Spreker op Fleet Congres | Erik Slaaf (ING) vertelt het ‘eerlijke verhaal’ over zero-emissiezones
Erik Slaaf, sectorbankier Transport, Logistics & Mobility bij ING Bank, werpt tijdens Fleet Congres licht op de naderende introductie van de zero-emissiezones voor bestellers. Het betoog van Slaaf wordt ‘zeker geen klaagzang’, zo legt hij uit. “Mijn verhaal heeft een positieve ondertoon. De nadruk in de discussie ligt vaak op wat er niet kan, op de onmogelijkheden. Maar als je materie plat slaat, valt dat wel mee. Ik zal de 80-20-regel uitleggen: zo’n 80 procent van de mensen die nu in een dieselbusje rijden, kan morgen over op een e-besteller. Maar in het debat ligt de focus vaak op de 20 procent, waardoor onterecht een negatief beeld van de zero-emissiezones ontstaat.”
De actieradius-thematiek is hier volgens Slaaf een ‘treffend voorbeeld’ van. “De gemiddelde kilometrage van een besteller in Nederland is zo’n 100 kilometer, een busje rijdt niet veel meer. De actieradius van een e-besteller komt al snel op 300 kilometer, laten we zeggen – op een koude winterdag – 250 kilometer. Dat betekent eens in de 2,5 keer opladen. Natuurlijk gaat dit niet voor iedereen op, voor exceptioneel vervoer of spoeddiensten is het essentieel dat ze snel over een opgeladen bus kunnen beschikken. Dat geldt ook voor marktkooplui, waarvoor de trekkracht te beperkt is. En bij de bestelwagens die wel het zware gewicht kunnen trekken, trekt het zware gewicht de batterij te snel leeg waardoor de actieradius onder druk komt te staan. Daarnaast zijn deze EV voertuigen nog prijzig.”
Niet bagatelliseren
Slaaf wil de problemen waar menig ondernemer (denk aan TCO, laadmogelijkheden, trekgewicht en actieradius) niet bagatelliseren. “Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben niet laconiek, ik snap volledig dat het voor een significante groep momenteel lastig is om over te stappen naar een e-besteller. Het is een transitie, en iedere verandering stuit logischerwijs op weerstand. Maar in de discussie gaat het vaak over de verkeerde voorwaarden, waardoor te snel wordt gezegd: ‘overstappen kan niet, zero-emissiezones komen te snel’. Dat vind ik zonde. In mijn betoog wil ik het over de juiste context hebben en constructief bijdragen aan het debat.”
Diverse gemeenten (Apeldoorn, Ede, Deventer) besloten recent de introductie van de zones uit te stellen. “Een slechte zaak,” aldus Slaaf. “Nederland heeft behoefte aan een levendige markt voor e-bestellers. Hoe krijgen we die markt? Door te zorgen dat er meer elektrische bestellers op de weg komen. Maar als gemeenten nu de zero-emissiezones vijf jaar gaan uitstellen, komt die markt nooit op gang. Dan worden problemen alleen maar op de lange baan geschoven. En vergis je niet, er zijn uitzonderingsregels voor mensen die de kosten nu niet kunnen dragen. Het is echt niet zo dat ondernemers met dieselbusjes per 1 januari 2025 geen binnenstad meer in mogen. Dat beeld wordt soms ten onrechte geschetst. Ik wil op het Fleet Congres het eerlijke verhaal vertellen.”
Eerder beschouwden sprekers Maarten Hachmang en Carlo Steenvoorden op deze plek voor op Fleet Congres. Volgende week (vrijdag 25 oktober) is het de beurt aan Philip Wouters van Stedin