenvoorden niet bang daardoor minder makkelijk talent binnen te kunnen halen? “De arbeidsvoorwaardelijke auto staat bij sollicitanten niet het hoogst op hun wensenlijstje, punten als uitdagend werk, doorgroeimogelijkheden, etc. zijn belangrijker. Als de auto genoemd wordt als reden om niet te komen, dan is er vaak meer aan de hand.”
Vorige week beschouwde Maarten Hachmang, eigenaar van de website Laadpastop10, op deze plek voor op Fleet Congres. Volgende week (vrijdag 18 oktober) is het de beurt aan Erik Slaaf van ING Bank.